Omista humalista olutta?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Hannu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: ESPOO
18 tai yli: Olen

Omista humalista olutta?

ViestiKirjoittaja Hannu » To Huhti 21, 2016 15:28 pm

Moni on täällä vuosien saatossa haaveillut humalan kasvattamisesta. Joku jopa kaupallisessa mielessä =)

Monella on alkuun kovastikin intoa, mutta harmillisesti tarinat loppuvat usein ensimmäiseen kesään. Käpyjä tuli joku kourallinen, humalat olikin väärää sukupuolta tai myyrät söivät juurakon :o

Onko kokemukset pelkkiä epäonnistumisia? :(

Olisi mukava kuulla onko joku jopa onnistunut tekemään erinomaista olutta puhtaasti itse kasvatetuista humalista? Edes kotimaisista lajikkeista. Moni täällä on jenkkihumalienkin juurakoita vuosia sitten istuttanut, mutta niissäkään ei tarinat jatku sitten ensimmäisen satokauden jälkeen.

Missä mennään? Onko itse kasvatetut humalat pelkkä myytti vai pannaanko niistä jossain oikeasti hyvää olutta? :cheers2:

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

Re: Omista humalista olutta?

ViestiKirjoittaja Brother » To Huhti 21, 2016 22:26 pm

Meillä on kasvanut kotifarmilla muutama humalapuska niin kauan kuin muistan ja tietämäni kotiväki ei ole oluita harrastellut ainakaan 1940 luvun jälkeen joten humalat on aika vanhaa kantaa.
Käpyä pureksimalla irtoaa jämäkät aromit joten luulisin niista irtoavan makua myös kaljaan. Tosin olen olut alalla aloitteija enkä mä näistä mitään tiedä. Mutta syksyllä se kokeillaan.

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Pe Huhti 22, 2016 13:04 pm

Itse kasvatetut humalat eivät ole myytti, ainakaan meikäläiselle. Tässä oma tarina. Tulihan siitä pitkä mutta tulipahan kirjailtua :cheers2:

3 vuotta sitten sain työkaveriltani humalan juuria. Ovat peräisin Hauholta Hämeestä, vanhan kartanon mailta jolla työkaverini mökkinä on vanha torpparin talo. Siellä se villinä metsänlaidassa kasvaa. Toden näköisesti vero humalaa, eli suomenkantaa. Sanoin kaverille että nappaappa mulle syksyllä juuria niistä yksilöistä mihin tulee käpyjä ja hän teki työtä käskettyä. Toi 3 juuren pätkää jotka iskin syksyllä maahan.

1.kevät kesä
Innolla odottelin että mahtaako niistä mitään tulla. No tulihan niistä, toukokuussa jo ensimmäiset versot maan pinnalle. No äkkiä niille naruja laittamaan että pääsevät kiipeämään. Toden näköisesti juuressa oli virtaa vielä niin vähän että köynnökset kasvoivat vain 2m-3m mittaisiksi. Sitten ensin tuli kirvat ja meinasivat pesiytyä niihin, no ruiskuun mäntysuopaliuosta n. 1/10 osaan ja sitä ruikkimaan lehdille ja niiden alle. Toimii. Tästä ehkä pari viikkoa niin joku helvetin toukka tuli ja rouski suurimman osan lehdistä. Käpyjä ei kasvi vielä tänä kesänä tuottanut enkä niitä juuri odottanutkaan joten suurin odotuksin seuraavaan kevääseen.

2.kevät kesä
Sieltä niitä jälleen uusia versoja puskee maan alta. Tällä kertaa paljon enemmän kuin viimekeväänä. Jätän 8 vartta kasvamaan ja loput leikkaan pois. Kasvaa todella hyvin, n.20cm päivässä tai jopa enemmän. Kastelusta huolehdittava joka päivä, itsellä aurinkoinen kasvupaikka niin tuntui että samantien imaisi vedet kun kannulla kaatoi.
Kesällä varret olivat jo n.4m mittaisia ja alalehdet alkoivat karista (kuuluu asiaan). No sitten tuli kesälomat ja kesän ainoa 2vko mittainen kuivakausi. Eihän kukkien kastelija muistanut sitten talon päädyssä humalia joten kuivuus tuli. Kun palasin lomilta oli varsissa vain 1/3 osa enää vihertävää, enemminkin kellertävää, mutta pituutta oli talonharjalle saakka eli 5m. No ei muuta kuin vettä juureen ja kyllä se siitä joten kuten tokeni. Ajattelin että kyllä näistä vielä käpyjä saa, jos luoja suo. No ei mennyt kauaa tästä kun perkeleen kirvat syömässä lehtiä, no mäntysuopaa heille ja johan tokenivat. Elokuussa alkoi jo orastaa käpyjä, WUHUU! Niitä sitten ihaillessa ja tutkiessa ettei mikään toukka tällä kertaa tulisi niitä rankaisemaan. Eikä tullut tällä kertaa.
Ensimmäinen sato oli totta vaikka vastoinkäymisiä oli.
Syyskuussa elon kerjuu ja tulos 8 varresta oli n.150g tuoreita käpyjä, kuivattuna n.50g. Yhteen keittoon niistä oli jonka nimesin Homegarden pilssiksi, keitto 60min ja puolet eli 25g alkuun ja loput 0min. Katkeroakin tuli vaikka en sitä juuri odottanut, aromit lempeitä, ei mitään pistävää.

3.kevät kesä
Tänä kesänä juurakot kaivoin esille ja toden totta siellä oli 3 ns.emoa. No 2 pidin itsellä ja yhden paloittelin ja jaoin foorumilaisille ketä sitä nyt ehtivät saamaan. Odotukset korkealla tälle kesälle. Onneksi emäntä koko kesän kotona niin kastelu ainakin toimii vaikka tulisi hellettä! Syksyä odotellessa.... :cheers2:

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Huhti 22, 2016 13:35 pm

Kiitokset Pasille kokemustensa jakamisesta. Onhan se hienoa päästä tekemään olutta itse kasvatetuista humalista :cheers2:

Hain toissapäivänä Plantagenista humalanverson joka on kasvanut vuorokaudessa 20cm :super:

Kerrostalossa kun asun, kasvatan sitä nyt ainakin alkuun lasitetulla parvekkeella 30 litran käymisastiassa.
Auringosta se ei parvekkeellani juurikaan pääse valitettavasti nauttimaan. :(

Tuskin se siinä käpyjä tuottaa vaan koskaanhan ei tiedä ja toisaalta, taimen sukupuoli on täysi mysteeri.
Syksyllä sitten istutan parvekehumalan joko vanhempien tai naisystävän rivitalopihaan / kesämökille. Siellä mökillä kuulema on jo ennestään humalaa. Pitääkin käydä loppukesästä tutkimassa onko siellä käpyjä vai kukkia ja mitkä ovat mahdollisuudet jalostaa kasvuoloja / optimoida ja kasvattaa käpyjä tuottavien osuutta.

Lauri Gagarin
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Lauri Gagarin » Pe Touko 06, 2016 12:12 pm

Kiitos, Pasi, humpunjuuresta! Samaa torpanpihan kantaa kuvassa. Hienosti lähti kasvamaan, ehkäpä joskus 2018 voi saada jo satoakin!

Onpahan nyt talletettu Itä-Vantaalaiseen kantapankkiinkin tämä "Hauholainen"!

humppu.JPG
Tukevarunkoinen ja aavistuksen katkera.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Pe Touko 06, 2016 13:04 pm

Plantagenin parvekehumala kasvaa ja voi hyvin :mrgreen:
Liitteet