Kevät lähenee: pistokkaita?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kevät lähenee: pistokkaita?

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ke Helmi 18, 2015 21:15 pm

Vuokrasimme todella tovi sitten tuollaisen panotilan vanhasta saunasta, ja vuokraehtona oli että perustamme ja hoidamme saunan edustalle humalatarhan. Vuokranantajalla on jossain päin maakuntia vanhalla kotitilallaan jokin kotimainen kanta, jota hän siihen tuo kasvamaan, itselläni on viime vuonna Saksasta tilatut pari taimea. Kotimaiset kannat kiinnostaisivat kovasti, olisi mukavaa saada kasvamaan mahdollisimman montaa lajiketta; tuohon suunniteltuun tilaan mahtuu varmaan reilut kymmenen kasvia ainakin. Sopivat seipäätkin on rantametsiköstä katsottu valmiiksi ja ne tulevat olemaan ainakin 5-6 metrisiä. Eli jos jollakulla on ylimääräisiä pistokkaita tiedossa kasvukauden alkaessa niin pitäkää tämä mielessä :cheers2:

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

Re: Kevät lähenee: pistokkaita?

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Su Maalis 01, 2015 21:37 pm

Meillä mökillä vanhan pellon reunassa on "aina" kasvanut humala, äiti oli parikymmentä vuotta sitten ottanut siitä pistokkaita mökin pihalle. Tarkotuksena olisi ensi kesänä kokeilla miten soveltuu oluthommiin kun tänä syksynä vähän myöhästyin keruussa kun vasta alottelin panopuuhia. Asuintaloja ei paikalla ole ollut varmaan liki vuosisataan, voi kieliä jotain iästä. Myös paikallisen myllyn pihalla kasvaa kuulemma "oikein isokäpyinen" humala, kyseisellä koskella on puuhasteltu jo keskiajalta lähtien ja nykyinen mylly on 1900-luvun alusta. Pitää myös niistä kysellä saako poimia, ja samalla tietenkin kysellä paikan historiantuntijoilta onko iästä tietoa.

Tekikö joku firma maailmalla alfahappopitoisuusmittauksia? Jos, niin hinta lienee suolainen? Yhden vinkin kuulin summittaisen pitoisuuden arviointiin, että keittää teet humalasta x ja vaikka parista tunnetusta lajikkeesta, ja koittaa luottaa makuaistiinsa..

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Helmi 22, 2016 15:27 pm

Hei!Kevät taas lähenee.Suomalaiset humala kannat kiinnostaisi kovasti.Onko kellään tai mistä saisi?
RDWHAHB

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Helmi 23, 2016 15:25 pm

Humalat kanssa menossa itämään tässä kun päivä pitenee. Itsellä ebaysta tilattua humalansiementä oluenvalmistukseen mutta tosiaan lajikkeesta ei näissä kyllä tietoa. Tosi huonosti ilmoitettu kun sieltä selannut. Osaisiko joku antaa tietoiskun suomalaisista humalalajikkeista ja niiden ominaisuuksista?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Helmi 23, 2016 15:45 pm

Fredrik kirjoitti:Humalat kanssa menossa itämään tässä kun päivä pitenee. Itsellä ebaysta tilattua humalansiementä oluenvalmistukseen mutta tosiaan lajikkeesta ei näissä kyllä tietoa. Tosi huonosti ilmoitettu kun sieltä selannut. Osaisiko joku antaa tietoiskun suomalaisista humalalajikkeista ja niiden ominaisuuksista?

Lajikkeet ovat klooneja yhdestä risteytyksestä, eli kaupallisesti tuotettaessa humalaa lisätään juurakon osilla ja uusia lajikkeita kehitetään kahden hyväksi havaitun lajin risteytyksellä ja kasvatetaan siemenestä. Noista milloin missäkin myytävistä siemenistä voi siis tulla aika lailla mitä sattuu aromin/katkeron puolesta. Koristekasvina ei mitään ongelmaa siemenestä kasvatuksessa.
Lisäksi ongelmana siemenestä kasvatuksessa on, että kasvin sukupuolta ei voi tietää.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Helmi 23, 2016 16:25 pm

Juu aivan, pistän noista nyt itämään jonkun 10 kappaletta ja seulon urokset sitten pois. Missä kasvuvaiheessa sukupuolen tunnistaa ja miten kasvi sen ensimmäisenä ilmaisee? Löytyyköhän jostain kuvia. Tähän olisi hyvä vaikka lisätä.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ti Helmi 23, 2016 22:26 pm

Fredrik kirjoitti:Juu aivan, pistän noista nyt itämään jonkun 10 kappaletta ja seulon urokset sitten pois. Missä kasvuvaiheessa sukupuolen tunnistaa ja miten kasvi sen ensimmäisenä ilmaisee? Löytyyköhän jostain kuvia. Tähän olisi hyvä vaikka lisätä.

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/humala

Tuolta ainakin löytyy hede (uros) ja emi (naaras) kukinnoista kuvat. Ei taida olla muuta kotikonstia erottaa sukupuolia kun kukkien erilaisuus. Joku proo varmaan voi varmaan hyvin aikaisessa vaiheessa kukintaa nähdä eron.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Helmi 24, 2016 11:11 am

Onko muuten juurakko-dudekset tuoneet juurakkonsa itämään sisätiloihin ennen istutusta?

Mulla on nyt kellarissa kuvassa mullassa nuo briteistä tilatut juurakot ja mietin että pitäskös ne tuoda kuun loppupuolella sisätiloihin itämään valmiiksi.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ke Helmi 24, 2016 22:13 pm

Matts kirjoitti:Onko muuten juurakko-dudekset tuoneet juurakkonsa itämään sisätiloihin ennen istutusta?

Mulla on nyt kellarissa kuvassa mullassa nuo briteistä tilatut juurakot ja mietin että pitäskös ne tuoda kuun loppupuolella sisätiloihin itämään valmiiksi.

Mullakin on ekaa kertaa tilaamani juurakot vielä kylmässä ja mietin vähän samaa että joskus vähän ennen roudan sulamista nostais sisään itämään. Aika sitkeitähän nuo taitaa olla mutta ettei kohdalle osuvat yöpakkaset tee ainakaan tuhoa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » To Helmi 25, 2016 9:54 am

Itse laitoin viime syksynä maahan Tetnangerin,cascaden,polariksen ja Magnum.Tilasin saksasta Eicelmanilta ja jännittää että nouseeko mitään ylös.Täytyy jotain kuusi pylvästä iskee maahan kun maa sulaa.Suomi lajike olisi kyllä kova sana.Nää oli taimia että tietää että tulee käpyjä,jos muuten kaikki ok.Ja laitoin 1.n kutakin koe mielessä.
RDWHAHB

Lauri Gagarin
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Lauri Gagarin » To Maalis 24, 2016 9:16 am

Kovasti olisin kiinnostunut suomikantojen taimista!

Eikö kukaan?

-Lauri
Tukevarunkoinen ja aavistuksen katkera.

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Ti Huhti 12, 2016 20:20 pm

Täältä löytyisi humalan juuria.
Toden näköisesti Suomi jaloa, kotoisin hauholta vanhan kartanon mailta. YVtä vaan tulemaan!

Pasi

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Pasi_K » To Huhti 14, 2016 19:58 pm

Nyt on juurakko jaettu. Katsellaan parin vuoden päästä lisää. :cheers2:

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Huhti 15, 2016 10:02 am

Ite tuli taimilaarista tilattua muutamat Hallertauer Tradition taimet,ainakin mitä niiden sivuilla sanottiin niin kyseessä on emi kasvi joten pitäs ilmeisesti jopa tuottaa käpyjäkin.

http://www.taimilaari.fi/Humala-Humulus-lupulus

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Huhti 15, 2016 12:17 pm

Tero_perkele kirjoitti:Ite tuli taimilaarista tilattua muutamat Hallertauer Tradition taimet,ainakin mitä niiden sivuilla sanottiin niin kyseessä on emi kasvi joten pitäs ilmeisesti jopa tuottaa käpyjäkin.

http://www.taimilaari.fi/Humala-Humulus-lupulus

Kiitos vinkistä. Pari piti laittaa tilaukseen. Hassua että ko. firman "konttori" ihan lähellä kotiani ja itse varasto ja tarha taas lähellä maaseutupanimoani. Mutta eiväthän nuo luukulta myy...
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Huhti 15, 2016 14:23 pm

Tutkiskelin hieman ja alkoihan näitä paikkoja löytyä. Puutarhanikkarit laittoi sähköpostia ja kertoivat että "...meiltä löytyy mm. Perle lajiketta joka tekee käpyjä...". Espoossa ja Herttoniemessä myymälät. www.puutahanikkarit.fi

Samaten Puutarhaliike Reiman Kirkkonummelta kertoi että heiltä löytyy pistokkaita. http://www.puutarhaliikereiman.fi/
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Huhti 15, 2016 17:51 pm

Pasi_K kirjoitti:Nyt on juurakko jaettu. Katsellaan parin vuoden päästä lisää. :cheers2:

Moro!Mites tuo Juurakon jakaminen käytännössä tapahtuu?Kaivetaan esiin ja pala pois??
RDWHAHB

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Pasi_K » La Huhti 16, 2016 15:32 pm

Jeps, siinä on "emo" juuri mikä on todella paksu, siitä lähtee monta n.sormen paksuista juurta mihin tulee ne "dojot" mistä kasvaa köynnökset. Jos dojo on jo maan pinnalla niin senkin sain juurtumaan. Käsittääkseni aika sitkeä kasvi, vähän niinkuin raparperi mitä ei kyllä kuolemaan saa kun kuivuus.

Eka kesä sillä menee juurtumiseen ja toisena kesänä sain jo käpyjä.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » La Huhti 16, 2016 23:37 pm

Joo kiitti.Eli vois saada montakin dojoa yhdestä juurakosta?Saan varmaan yhden vanhan maatalon pihapiiristä pelastetun humalan "dojoja"?
RDWHAHB

Pasi_K
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Pasi_K » Su Huhti 17, 2016 12:36 pm

Juurakko jonka nyt jakelin niin jaoin sen 15 osaan. Ja uskon että jokainen lähtee kasvamaan. 100% varmasti lähtee jos se uuden varren dojo (en tiedä mikä sen silmun oikea nimitys on) on jo näkyvissä. Niitä saattaa olla siinä pitkässä juuressa mikä emo juurakosta lähtee 10cm välein. eli metrissä on jo kymmenen alkua plus sitten se emo juurakko. Nämä vain omia havaintoja, ei perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen :cheers2:

Palaa sivulle “Humalat”