Humalat

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Olutto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: JKL
18 tai yli: Olen

Re: Humalat

ViestiKirjoittaja Olutto » Ma Marras 12, 2012 15:15 pm

Asiasta kymmenenteen: Meinaako Fimea saada oluen ystävät apteekkiin, liitteestä 2A löytyy myös "humala, kukka"
http://www.fimea.fi/ajankohtaista/ajank ... onnoksesta

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 12, 2012 15:22 pm

Tästä oli jo hetki sitten maininta:
viewtopic.php?f=11&t=1555

Ja jos joku ei jaksa viestiäni lukea tuolta, niin ei hätää, humalaa saa aivan varmasti tuon lain perusteella vielä muualtakin.
Tuo lääkeluettelon liite 2A haittaa lähinnä vaihtoehtolääketieteilijöitä.

Muoks:
niin, siis tuolla liitteessä 2A on mainittu koko joukko tavanomaisia mausteita ja elintarvikkeita. Jos niiden saatavuutta aiottaisiin rajoittaa, niin siitä olisi syntynyt kokolailla suuri metakka jo valtamediassakin.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Akselipoika » To Tammi 30, 2014 13:13 pm

Humala-aiheinen kysymys:
Jos on tietämättömyyttään humaloinut vierteensä vahingossa liian katkeraksi keittovaiheessa, niin voiko sitä katkeroa saada jotenkin "balansoitua" kuivahumaloinnilla? Vai onko olemassa jotain muuta tapaa kompensoida/peittää liiallista katkeroa?

Kyseessä on toinen olutsatsini ikinä. Nyt oluen jo käydessä, tuli asennettua Qbrew-ohjelma (linux), ja se ilmoitti katkeruudeksi 42 IBUa. Tämä on käsittääkseni hieman yläkanttiin kevyehkölle britti-tyyliselle amber-/pale alelle (OG 1.044). Voihan se hyvinkin olla että sellainen katkero toimii ihan hyvin kyseisessä oluessa (maku-asia), mutta jos maku pääkäymisen jälkeen tuntuu aivan liian katkeralta, niin onko jotain vielä tehtävissä? Ekassa satsissani olen tosin myös havainnut että maut balansoituvat myös kypsytyksen aikana.
"Ihan hyvää"

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Tammi 30, 2014 13:54 pm

Katkeroita kannattaa laittaa oman maun mukaan, ei minkään tyylioppaan perusteella. Ja nuo laskukaavat on vain suuntaa-antavia, kaiken hyvän lisäksi.

Katkeruutta saattaa tuoda myös hiiva. Kun hiiva on laskeutunut, maistuu olut todennäköisesti erilaiselle. Ja kypsyttäminen vaikuttaa myös, yleensä maku tasapainottuu. Kuivahumaloinnilla saadaan kyllä tasapainoitettua oluen makua, jos katkerot hallitsee liikaa ja muutenkin se on yleensä hyvä idea melkein mihin tahansa olueeseen.

Älä huoli. Kuivahumaloit ja annat oluen kypsyä rauhassa. Viimeistään sitten makuun tottuminen "pelastaa" oluesi. Hyvää siitä tulee.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Tammi 30, 2014 16:52 pm

Humalan katkeruus on myös hyvin subjektiivinen. Eri ihmisiin tietyt katkeroyhdisteet potkaisee eri voimakkuudella. Saattaa siis olla että tietyllä humalalajikkeella katkerointi korkeampaan IBU-asteeseen ei tunnu vielä missään kun toisella maku on jo korostetun kitkerä, siis omaan makuun. Kaverille tilanne voi olla sama mutta päinvastoin. IBU:t kertovat alfahappjen kokonaismäärän eivätkä siis suoraan humalamakuaistimusta. Kannattaa ihan perstuntumalta lähteä tohon humalointiin kyllä se siitä. Ei mulla oo koskaan sen takia jäänyt satsit juomatta. Ei 42 mikään älytön määrä ole. Mitä humaloita käytit? Käytän tuota qbrewiä itsekin, mulle ollut ihan riittävä.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » To Tammi 30, 2014 20:46 pm

Humalia tuli laitettua seuraavanlaisesti:

Target 25 g 60 min
Fuggles 15 g 15 min
Fuggles n 8 g 5 min

Kokonaismäärä on aika tasan 20 litraa, Coopersin humaloimatonta uutetta 1 prk Amber 1,5 kg ja 1 prk Light 1,5 kg. Fugglesilla ajattelin vielä kuivahumaloida jonkin verran, sitten kun sekundäärikäymistä on jäljellä n 5 vrk 2 viikosta. Tosin tuota fugglesia näytti oevan tosi vähän jäljellä, niin ehkä vähän jatkan targetilla.

Mutta joo, turhaan kai minä tota katkeruutta murehdin. Pahimmassa tapauksessa siitä tulee olutta, on kai tapana sanoa.

Kiitoksia taas vastauksista! On tää vaan hieno foorumi :)
"Ihan hyvää"

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Tammi 30, 2014 21:24 pm

Joo ei tolla periengelsmannikombolla ole vielä mitään hätää 20 litraan. Riippuu niin paljon vedestä ja kaikesta että jos esim on pehmeää vettä niin tollainen 40 ibua 1040-vierteeseen valuu kuin hanhen selästä.

Tekee pari panoa ja alkaa saamaan osviittaa missä oma "sweet spot" menee.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Su Helmi 02, 2014 13:11 pm

Oikeassa olitte, arvon foorumilaiset. Tänään, 9 päivän sekundäärikäymisen jälkeen, avasin astian, otin näytteen, ja lisäsin 25 g Fuggles-pellettejä. Ei ollut ollenkaan liian katkeraa. Maku oli itse asiassa aika hyvä. Miellyttävän makuinen humala, tuo Fuggles. Hyvin valitsi Viinimaailman myyjä, kun en ite osannut yhtään sanoa minkälaista humalaa haluan, "ööh, ehkä, ööh, jotain brittiläistä"...

Onko se muuten normaalia, että vesilukko alkaa kuplimaan suht reippaaseen tahtiin, heti kun on lisännyt kuivahumalat? Kupla n 5 sekunnin välein.
"Ihan hyvää"

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Helmi 02, 2014 13:28 pm

On normaalia, humalassa on paljon pintaa, josta liuennut hiilidioksidi pääsee vapautumaan.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Loka 21, 2014 12:07 pm

Pieni kysymys. Latailin eilen kännykkäsoftan, josta kattoin ibut. Kotona kattoin uudelleen saman Brewmatella. Eroa oli melkein puolet (Brewmatella ibut vähän reilu 50 ja kännykkäohjelmalla reilu 90). Olisko jollain siis heittää joku paikkaansa pitävä laskuri? Ihmettelen myös sitä, että se kännykkäohjelma antoi 12 grammalla Warrioria (aa 17,8%) 60 minuutin keitolla melkein 50 ibua (keittokoko 22 litraa). Voiko muka pitää paikkansa?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Loka 21, 2014 14:03 pm

Oliko molemmissa versioissa käytössä sama IBU-yksikkö (Tinseth, Rager, Garetz...)?

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ti Loka 21, 2014 20:37 pm

HenkkaM kirjoitti:Oliko molemmissa versioissa käytössä sama IBU-yksikkö (Tinseth, Rager, Garetz...)?

Aivan. Toisessa ei ollut mitään infoa asteikosta.

No Brewtargetin mukaan IBUa tuli 59,2. Specsien mukaan pitäisi siis American Ipaa olla, kuten oli tarkoituskin.

Palaa sivulle “Humalat”