Humalien lisääminen?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappi
18 tai yli: Olen

Humalien lisääminen?

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 10, 2016 14:56 pm

Selasin tuossa kirjoituksia ja en heti löytänyt.Joten tälläinen kysymys katkero humalasta ja aroma humalasta.Olen 60min keitossa käyttänyt 60min,30min,20min,10min,5min aikoja.Onko semmoinen ajallinen raja jossa ei kannata käyttää aromihumalaa ja tuleeko siitä silloin katkeroa?Tuleeko aromia myös 60min keitossa vai pelkkää katkeroa?Eli kannattaako käyttää katkeroon kustannus tehokasta magnumia?Kuivahumalointia kokeilen vasta.Minkälaista ibu lukemaa noissa jälkipään lisäyksissä olisi hyvä olla.Riippuu tietty alfa hapoista.Mut joskus ollut esim.5min lisäys 1-2 ibua?Jos joku sai ajatuksesta kiinni niin selventäisi ajatuksia. =)
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

Re: Humalien lisääminen?

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 10, 2016 19:28 pm

Ei nyt mitään tarkkoja aikoja tai tutkittua tietoa ole, mutta oletan asian menevän kutakuinkin näin:
60 min. ei tuo kuin pääosin katkeroa. Herkät aromaattiset öljyt ehtivät haihtua.
20-15 min paikkeilla irtoaa flavouria, makua.
10-5 minuuton paikkeilla irtoaa lähinnä aromia, tuoksua.
Ajat riippuvat vähän omasta prosessistakin. Jos kauan kestää ennen kuin saa jäähdytettyä, niin viimeisen lisäyksen voi heittää vaikka 0 minuutin kohdalla, kun lopettaa kiehuttamisen.

Eli alkuun voi heittää ne magnumit ja loppuun sitten ne mistä halutaan makua ja tuoksua.
Ibu-määrillä ei kai ole niin väliä - siis että tulevatko alussa vai lopussa. Kokonais-ibu määrää katkeruuden. Loppupään humalalisäyksissä kannattaa katsoa enemmän määrää g/l.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 10, 2016 19:34 pm

Joo jäähdytys on nykyään nopeeta kupari kierukalla.
RDWHAHB

VPM
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Torppi

ViestiKirjoittaja VPM » Ke Elo 09, 2017 14:45 pm

Itseä ärsyttää kun 0 min humalalisäyksellä saa hyvät aromit, jotka sitten käymisen aikana haihtuvat. Tai ainakin siltä tuntuu kun just jäähdytettä vertaa alkuun kovan käymisen jälkeiseen. Onko tietoa muuttuuko aromit keitettäessä ja miten eroaa kuivahumaloinnin tuotamista aromeista? Toimivatko tietyn tyyppiset humalat paremmin kuivahumaloidessa kuin 20-0 minuutilla ja toisin päin? Täytynee testata 17 litran satsiin jotain hurjaa 0 min lisäystä ja palata asiaan, kun nyt on tullut kuivahumaloitua lähes joka satsi. Toki aromien esiintulemiseen vaikuttaa kaikki muukin, mutta noin yleisesti: miksi laittaa 0 min kun voi kuivahumaloida?

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Elo 09, 2017 16:31 pm

Omilla kokemuksilla parhaat aromit ja raikkaan humalan maut saa kuivahumaloimalla.
Veden kemia taitaa vaikuttaa niiden pysyvyyteen, kannattaa nauttia IPAT APAT
tuoreena, eivät parane vanhetessaan.

VPM
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VPM » Pe Elo 25, 2017 21:34 pm

VPM kirjoitti:Onko tietoa muuttuuko aromit keitettäessä ja miten eroaa kuivahumaloinnin tuotamista aromeista? Toimivatko tietyn tyyppiset humalat paremmin kuivahumaloidessa kuin 20-0 minuutilla ja toisin päin? Toki aromien esiintulemiseen vaikuttaa kaikki muukin, mutta noin yleisesti: miksi laittaa 0 min kun voi kuivahumaloida?

Onko tästä kellään empiiristä havaintoa tai kirjaviisautta? Mikä olisi kattava kirja tai artikkeli aiheesta?

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » La Elo 26, 2017 13:26 pm

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Elo 26, 2017 17:01 pm

Mulla on pöntössä nyt testiresepti-red ale jossa ainoa aromihumala oli 10 minuutin kohdalla lisätty iso tömpsy Galenaa, peräti 60 grammaa 11 litran eräkokoon. Merkittävä osa IBUistakin lähti tästä lisäyksestä, mutta pääasiallisesti sillä haettiin aromia. Tuon lisäksi toki tulee kuivahumalointi, mutta 10 min lisäyksen maku ja merkitys pitäisi selvitä aika hyvin.

Itseäkin on mietityttänyt että humalalisäyksissä ilmeisesti oletetaan joku tietyn tehoinen jäähdytys, koska skaalaahan on no-chillistä supertehokkaaseen levykiertojäähdyttimeen. Vierre pysyy kuitenkin melko kauan lämpimänä eli aromihumalat ovat kuumassa vierteessä keiton jälkeen vaihtelevan ajan. Tästähän tulee tavallaan hop stand hitaammilla jäähdytyksillä, mutta ei se mikään eksakti prosessi ole.

Ennen kuin hommasin kuparikierukkajäähdyttimen, testailin muutamassa erässä aromihumalien siirtoa 15 minuuttia myöhempään eli osa niistä lisättiin reilusti sen jälkeen kun vierre oli jo kaadettu jäähdytyspönttöön, ja tulos oli mielestäni parempi. Nyt kuparilla jäähdyttäen olen seurannut reseptien aikoja, mutta miettinyt sitä pitäisikö aromilisäyksiä vieläkin viivästää hetki koska kierukallakaan jäähdytys ei mitään supernopeaa ole. Viimeisimmät tuplaipat ovat kyllä pitäneet sisällään hyvin humalan aromia, mutta aina mietityttää olisiko sitä vieläkin enemmän viivästetyillä lisäyksillä.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

VPM
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja VPM » Su Elo 27, 2017 11:35 am

Varsinkin jälkimmäisessä paljon hyvää asiaa...

Jäähdyttäisen aikana haihtuvien aromien lisäksi tuntuu, että alun kovassa käymisessä vasta niitä aromeja ulos pulputtaakin. Siitäpä kysymykseni tulikin, että haihtuuko esim. 20 min lisätyt aromit yhtä lailla kuin 0 min, vai ehtiikö kiehumisessa tapahtua jotain mikä sitoo aromit paremmin vierteeseen?

Palaa sivulle “Humalat”