α-prosentit

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Nyypiö
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

α-prosentit

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Heinä 08, 2015 10:56 am

Tein äskettäin ensimmäisen panoni ja huomasin ihan viime hetkellä, että humalapaketissa (Saaz) luki 2,9%, kun eräästä kirjasta ottamani resepti vaati prosentteja 4,2, eli melkein puolet enemmän. Lisäsin siis humalaa reilusti.

Nyt olen katsellut tämä mielessä muita reseptejä, ja hyvin useinhan humalasta mainitaan vain laji ja grammamäärä, mutta ei prosentteja. Ihmettelen siis: onko humalalajien α-prosentti yleensä (ainakin lähes) vakio, jolloin sitä ei tarvitse erikseen mainita? Ja oliko saamani Saaz-erä jotenkin poikkeus?

Vai onko yllämainittu poikkeama 2,9/4,2 lopputuloksen kannalta edes merkityksellinen?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: α-prosentit

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Heinä 08, 2015 11:05 am

Jos reseptissä on mainittu IBU lukema, niin sitä voi käyttää apuna määriä laskiessa.

Tavoitteena on siis aina sovittaa käsillä olevan humalan A-prosentit reseptiin. Siinä tapauksessa, että kyseessä on aromihumala (lisäys 15-0min) niin a-prosentilla ei ole edes juurikaan merkitystä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 08, 2015 11:09 am

Kyllä alfahappopitoisuudet saattaa vaihdella sadosta toiseen aika paljonkin, ei tuo mitenkään tavatonta ole.
Pelkän grammamäärän maininta reseptissä on vähän huonoa käytäntöä. Tai kyllähän sekin toimii, jos on myös tieto siitä, mikä on tavoitellut IBUt. Olisi kuitenkin fiksumpaa kertoa, mitä ko. humalalla on tavoiteltu kuin paljon sitä on.

Mutta siis alfahappopitoisuus määrittää vain katkeroita, sillä ei ole niinkään merkitystä aromin ja flavorin suhteen.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Ke Heinä 08, 2015 14:50 pm

Mutta hei. Nyt rupesin tekemään seuraavaa erää, jonka reseptiin kuuluu 4,5-prosenttinen Spalt Select. Mutta pussissani lukee 3,1%. Toisin sanoen, tässäkin tapauksessa reseptin prosenttiluku on 1,45-kertainen verrattuna pussiin.

Tuli vain mieleen, olisiko tässä joku pelletti-vastaan-kävyt-juttu. Nimittäin sekä Saaz- että Spalt Select-pussini ovat pellettejä. Laskeeko α-prosentti pelletöinnin yhteydessä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Heinä 08, 2015 19:16 pm

Ei laske. α-happopitoisuus ei muutu miksikään, mutta pelletistä katkerot irtoaa helpommin kuin kokonaisista kävyistä. Siis samaan IBU-lukemaan tarvitaan vähemmän pellettejä kuin käpyjä, jos α-happo% on sama.

veekasi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Raisio

ViestiKirjoittaja veekasi » To Loka 22, 2015 18:14 pm

Kuinka paljon enemmän tarvitaan käpyjä kuin pellettejä?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Loka 22, 2015 18:31 pm

Noin 10% taitaa olla jonkinlainen nyrkkisääntö. Laskurit osaa ottaa tuon huomioon.

veekasi
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Raisio

ViestiKirjoittaja veekasi » To Loka 22, 2015 23:23 pm

ok kiitos, laskureita en ole vielä opetellu käyttämään. Ehkä seuraavaksi niiden opettelu.

Palaa sivulle “Humalat”