Jälkihumalointi

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Jälkihumalointi

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Tammi 12, 2010 15:37 pm

Onnistuuko humalan lisääminen jälkikäteen vai pitääkö humalan olla läsnä käymisprosessin aikana?

Ajattelin keittää pelleteistä ikäänkuin humalateetä jonka siten sekoittaisin valmiiseen hiilihapottomaan olueen. Syynä tähän on se että humalalähetys kulkee (ensin kahdesti ranskassa käytyään) tällä hetkellä tanskassa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Jälkihumalointi

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Tammi 12, 2010 16:05 pm

Ainakin kypsytysvaiheeseen voi humalan lisätä lillumaan, eli ei tartte olla käytössä mukana.
Tuo uutto onkin sitten mielenkiintoisempi homma, josta en kyllä osaa sanoa juuta tahi jaata.

Kylämähumalointihan (käpyjen tai pelettien lilluttaminen käytön tai kypsytyksen aikana) tuottaa kokolailla toisenlaisen aromin kuin keittohumalointi.

tosin täällä on minua huomattavasti parempia humala-asiantuntijoita, joten vaikenen tässäkohden...

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Tammi 12, 2010 23:32 pm

En tiedä miten tuo makuun vaikuttaa, mutta ainakin humalan ei-toivotuilta pöpöiltä suojaava vaikutus jää pois ja kontaminaatioriski kasvaa.

Härski
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Rautavaara

ViestiKirjoittaja Härski » Ke Tammi 20, 2010 9:06 am

Muistelen lukeneeni täältä, että humalan aromit voivat haihtua pääkäymisen aikana pöntöstä. Itse olen tehnyt kuivahumaloinnin pääkäymisen jälkeen (5- 7 vrk.) Kuivahomalointi n. 5 vrk. (n. 25 gr pellettejä/22 ltr, riippuen humalalajikkeesta), sen jälkeen olut lapolla toiseen astiaan siivilän ja harson läpi, humalamuhjut jäävät siihen. 5 vrk. kakkosessa ja sitten kegiin tai pulloihin. Tämä koskee pintahiivaoluita. Voin todella suositella kuivahumalointia, sillä saa olueeseen todella erinomaista potkua.

Palaa sivulle “Humalat”