Humalat

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Humalat

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Helmi 06, 2008 5:55 am

Koska kaikkia variantteja humalista ei voi pitää varastossa, niin tuli tuossa mieleen, että mitä variantteja sinä pitäisit varastossa jos pitäisi valita vain viisi tai kuusi? Itse ehkä valitsisin (suluissa minkä korvaa joisain tilanteissa):

1. Fuggles (Willamette, Styrian Golding, U.S Tettnanger, Progress)
2. Goldings E.K (Whitbread Golding Variety, Progress, (Fuggle family), Bramling Cross, First Gold, Phoenix, Pioneer, Crystal, Hallertauer M)
3. Target (Fuggle, Willamette, Admiral, Chinook, Columbus, Nugget, North Down, Yeoman, Challenger, Progress)
4. Amarillo (Cascade, Cennential)
5. Eroica (Galena, Nugget, Chinook, Brewers Gold, Cluster)
6. Mt. Hood (Crystal Strisslespalt, Hersbrucker, Hallertauer Gold, Liberty)

Jokerina voisi olla Northern Brewer. :oops:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » To Helmi 07, 2008 23:20 pm

Sen verran uusi harrastaja, etten ole ehtinyt perehtyä useiden humalien makuihin. Cascadesta pidän ja tunnistan, se onkin aika omintakeinen ja helppo tunnistettava mielestäni verrattuna esim. noihin brittihumaliin.

Ulkolaisia foorumeita lueskellessa ei voi olla törmäämättä puheisiin "hop shortagesta". Northernbrewer yms. kauppoja katsastaessa humalien hinnat ovatkin aika kovia tuolla jenkeissä. Kuitenkin esim. humlegårdenista irtoaa 500g 2007 sadon cascadea ~24 euroon, mistäköhän on kyse? Jenkkilässä vain kysyntä jyllää kovana ja hinnat nousseet sen mukana, ja tarjonta ei laahaa oikeasti noin paljon perässä. Vai onko myös täällä odotettavissa kovaa hinnannousua?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Maalis 03, 2008 19:44 pm

Olen ollut muutamiin humalankasvattajiin yhteydessä ja nyt näyttäisi siltä, että saatan saada mm. Cascaden, Cennentialin ja Willameten juuria yhdet kappaleet (siis en ole tilaamassa enenpää). Jos niitä nyt tulee, saattaa olla, että saan siis omasta puutarhasta myös noita humalia parin vuoden päästä.
Eiköhän noilla jo jokusen American stylen taklaa. 8)
Jos noista jokin jää viihtymään puutarhaani ja muutenkin toimii niin täytynee harkita seuraavaksi esim. Eroica, Mt. Hood ja NB. Jos edes tarvitsee.

Tuonne blogiini on tullut kysymys mistä ja paljonko euroja. Sai tänään vahvistuksen sikäläisiltä myyjiltä, jotta saan "mainostaa" heitä suomessa.
Paikka on http://ebrew.com. Koska tilasin "ajoissa" sain alennusta 10% ja kun katsoin halvimman kuljetuksen, hinnaksi tuli alle $22 eli siis alle 14€. Ei mielestäni paha. Ostaessani Suomesta taannoin, taimet maksoi (ne kaksi) 15,80€

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

Re: Humalat

ViestiKirjoittaja Pastori » To Maalis 12, 2009 11:02 am

En viittiny alotella uutta ketjua, kun otsikko oli niin kohillaan :)

Ens viikolla taas pitäs palata kunnon harrastuksen pariin ja leipoa parit oluet käymään. Iski hirveä epävarmuus (enkä heti löytänyt vastauksia muista viestiketjuista) kuivahumaloinnista. Mitenköhän äijän käy, jos käytän pellettejä kuivahumalointiin ? Käsittääkseni pelleteissä ei just noita aromeja oikein olisi, muuuttta kai nyt sentään asian ajaa (kun ei kukintoja ei tullu tällä kertaa tilattua...) ?

Toinen kysymys liittyy noihin teidän suosimiin "humalaprofiileihin". Syntyykö ne vain kokemuksen vahvalla otteella vai-kö? Eli tarkoitan esim. kahta tai jopa kolmea humalaa lisäillään pieniä määriä vuorotellen keittoajan edetessä? Toki ymmärrän keittoajan ja eri alphahappopitoisuuksien vaikutuksen...
Vähän noob-kysymyksiä, mutta menköön :)

epe
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja epe » To Maalis 12, 2009 12:59 pm

Kyllä pellettejä voi käyttää kuivahumalointiin. Pelleteissä lupuliinirakkulat, mitkä lie, ovat ruhjoutuneet rikki ja aromaattiset öljyt pääsevät helpommin olueen. Pelleteissäkin on vielä aromiaineita jäljellä riittävästi. Pelletit kannattaa varmaan lisätä veteen hajonneina, etteivät ne putoa suoraan astian pohjalle ja hautaudu mahdolliseen hiivasakkaan.

Minä en tunne käyttämiäni humalia ja prosessini vaikutuksia niin hyvin, että osaisin neuvoa lukuisten aromi/makuhumalien käytöstä. Siinäkin on jo minusta tekemistä, että saa ylipäätään haluamansa jatkumon katkeruudesta maun kautta aromeihin. Jos käyttää joka reseptissä viittä mallaslaatua ja aromi humalaa, tuskin niiden vaikutuksista kauheasti oppii. Humalat ovat muutenkin sadosta, kasvupaikasta, säilytyksestä ym. riippuen sen verran erilaisia, ettei hirveän tarkkoja ohjeita ole mielekästä antaa.

Itse käytän muutamaa humalalajiketta. Englantilaistyyppiset alet: Target, Challenger ja Goldings ja Lagermaisempiin oluihin Perleä ja jotain sopivaa jalohumalaa.
Kalipott pöyttän golatt gon toop täytten solatt.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Maalis 12, 2009 14:24 pm

Juurikin niin, eli useat immeiset käyttävät vain pellettejä, kaikkeen humalointiin ja ne toimivat. Säilytys pelleteillä kun on helpompaa ja ne vievät vähemmän tilaa.

Itse en ole paljoa pellettejä vielä käyttänyt mutta kokemukset niistä muutamasta kerrasta on positiivisia. Kuiva humaloinnin yhteydessä pellettejä käytäneet eivät ole kertoneet rikkovatko he pelettinsä mutta jos astiaa vaihtaa se ei liene tarpeellista?

Minäkin varon käyttämästä kovin suurta kirjoa humalia omissa "vakavissa" keitoksissani ja jos käytän niin usein siten, että katkero, flavori ja aromi on keskenään samaa ainakin. Olen tosin kokeillut useitakin humalia kaikkiin kohtiin, ainakin koe luontoisesti =)

Tosin humalaprofiiliin omissa keitoksissani vaikuttaa vahvasti sen hetkinen mielen laatuni ;) Eli toisinaan (useimiten) haluan olueeseeni voimakkaan humala flavorin ja aromin katkeruuttakaan puuttumatta. Olen kai sellainen "hop-head". Ehkä parhaimman profiilin olen saanut seuraavanlaisella konseptilla.
10g Norhern brewer 60min
13g sama 30min
20g Cascades 10min
30g sama 0min
Tämä oli tarkoitus kuivahumaloida 20g Cascadesilla mutta muutin homman siten, että laitoinkin 15g 0min kohdalla ja 30g NoChill pönttöön, enkä kuivahumaloinut ollenkaan. Tämä oli siis 15litrainen APA satsi.

Sepustus siksi, että huomaisitte kuinka reseptini muuttuu / "kehittyy" jopa valmistaessa. Joskus onnistuu joskus ei ;)

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Pastori » To Maalis 12, 2009 15:00 pm

Okei, okei...no sittenhän kaikki onkin vielä toistaiseksi hyvin :)
Eilen iltasella asensin sen mikä-se-nyt-olikaan (tais suorama jossain postissa mainita...?) mäskäyssoftan
ja juurikin eri humalointivariaatioita tuli demoiltua.
Tilauksessa onkin just Norhern brewerin ja EKG:n pellettejä. Jääkaapista ois löytyny joku epämääräinen pussi puolillaan pellettejä, joista nyt ei pystyny päättelee mitähän lajiketta lie...vähintään 2 vuotta vanhojakin *rops* roskikseen....

Oikeestaan ite kans tykkään kunnon humaloinnista, mutta täytynee tehdä ainakin yks satsi "normaalilla" IBU:lla. Otti vaan niin luonnon päälle, kun ylpeänä tuotoksiani (joiden maku lähes mitä hainkin) maistatutin tutuilla ja eikö pitänyt jonkun naama kurtussa kommentoida, että "outo maku tässä oluessä...sellanen katkera jälkimaku. Ei tainnu oikein onnistua tämä olut.... " :|
Onneks löytyy muutama kaveri, jotka eivät moista kerettiläisyyttä harrasta :)

Ulkorakennuksen seinustalla on sellanen villihumala, joka on todella runsas. Täytynee varmaan blogista vähän vilasta kokemuksia ;)
Jostain muistan lukeneeni, että kukinnoissa ei sais olla emiä...eikö hedettä...eikö...emiä...eikö sekasin molempia...ja pitiköhän sadonkorjuu tehdä tarpeeks aikasin...en muista..no juu-u, myönnetään, biologiaKAAN ei ole vahvin alani :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Maalis 12, 2009 20:08 pm

Heh :D
Tarttenu kans naaputerita ja tuttuja varten tehdä "talous lageria", eli sellaista puolimautonta viileähiivaolutta =) Ihan vain sen vuoksi, että sais kehuja. No kyllä niitä on tulutkin, mutta jostain syystä ne ei oikein lämmitä silti. Kai se paras kiitos kumminkin tulisi toiselta olutharrastajalta. Toisaalta naaman vetää kumminkin pieneen virneeseen työkaverin kommentti. Se on itse asiassa julmetun arvostava kommmentti. Hän sanoi: "En tiennytkään, että kotona voi tehdä näin hyvää olutta".
Myös toisaalta onhan oluen jossa mikään maku ei lyö läpi voimakkaasti suht vaikea kotikonstein tehdä.

Tais olla niin, että hede olisi poika ja emi tyttö (tai toisinpäin), Joka tapauksessa käpyhumala on tyttö ja siten se toivotava kasvi oluen kannalta. Se hötökukkainen on siis poika ja jos se pääsee tytön hedelmöittämään, menee emikukasta maku (kävystä). Voimat menee siemenien tuottoon. Sadonkorjuuseen löydät blogista joitain vihjeitä.

(edit. Myöhemmin luettuna siementen paino aiheuttaa sen tunteen, että kävyistä menee teho.)

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Pe Maalis 13, 2009 8:20 am

Minulla taas on toisinpäin, en ole vielä käyttänyt muuta kuin pellettihumalaa. Kerran kuivahumalointia, jolloin laitoin humalat siiviläpussiin, joita puolestaan tilasin brouwlandilta. Jotain puuvillan tapaista pussukka oli. Saako noita pusseja muuten Suomesta?

Tällä hetkellä omassa humalavarastossa on East Kent Goldings, Fuggles, Hallertau Mitt., Styrian ja uutena tulossa Challenger ja Mangum, joista magnum on käpysatsina. Reilusti ainakin tällä hetkellä oon tehny sekotuksia lähinnä aromihumalan suhteen. Katkeron oon aina pyrkiny valitsemaan silloisen ohjereseptin mukaan, mutta sitten aina muutellu huvin/testin vuoksi aromia ja myöskin maltaita. Seuraavaksi ajattelin tehä German pilssiä, mutta käyttää siinä tuota magnumia suositeltujen laagerihumaloiden sijaan katkerona.

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Pastori » Pe Maalis 13, 2009 12:40 pm

Löytynee vähän monestakin eri kaupasta. Ite käytin/käytän pikku taaperoiden sideharsoja :) Sopivan kokosia, halpoja, pestäviä...ja nyt kuulemma saa kuvioitujakin :D

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » La Kesä 18, 2011 22:24 pm

Onko Citra loppunut maailmasta?
Kaikkialla lukee 'Out of stock' ja että olisi saatavilla vasta seuraavan sadon kypsyttyä.

jukkis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kärsämäki

ViestiKirjoittaja jukkis » Su Kesä 19, 2011 18:56 pm

Tervehdys. On suunnitteella tehä Orval cloonia,niin Orvalin sivuilla mainitaan humalat Bavarian Hallertau, Slovenian Styrian Golding ja Alsacian Strisselspalt.Stryriania löytyy,mutta nämä kaksi on vielä hakusessa.Onko toi Bavarian Hallentau ihan normi Hallentauta vai jotain "eri" kantaa olevaa? Pystyskö sen korvaamaan esim.Hallentau Traditionilla?Entä meneekö pahasti metsään,jos korvaan ton Strisselspaltin esim.M:t Hoodilla?Tietenkin,jos joku tietää,mistä näitä kyseisiä humalia löytyy,niin saisko jotain informaatiota,että mistä?Jenkeistäkö?

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Ma Kesä 20, 2011 8:28 am

Alkuperäinen baijerilainen Hallertau on ilmeisesti Hallertau Mittlefrüh. Hallertau Tradition sopii varmasti korvaajaksi, koska se on jalostettu Mittlefrüh:sta. Mount Hood sopinee myös korvaajaksi Strisselspaltille. Mittlefrüh:ta saa tilattua ainakin Copper Kettle Home Brew -nimisestä firmasta Englannista, samoin kuin Joppon etsimää Citraakin.

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ke Loka 31, 2012 16:19 pm

Hei, en oikein tiennyt, mistä tätä kysyä ja suoramalle lähettämäni yv ei lähteny "lähtevät" -kansiota pidemmälle:
Löysin kaverin perheen mökiltä (vanha tila keski-suomessa) muutaman humalasalon, jotka olivat tuottaneet melko mukavasti humalaa. Keräsin ja kuivasin koneellisesti n. muovikassillissen humalan käpyjä ja mietin nyt niiden käyttöä oman oluen humaloimisessa. Humalasalot ovat kaverin mummon mukaan naapurin tilan pihalta otetuista helposti satavuotta (voi olla kaksikin) vanhoista humalista pistokkaina/juurina otettu. Eli kyseessä kai jokin suomalainen "villilaji". Voin laittaa kuvia, jos kiinnostaa - tai pystyisitte jotain lajista sanomaan.

Olisiko jollain heittää jotain arvioita, kuinka paljon tälläinen humalaa pitäisi käyttää tuollaisessa mukavasti humaloidussa pale ale/ blonde (mielessä lähinnä malmgårdin blonde :) ) tyyppisessä oluessa?
Tuolta (wiki/index.php/Humalan_kasvatus) luin, että katkerohumalointi kannattaa tehdä jollain kaupallisella tuotteella ja nämä omat käyttää aromiin ja flavoriin. Mikähän olisi sopiva kaveri humalani pariksi?

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Loka 31, 2012 18:40 pm

Karkeana AA%-arvona voit käyttää 3.75%. Itse tein omista villistä ainakin 20-luvulta peräisin olevasta maatiaislajikkeesta ihan single hop -periaatteella koska halusin tietää juuri miltä se humala maistui ja haisi ja hyvin toimi. Jos sekoitat jotain muuta humalaa mukaan niin et tiedä varmuudella juuri sen humalan aromeja. Kun on noin spesiaalia humalaa niin itse tekisin vain siitä ja sillakin uhalla että määrä ei riitä juuri haluttuun katkeroon, eli tyytyisin miedompihumaliseen olueeseen.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Marras 01, 2012 9:39 am

Ehkä hyvä veto vois olla myös että jakaa satsin kahtia. Humaloi toisen puolen jollain normihumalalla ja toisen tuolla omalla lajikkeella. Saapi soppelia vertailukohtaa.

Olutto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Olutto » To Marras 01, 2012 15:19 pm

Karkeana AA%-arvona voit käyttää 3.75%.

Miten tämä noin konkreettisesti? Eli jos teen siglehopin niin perus g/l vai onko tällaiset lajikkeet oletettavasti "miedompia" kuin kaupalliset tuotteet?

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Marras 01, 2012 15:26 pm

Olutto kirjoitti:
Karkeana AA%-arvona voit käyttää 3.75%.

Miten tämä noin konkreettisesti? Eli jos teen siglehopin niin perus g/l vai onko tällaiset lajikkeet oletettavasti "miedompia" kuin kaupalliset tuotteet?

Oletko saanut ne yhtä kuivaksi kuin kaupalliset humalat?

Olutto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Olutto » To Marras 01, 2012 16:32 pm

Juu, ne kuivattiin koneella jolla normaalisti kuumennetaan lääkärin instrumentteja, ilma kiertää, n. 30° ja n. 24h. Tuolla samalla kuivattu myös esim. suppilovahveroita :)
Kuivaksi menevät, en osaa arvioda, mutta ei niihin paljon voi kosteutta jäädä.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Marras 01, 2012 16:44 pm

Syötät vaan käyttämääsi ohjelmaan (jos et käytä, niin esim. BeerSmith, BrewMate, Hopville...), vaikka nyt tuon DeGarren antaman arvon ja laitat sopivat määrät esim. seuraavilla lisäyksillä: 60min, 30min, 10min ja 0min. Tavoitteena vaikka joku 30 IBUa, tai miten paljon katkeruutta nyt haluatkaan. Tuo 3,75% on tosin arvio, joten lopputulos voi heittää suuntaan tai toiseen.

Palaa sivulle “Humalat”