1 hop beer

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

masafi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pirkanmaa
18 tai yli: Olen

1 hop beer

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Syys 09, 2015 16:45 pm

Moro!Ajattelin aloittaa sarjan yhden humalan oluita.Tarkoitus myös oppia humalan makuja sekä aromeja.Ja saada vertailu pohjaa tuleviin koitoksiin (Lue keitoksiin)Eli sahtimaltaasta ja esim saazista.Paljonko on hyvä laittaa jotta alkaa maistua?Ja onko joku laitto sarja minkä voisi toteuttaa?Saa laittaa kokemuksia ja mutua sekä tarkkaa faktaa.Eli pyrin eliminoimaan aloittelijan töppäyksiä.On sen verran jalo juoma jotta soisi juotavax kelpaavan :lol:
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: 1 hop beer

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Syys 09, 2015 19:53 pm

Itse kokeilisin : Katkeroita oman maun mukaan 60min keittoon, palealeen esim se 30-50. Makua taas 30min 50grammaa 20 litraan eli 2,5g/litra. Aromit ulos 10min ja sama 2,5g/litra.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Syys 09, 2015 20:29 pm

Eli noin esim olenko kärryillä?20 litraan.

60min 30-50g
30min 50g
10min 50g
RDWHAHB

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Syys 09, 2015 20:38 pm

Hyvä että kysyit. Tarkennuksena : katkerot 60min kohdilla riippuen humalalajikkeesta. Jos humalalajikkeella on korkea alphahappopitoisuus, et välttämättä tarvitse 60min humalia ollenkaan koska 30 ja 10min humalat tuovat riittävästi katkeroita olueeseen. Tuo 30-50 on ibulukema koko oluessa, eli sisältää kaikkien lisäysten katkerot yhteenlaskettuna.

Suosittelen hankkimaan ilmaisen brewtargetohjelman joka laskee sinun puolestasi vaadittavan katkerohumalan määrän.

akithegod
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Loka 12, 2015 10:36 am

Parhaat tulokset olen saanut käyttämällä keittoon 1g/l 10min, 1,5g/l 0min ja 30min steep (eli 30min odotus ennen jäähdytystä) ja kuivahumalointiin pääkäymisen jälkeen 2g/l. Katkerot 0,5g/l first wort hoppingina, eli humalat keittokattilaan heti kun vierrettä aletaan laskea. Humalaa ei kulu kokonaisuudessaan kuin 5g/l ja sen luonne tulee todella hyvin esille. El Doradolla näin humaloimani amber oli paras omista oluistani tähän asti. Korkean alfahapon (yli 10%) lajikkeilla kannattaa lisätä vähän karamellimallasta tasapainottamaan, esimerkiksi 3-5% Crystal 50.

Toinen pari kertaa kokeilemani tapa on valita 2-3 kuvauksiltaan samankaltaista humalaa ja lisätä keittoon kaikkia saman verran samoissa kohdissa. Pääkäymisen jälkeen jaan vierteen yhtä moneen osaan kuin humalia on ja kuivahumaloin vähän reilummin, noin 4g/l. Tällä tavalla olen saanut aikaiseksi oikein hyvää olutta, mutta eri lajikkeista tulee esille vain aromipuoli ja flavor ja katkerot jäävät kysymysmerkeiksi.

Tällä hetkellä jakoa ja kuivahumalointia odottelee mosaic/equinox ipa, keväällä tekemäni wai-iti/rakau/summer ipa onnistui sen verran hyvin että koko 15l satsi upposi viikonlopussa...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Loka 12, 2015 11:19 am

akithegod kirjoitti:Tällä hetkellä jakoa ja kuivahumalointia odottelee mosaic/equinox ipa, keväällä tekemäni wai-iti/rakau/summer ipa onnistui sen verran hyvin että koko 15l satsi upposi viikonlopussa...

Toivottavasti et yksin juonut koko satsia! 8<> :lol:

Palaa sivulle “Humalat”