Mihin katosivat aromit, taas?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

EeroK
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mihin katosivat aromit, taas?

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Joulu 25, 2017 14:52 pm

dr.hopo kirjoitti:Mitenkäs cold crashin voisi tehdä hapettamatta olutta, jos ei saa paineen laskiessa syötettyä hapen sijaan hiilidioksia pulosta tai CO2-"ilma"pallosta?

Mahdollisimman lyhyt crashi varmaan auttaa eli pullottaa heti kun olut on tarpeeksi kirkastunut.
0C asteen tuntumassa yön yli saattaa riittää hyvinkin. Gelatiinilla saa kirkastumista nopeutettua
aika kivasti kanssa, jos sellaisella haluaa kikkailla.

Mutta kyllä oluet kirkastuvat kellarilämpötiloissakin (10-15C) tosi kivasti, kunhan antaa niiden olla
ihan rauhassa vaan. Paranee makukin kaikin puolin kun olut saa kypsyä kunnolla. Pari kuukautta
kypsyttelyä, muutama päivä ennen pullotusta mahdollinen kuivahumalointi kävyillä pussissa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Helmi 20, 2018 23:22 pm

cob kirjoitti:Pitäisi ilmeisesti tarkoituksella hapettaa yksi pullollinen oikein kunnolla jotta saisi selvää miltä hapettuminen oikeasti maistuu.:(

Ei tarvi enää, luulen.

Otin äsken NEIPAsta karbonaatiotesteripullon, ja valikoin tarkoituksella testiin viimeiseksi pullotetun putelin jota täyttäessä pullotusastian hana imaisi ilmaa oluen pinnan vajuessa HÖÖÖRRRRRPPPPSSSSSS -äänellä. Katselin jo olutta tuoppiin kaataessa että vaikuttaa tummalta. Ekaksi maistui sellainen outo makeus ja sitten huomasi että sinällään aika tuhti kuivahumalointi ei juurikaan maistunut missään, ja muutenkin oluessa oli sellainen tunkkaisenmakea maku jonka olen tunnistanut useastakin omasta eristä. IPAmainen raikkaus oli kokonaan poissa. Mitään klassista hapettumismakua kuten märkää pahvia en maistanut; korkeintaan jotain sherrymäistä fiilistä eli vähän makeanhapanta makua.

Nettipalstat kertovat mutua siitä että NEIPA on tyyllilajina järjettömän herkkä hapettumiselle jostain syystä. Jos nyt oli siitä kyse, niin prosessi oli sikanopea koska olut pullotettiin viikko sitten (ei eroa foorumien kokemuksista, muutokset ovat muillakin olleet nopeita).

Toivoa sopii että pullo oli ilman imaisusta johtuva yksittäistapaus eikä muiden sisältö ole ottanut esim. pullotusastiaan siirtämisessä happea liikaa. Seuraavat IPA/APAt menevätkin itselläni sitten minikegiin kun tuli tehtyä investointi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Helmi 21, 2018 1:27 am

Tuo sherrymäinen makeus on kans mitä itse maistanut aina omista hapettuneista oluista :) BJCP:n arvosteluohjeissakin tuo sherry mainittu ”oxidized”-kohdassa.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Helmi 21, 2018 18:57 pm

Vahvasti kuivahumaloidut oluet tosiaan tuntuvat hapettuvan erittäin herkästi. Joskus unohdin tyhjentää ilmat kegistä ja
pullotin> kahdessa päivässä sekaan päässyt hapekas ilma pilasi pullot. Samat oireet: Väri tummui, aromit katosivat ja maku makeutui.

Viimeksi yritin minimoida hapen sekoontumista, kegittäessä täytin kegin ensin co2:lla ja pullottaessa kegistä täytin pullot ensin co2:lla.
Ainakin 1kk pullotuksen jälkeen ihan kelvollista raikasta ja aromikasta pale alea vielä. Kuivahumalaa oli 100g Cascadee/8 litraa. EBU n.28
laskennallisesti. Eli ajatuksena saada vahva aromi ja matala katkero.
Hieman väri taitaa olla tummunut pullotushetkestä, mutta maku ok.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Helmi 22, 2018 21:16 pm

cob kirjoitti:Toivoa sopii että pullo oli ilman imaisusta johtuva yksittäistapaus eikä muiden sisältö ole ottanut esim. pullotusastiaan siirtämisessä happea liikaa. Seuraavat IPA/APAt menevätkin itselläni sitten minikegiin kun tuli tehtyä investointi.

Huh, ilmeisesti oli yksittäistapaus, tai ainakin toinen testeri oli paljon raikkaamman oloinen ja aromihumalilta maistuva. Nyt tietenkin kun makeantunkkaisen aromille on herkistynyt niin sen kuvittelee joka paikassa, mutta ei se ainakaan naamalle hyppää.

Elämme mielenkiintoisia aikoja sen suhteen millaista lopputulosta ekassa kegiin menevässä erässä tulee; reseptiksi on valikoitunut sitrusipa jossa pitkälti samat, tuhdit humaloinnit ja sama hiiva.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Helmi 23, 2018 6:04 am

Hapettunutta olutta voi muuten koittaa pelastaa kuivahumaloinnilla. Mulla yks lager hapettu ja heitin sinne NEIPA-tasoiset kuivahumaloinnit (13g/l) ja siitä tuli oikein hauska New England -style India Pale Lager :D viewtopic.php?f=4&t=3616&p=40774#p40942

Palaa sivulle “Humalat”