Mihin katosivat aromit, taas?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mihin katosivat aromit, taas?

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Helmi 03, 2014 19:12 pm

Ok. Mielestäni veden kloorauksen voi tällä perusteella sulkea pois laskuista.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Helmi 03, 2014 19:15 pm

Voiko olla mahdollista että hapetat liiaksi kuumaa vierrettä? Tämä on kaiketi asia johon kaupalliset panimot kiinnittävät paljon huomiota ja kotipanijat yleensä vähemmän.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Helmi 03, 2014 21:53 pm

Kiljumies kirjoitti:Voiko olla mahdollista että hapetat liiaksi kuumaa vierrettä? Tämä on kaiketi asia johon kaupalliset panimot kiinnittävät paljon huomiota ja kotipanijat yleensä vähemmän.

Tämä kuuman vierteen hapetus on vanhaa tietoa. John Palmer totesi myös tämän beersmith bodcast vierailussaan että vaikka kirjassaan tästä puhuu niin sillä ei liioin ole merkitystä . Itse myös edellisiä oluita tehdessä olen aloittanut vierteen hapetuksen samalla kuin jäähdytän sitä kuparikierrukalla... Että itse tuskin en usko sitä ongelmaksi näiden perusteella...

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Helmi 04, 2014 15:42 pm

Kiljumies kirjoitti:Tuo vesilaitoksen kloori on liuoksessa viimeistään mäskäyksen jälkeen myös kloridi-ioneina, joten en oikein pysy kärryillä miten se eroaa tuosta suolan kloridista.

Onko näin? Tuo on vastoin sitä, mitä itse olen oppinut, mutta voin toki olla väärässä. Koitin kuukletella perusteita moiselle väitteelle, mutta en äkkiseltään löytänyt. Onko laittaa jotain lähteitä? Lisäksi ainakin pääkaupunkiseudulla veteen laitetaan kloramiinia, ei klooria kaasuna. Olen ymmärtänyt, että se on nykyisin muutenkin yleisempää, mutta en kyllä ole tutkinut muiden alueiden tietoja.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Helmi 04, 2014 16:34 pm

Olen ollut väärässä tämän kloori homman kanssa. Vesilaitoksen kloori ei varmaankaan ole kloridina vaan sitoutuneena orgaanisiin yhdisteisiin. Tuo vesilaitoksen kloori, oli se sitten kloramiinina, kloorikaasuna, hypokloriittina tms. on kuitenkin oman perstuntuman mukaan (lue: ei lähdettä) niin reaktiivista ja kerkee lillumaan mäskäyksen aikana maltaiden kanssa niin pitkään että ei se kyllä ihan äkkiä humaloilta hedelmäistä makua vie. Lisäksi pitoisuudet on todella pieniä. Aina oppii kuitenkin uutta. Laitoin tämän keskustelun pohjalta jo kilon pussin kalsiumkloridia tilaukseen. :cheers1:

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ti Helmi 04, 2014 17:34 pm

Kiljumies kirjoitti:Olen ollut väärässä tämän kloori homman kanssa. Vesilaitoksen kloori ei varmaankaan ole kloridina vaan sitoutuneena orgaanisiin yhdisteisiin. Tuo vesilaitoksen kloori, oli se sitten kloramiinina, kloorikaasuna, hypokloriittina tms. on kuitenkin oman perstuntuman mukaan (lue: ei lähdettä) niin reaktiivista ja kerkee lillumaan mäskäyksen aikana maltaiden kanssa niin pitkään että ei se kyllä ihan äkkiä humaloilta hedelmäistä makua vie. Lisäksi pitoisuudet on todella pieniä. Aina oppii kuitenkin uutta. Laitoin tämän keskustelun pohjalta jo kilon pussin kalsiumkloridia tilaukseen. :cheers1:

Aina oppii uutta. Toisekseen kloorin pitäisi maistua muovilta, laastarilta, tms mutta en tällaisia makuja ole maistanut kuin joissain alkottomissa kaupallisissa.
Ja mitä tohon kuuman vierteen hapettamiseen tulee, niin en hapeta sitä ennenkuin alle +27c, oli harhakuvitelmaa tai ei.
Ehkä pitäisi keittää jokin hyvin simppeli erä ja katsoa mitä tulee, projektiksi "keskitien kulkija".

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ma Helmi 24, 2014 9:34 am

Minäkin ehdottaisin nimenomaan tuota simppeliin palaamista. Ns. koe-erä jonka ei tarvitse olla oluena erityistä, mutta jonka avulla voisit päästä ongelman juurille. Ehdottaisin että käytät vain normaalia vesijohtovettä, mallaspohja vaikka pelkkää pale-alea, ja valitset max 2 humala lajiketta, joihin luotat eniten. Johonkin keskiolueen tähtäät. Etkä yritä super-humaloida, vaan testaat tuleeko tuollaiseen perus kamaan pihkan makua.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 12, 2017 15:03 pm

Vanha thread mutta relevantein aiheelle. Oletteko saaneet ipa-tyylisiin oluihin aromeja ilman aktiivista jäähdytystä?

Omiin oluihin saan katkeroa ja pulloa avatessa tuoksuakin humalista, mutta edes ghetto hopstand eli nollaminuutin lisäysten reilu viivästys ei tunnu riittävän vaan vierre on ehkä liian pitkään liian kuumaa aromeja säilyttääkseen.

Nyt tosin kehissä on jo jäähdytin, mutta vielä en ole päässyt testaamaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Maalis 12, 2017 15:31 pm

No tykeimmät aromit tulevat tietenkin kuivahumaloinnista. Eli kunnolla kuivaa kehiin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 12, 2017 20:19 pm

Joo, kuivahumalointi oli toki kehissä ja siitä tulee tuoksua ja makuakin hyvin, mutta tuntuu että nimenomaan ne keiton loppupuolen/nollaminuutin lisäykset pöllähtävät jäähdytyksen aikana tiehensä.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Maalis 13, 2017 8:05 am

Niitä hopstandin humalia ei kärsi laittaa suoraan kiehuvaan vierteeseen, vaan vaatii että se on max 90C. Ja sitten joku 30-60 min hopstandia ja sitten vasta jäähdytys. Näin olen esmes Brewing TV:stä oppinut ja tuntunut toimivan. Toki kuviahumalointi on tehokkaampi, mutta myös häippäsee nopeammin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Maalis 13, 2017 8:21 am

Surffailin nettiä eilen vähän lisää ja aika monesta suunnasta oli luettavissa kommentteja joissa sanottiin pale alejen/IPAn olevan hankalasti no-chillille tai hitaalle jäähdytykselle soveltuva tyylilaji, joskin siellä täällä sanottiin myös että humalalisäysten viivästämisellä nekin saa toimimaan. Olen tehnyt DIPAa jossa viivästin humalalisäyksiä vartilla ja niihin tuli jonkin verran aromia. Toki enemmänkin olisi voinut, koska harvemmin dipoissa aromeja liikaakaan on :)

Aromien katoamisen lisäksi uhkana on toki ylikatkeroituminen, mikä taisi viimeisimmässä APA-erässä juurikin tapahtua - pullotusmaisto paljasti tyylille liian kovat katkerot jotka peittivät kuivahumalointiakin alleen :(

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Maalis 13, 2017 11:46 am

Se hidas jäähdytys lähinnä vaikuttaa kirkkauteen. Aromien haituminen hidastuu varsinaisen kiehumisen loputtua ja jos humalat on pussissa, niin liiat katkerot voi ehkäistä nostamalla ne pois sieltä. Lisäksi ite usen lasken kuuman vierteen käymisastiaan jossa vasta jäähdytän sen (koska teen 2 keittoa putkeen), mikä itessään jäähdyttää matskua hieman.

Ja se jäähdytys voi olla silti nopea hopstandin jälkeen. Olennaista ei oman käsityksen mukaan ole tuo kuuma aika, vaan se aika jossa se jäähtyy. Eli 90-80C välissä voi helposti olla sen extra tunnin kunhan se sitten jäähdytetään sinne <20C nopeaa. Ja kirkasta on kyllä ainakin itellä tullut hitaammallakin kunhan matsku saa olla karbonoinnin jälkeen aikansa lähellä nollaa jonkun viikon.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Maalis 15, 2017 21:32 pm

Kas, kas..
Tosiaan. Tämä probleema ratkesi aikanaan askel askeleelta. Uusi laitteisto, entistä simppelimmät reseptit, parempi hallinta.

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ma Joulu 18, 2017 21:00 pm

Johnny Rio, kerropas tarkemmin miten ongelma ratkesi. Mulla on humalan aromit tuntuneet kadonneen viime aikoina, ja kiinnostaisi selvittää miten ja miksi. Olen prosessin helpottamiseksi siirtynyt satunnaisesta pellettien/kukintojen käytöstä yksinomaan kukintoihin (jäävät nätisti keittoastian valepohjaan tai sitten pussiin kuivahumaloidessa). Toinen ero on jäähdytyksessä, nykyään jäähdytän kylpyammeessa kylmässä n. 10-asteisessa vedessä. Ei ihan instant, mutta parisen tuntia menee. Kolmas ero on käymisajan pidentäminen, nykyään 4 vko ml. mahdollinen cold crash vs. aiempi 2 vko.

Parin vuoden takaisia muistiinpanoja lukiessa humalointi tuntuu onnistuneen kerta toisensa jälkeen keittoaikojenkin vaihdellessa, mutta ei enää.

Viimeisimpään laitoin vähän 60 min ja 30 min kohdalla, loput pussissa käymisastian pohjalle ja päälle kuuma vierre keittoastiasta. Ehkä jotain 95-asteista alkuun, mutta jäähtyi melko pian. Kokonaismäärä noin 100g (Pale Aleen suht ok määrä), josta 65-70g lopussa. Tästä ei vielä tiedä miten kävi, mutta saatan arvata. Tässä ongelmassa on nimittäin jotain muuta takana, luulen.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Joulu 18, 2017 22:27 pm

dr.hopo kirjoitti:Johnny Rio, kerropas tarkemmin miten ongelma ratkesi. Mulla on humalan aromit tuntuneet kadonneen viime aikoina, ja kiinnostaisi selvittää miten ja miksi. Olen prosessin helpottamiseksi siirtynyt satunnaisesta pellettien/kukintojen käytöstä yksinomaan kukintoihin (jäävät nätisti keittoastian valepohjaan tai sitten pussiin kuivahumaloidessa). Toinen ero on jäähdytyksessä, nykyään jäähdytän kylpyammeessa kylmässä n. 10-asteisessa vedessä. Ei ihan instant, mutta parisen tuntia menee. Kolmas ero on käymisajan pidentäminen, nykyään 4 vko ml. mahdollinen cold crash vs. aiempi 2 vko.

Parin vuoden takaisia muistiinpanoja lukiessa humalointi tuntuu onnistuneen kerta toisensa jälkeen keittoaikojenkin vaihdellessa, mutta ei enää.

Viimeisimpään laitoin vähän 60 min ja 30 min kohdalla, loput pussissa käymisastian pohjalle ja päälle kuuma vierre keittoastiasta. Ehkä jotain 95-asteista alkuun, mutta jäähtyi melko pian. Kokonaismäärä noin 100g (Pale Aleen suht ok määrä), josta 65-70g lopussa. Tästä ei vielä tiedä miten kävi, mutta saatan arvata. Tässä ongelmassa on nimittäin jotain muuta takana, luulen.

Lähinnä tuossa tulee mieleen kolme mahdollisuutta näin äkkiseltään: 1. Humalat olivat ylipäätään parhaimmat aromit päästäneitä, lähinnä tämä tulee kyseeseen jos ovat päässeet lämpenemään tai hapettumaan varastointi- tai prosessointivaiheessa kunnolla (helppo todentaa nuuhkaisemalla pussia avatessaan sen). 2. Käymispöntössä vietetyy aika, melko pitkä jos reippaampi late hopping kyseessä. Tästä kuitenkin haihtuu jonkin verran ajan kanssa. 3. Pullotus/kegitysvaiheessa hapettuminen, olen huomannut viime aikoina, että tämä vaikuttaa yllättävänkin paljon.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

mursu
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Joulu 19, 2017 10:02 am

Nopeampi jäähdytys olisi hyvä myös humalalle koska pari tuntia kuumassa kadottaa aromaattisia öljyjä aika lailla (vrt. tunnin keitto). Ja muutenkin se olisi hyvä. Siihen vielä lisäksi käymispöntössä vietetty aika ja se että sinne lisäys on tehty koko fermentaation ajaksi jolloin aromeja mahdollisesti katoaa ilmalukosta kaasun mukana. Jos humalat ovat pohjalla alusta saakka ne alkavat myös hautautua hiivaan. Ehdottaisin kuivahumalointia sekundääriastiassa kun CO2 on jo poistunut (minimoi ilmatila tiiviissä astiassa hapettumisen estämiseksi). Lisäksi jotta saat myöhäisistä keittohumalista kaiken niin tuo nopeampi jäähdytys ja mielellään keittoastiassa niin jäähdytyksessä saostuvat proteiinitkin voi jättää pois käymisastiasta. Lisäaromin saamiseksi kattilassa kannattaa myös lisätä myöhemmin kuin 30min sillä tuosta lisäyksestä öljyt ovat pitkälti vaihtuneet ennenkuin edes keitto saati jäähdytys on ohi. Lisäksi naalin esittämät pointit etenkin humalien tuoreus.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Joulu 19, 2017 12:02 pm

Humalien tuoreus on kyllä iso juttu. Tahtoo olla että suomikaupoissa on järjestään toissavuotisia myynnissä, mikä alkaa olla jo aika vanhaa.

Samoin tuosta lämpöhommasta. Aromasteeppaushan on sitten alle 90C hommia, joten jos ne hopstandin matskut lisää vasta aavistuksen viilenneeseen vierteeseen, niin tuostahan pitäisi jäädä paljon aromia.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Joulu 19, 2017 16:04 pm

Tuoreus on oikeasti ongelma, kautta linjan toissakautista tarjolla. Ymmärrän toki logistiikkaongelmat, mutta silti olisi kiva saada tuoreempaa kuin 2016 satovuoden pellettiä nyt kun on kohta 2018 käsillä.

Varsinaisesti huonoksi menneitä pellettejä olen saanut kerran, haju oli se tunkkainen juusto. Mutta muuten vain väljähtyneiden tunnistus on vähän epävarmempaa.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Joulu 19, 2017 19:12 pm

cob kirjoitti:Tuoreus on oikeasti ongelma, kautta linjan toissakautista tarjolla. Ymmärrän toki logistiikkaongelmat, mutta silti olisi kiva saada tuoreempaa kuin 2016 satovuoden pellettiä nyt kun on kohta 2018 käsillä.

Varsinaisesti huonoksi menneitä pellettejä olen saanut kerran, haju oli se tunkkainen juusto. Mutta muuten vain väljähtyneiden tunnistus on vähän epävarmempaa.

Sato korjataan elokuussa pohjoisella pallonpuoliskolla ja kuivauksessa sekä pelletoinnissa menee aikaa. Sitten kun vielä katsotaan siihen päälle isompien diilerien haluttomuus myydä tuoreempaa satoa kun edellistäkin jäljellä sekä jenkkilajien kanssa varsin monimutkaiset muodollisuudet siellä päässä sekä merikonttikuljetusten viemä aika niin mitään virallista kautta noita ei saa yleensä ennen seuraavaa tammikuuta. Ja tuoreus ei aina ole ihan A ja O myöskään jos sattuu kuiva tai muuten huono vuosi, erittäin hyvänä esimerkkinä 2015 vuoden Saksalaiset humalat; 2014 - sadon humalissa oli vuotta vanhempinakin selvästi voimakkaampi aromi.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Palaa sivulle “Humalat”