Mihin katosivat aromit, taas?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Mihin katosivat aromit, taas?

ViestiKirjoittaja dr.hopo » Ti Joulu 19, 2017 20:45 pm

Olisi kiva kuulla tuo Johnny Rion tarina, koska olen muuttanut omaa välineistöä ja prosessia oikeastaan aika paljonkin, ja haluaisin skipata vain haitalliset osiot. Tuo tarina voisi auttaa jäljittämään oman prosessin ongelmia.

Vanhasta avatusta pakastimessa säilytetystä humalapussista ei paljoa aromia irtoa, tämä on tullut todettua. Muutenkaan humalat ei ole aivan tuoreimpia, viimeksikin vuoden 2015 satoa, mutta juuri avatuista pusseista ja tuoksu ainakin oli kohtuu hyvä. Viimeksi tosiaan laitoin arviolta 95-asteiseen vierteeseen, mutta käymisastia oli 10-asteisessa vedessä ja lisäsin vierrettä kohtuu hitaasti. Uskoisin jäähtyneen alle 90 melko pian. Jäin pussin viikoksi käymisastiaan, otin pois samalla kun siirsin astian lämpimämpään. Toki aromi karkasi käymien aikana, mutta tuskin enempää kuin jos pussi ei olisi ollut mukana ollenkaan... Jätin muuten kuivahumaloinnin pois, koska ainakin tuoreessa oluessa tuntuu jonkinlainen "mehumaisuus". Se kyllä vaimenee ajan kanssa. Taidan seuraavaksi laittaa jotain 60 ja 30 min, ja sitten enemmän 20-15 min ja lopuksi keiton jälkeen (vaikka alle 90 asteeseen). JA sitten vielä jälkikäteen keittää erikseen kattilassa jokin 20-10-1 liemi, jonka jäähdytän nopeasti ja lisään jäähtyneeseen vierteeseen ennen hiivausta. Kuivahumalointia voi harkita vähän ennen cold crashia. Jos ei tällä niin millä sitten? Paitsi että avatut humalat pitää ehkä käyttää vaan katkerointiin ja ostaa uutta tilalle. Ikävä vaan ostaa aina 3 x 100g (Simcoe, Amarillo, Centennial, pidän tästä yhdistelmästä), josta kuluu vain puolet :(.

Onko muuten cold crash aiheuttanut muilla ongelmia humaloinnin suhteen?

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Ke Joulu 20, 2017 1:27 am

Mä heittäsin että prosessi on tärkein aromien säilyvyydessä. Mulla on ollu noita samoja 2015/2016 satovuosien humalia ja oon saanu oikein aromikkaita oluita aikaan :) Mulla on yks raikas, trooppinen pale ale jonka oon tehny seitsemisen kertaa nyt. Jos saan sen pöntöstä pulloon 9 päivässä niin on iha hiton hyvä. Viimesin satsi meni mönkään, piti käyttää 3 viikkoa jotta kävi loppuun ja putsas itsensä ja maku oli kitkerämpi ku normaalisti. Onneks meni kegiin ja juotiin 4 päivän sisällä (tarjoilin häissä) ni ei maannu vielä kahta viikkoa extraa pullossa, pelkään että ois ollu vielä vähemmän aromeja tallella :D

Tässä mun prosessissa heti reseptin jälkeen hiiva on tärkein tekijä: riittävästi tuoretta hiivaa oikeassa lämpötilassa on edesauttanut aina käymistä käymään puhtaasti ja nopeasti jolloin olut on ollut onnistuneempi :) Tää on ainakin mun omat havainnot kun oon täs koittanu tehä täydellisen 10 litran satsin raikasta pale alee. Kuivahumalia uittelen kans tässä oluessa vaan 2 päivää. Pullot yritän kans törkätä heti 2 viikon huonelämpökypsytyksen jälkeen jääkaappiin :)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ke Joulu 20, 2017 7:45 am

En ole kyllä niin pitkälle mennyt että heittäisin ylijääneet humalat pois heti kun tyhjiöpussi on avattu :)

Panopäiväkirja kertoisi että osasta tuhdimmin humaloituja oluita aromit on kadonneet kolmessa kuukaudessa, kuivahumaloinnin pöllähdys lähtenyt heikkenemään jo sitä ennen. Tupla-IPAt yms. yhtäaikaa vahvat mutta humaloidut oluet ovat haastavia, koska ei niitä voi pullottaa kovin nuorena mutta toisaalta ei haluaisi kadottaa aromeita...toistaiseksi tuntuu että liian lyhyen primääriajan tuomat haitat (tunkkaisuus, "vihreä" maku, sameus) ovat suuremmat kuin se että humalointi pääsee hiipumaan. Olisi silti mukava säästää kakku ja syödä se, eli saada IPA pulloon pikaisesti mutta silti kypsänä :)

Pullotuksen yhteydessä tapahtuvaa hapettumista olen yrittänyt minimoida sen minkä kotikonstein pystyy, mutta se on ilman co2-lähdettä hankalaa koska olut pitää kuitenkin siirtää astiasta toiseen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Joulu 20, 2017 12:16 pm

^ Muun muassa juuri tuon takia se sekundääri on ihan hyvä keksintö, itsekin eka batcheissä ajattelin kuten monet kotipanijat että se on aika turha / jopa huono juttu mutta kunhan sinne ei päästä liikaa ilmaa niin mm. kuivahumalaa voi lisätä lähempänä pullotusta ja se myös mahdollistaa pudottaa enempi hiivaa jos se on tavoitteena ja silti kypsytellä primaarissa rauhassa.

walt
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja walt » To Joulu 21, 2017 12:40 pm

^Mikä siis estää kuivahumaloinnin lähempänä pullotusta primäärissä sekundääriin verrattuna?

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Joulu 21, 2017 13:42 pm

^ Ei kyllä mikään. Itse en kakkosastiaa käytä ellen kypsytä tosi pitkään.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Joulu 21, 2017 19:14 pm

Kakkosella saa myös oluen pilattua. Esim jos olut on päässyt kypsymään jo ekassa astiassa ja hiiva on laskeutunut niin kakkosastiaan siirto on huono koska oluessa ei enään ole tarpeeksi aktiivista hiivaa joka suojaa sitä hapelta. Siirto uuteen astiaan jossa on paljon tyhjää happitilaa on tässä tapauksessa vain huonoksi oluelle. Jos haluaa käyttää kakkosastiaa siiretään olut sinne ajoissa ja paras olisi vielä jos sen tyhjä ilmatila olisi mahdollisimman pieni.

Itse rohkenisin väittää että kotioluiden yksi suurinpia laadun laskija on juurikin happettuminen.

Happi juurikin pilaa oluen kaikki hienot aromit ja tekee siitä tosi sekasen makuisen...

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » Pe Joulu 22, 2017 2:40 am

Jaakko kirjoitti:Itse rohkenisin väittää että kotioluiden yksi suurinpia laadun laskija on juurikin happettuminen.

Happi juurikin pilaa oluen kaikki hienot aromit ja tekee siitä tosi sekasen makuisen...

Täysin samaa mieltä :)

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Pe Joulu 22, 2017 7:04 am

Pitäisi ilmeisesti tarkoituksella hapettaa yksi pullollinen oikein kunnolla jotta saisi selvää miltä hapettuminen oikeasti maistuu. Seuraavaa erää pullottaessa voisi sen viimeisen vajaatäyttöisen pullon korkittaa sen sijaan että makutestaa sisällön, ja vielä lisäksi vähän tarkoituksella hölskytellä olutta ennen korkitusta. Hapettuminen kun voi tuottaa niin paljon erilaisia sivumakuja että niiden tunnistus vain kuvauksen pohjalta on aika hankalaa.

Pahimmillaanhan tuossa käy niin että makueroja ei synny, mikä meinaa että koko satsi on hapen runtelema :(

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Joulu 22, 2017 9:45 am

Yhdellä oluen siirtämisellä ei vain niin paljon happea saada mukaan että eroa ainakaan useimmat ihmiset huomaisi jos vain ilmaa ei jätetä astiaan ja kukapa sitä tahallaan sinne jättäisi kun happiasia on tunnettu. Veteen happea saa ahkeralla roiskuttelulla 10mg/l kun ilmassa sitä on noin 300mg/l. Pullotuksessakaan sen hapen efektiä ei saa välttämättä ihan pienellä vajauksella varsinkin jos pulloon laittaa sokeria jolloin hiiva aktivoituu ja kuluttaa happea kuten primaarikäymisen alussa. Lähinnä uskon että toistuvat availut ja isotkin ilmatilat pitkissä seisotuksissa silloin kun hiiva on dormantti ovat se merkittävämpi ongelma. Hapettumisen kokeilemiseksi laita vaikka erästä sekundääriastiaan ja tarkoituksella 9/10 ilmaa silloin kun käyminen on ohitse ja odottele tarpeeksi pitkään.

Tässä pari tunnettua kotikokeilua siirron mukana tulevan hapen vaikutuksesta.

http://brulosophy.com/2016/12/19/post-f ... t-results/

http://brulosophy.com/2017/06/19/post-f ... t-results/

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Pe Joulu 22, 2017 11:35 am

cob kirjoitti:Pitäisi ilmeisesti tarkoituksella hapettaa yksi pullollinen oikein kunnolla jotta saisi selvää miltä hapettuminen oikeasti maistuu. (

Samaa olen miettinyt kanssa. Toisaalta juuri maistoin viime satsin DIPAsta pullon joka oli täytetty vain puolilleen. Hyvältä maistuu!

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Joulu 23, 2017 13:07 pm

mursu kirjoitti:Tässä pari tunnettua kotikokeilua siirron mukana tulevan hapen vaikutuksesta.

Tuossa muutama päivä sitten taisi tuollainen hapettuminen osua kohdalle. Kegitin 9,5 litran kegiin
0 asteista pale alee noin 8 litraa eli 1,5 litraa jäi ilmaa sisään. UNOHDIN posautella ilmat pihalle hiilidioksidilla,
force karbonoin hätäisen miehen tekniikalla eli paineet 2 bariin ja 3,5 minuutin hölskyttelyllä hapotin oluen.
Siispä hölkytellessä tuo 1,5 litraa ilmaa sekoontui oluen sekaan.
Laitoin puoleksi tunniksi kylmään tasaantumaan ja pullotin.

Pari päivää pullotuksen jälkeen maistelu: humalan aromit melkein kokonaan kadonneet,
maku muuttunut liian makean oloiseksi (fg oli 1.012 eli sopiva kegitysvaiheessa) ja väri
muuttunut kymmenisen astetta tummemmaksi (ebc 15 > 25)

Nämä kaikki oireet viittaavat hapettumiseen, vai mitä mieltä olette?

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Joulu 23, 2017 13:32 pm

EeroK kirjoitti:
mursu kirjoitti:Tässä pari tunnettua kotikokeilua siirron mukana tulevan hapen vaikutuksesta.

Tuossa muutama päivä sitten taisi tuollainen hapettuminen osua kohdalle. Kegitin 9,5 litran kegiin
0 asteista pale alee noin 8 litraa eli 1,5 litraa jäi ilmaa sisään. UNOHDIN posautella ilmat pihalle hiilidioksidilla,
force karbonoin hätäisen miehen tekniikalla eli paineet 2 bariin ja 3,5 minuutin hölskyttelyllä hapotin oluen.
Siispä hölkytellessä tuo 1,5 litraa ilmaa sekoontui oluen sekaan.
Laitoin puoleksi tunniksi kylmään tasaantumaan ja pullotin.

Pari päivää pullotuksen jälkeen maistelu: humalan aromit melkein kokonaan kadonneet,
maku muuttunut liian makean oloiseksi (fg oli 1.012 eli sopiva kegitysvaiheessa) ja väri
muuttunut kymmenisen astetta tummemmaksi (ebc 15 > 25)

Nämä kaikki oireet viittaavat hapettumiseen, vai mitä mieltä olette?

Samaa mieltä. Varmaan juuri sen verran hapettunut että olut menetti parhaan teränsä...

Kegistä kannattaa ajaa happi pois niin että survasee co liittimen nestepuolelle jolloin astian paineistaminen vaahdottaa olutta ja kun vaahtoa tulee vähän varoventtiilistä ulos niin tietää että kaikki happi on kegistä ulkona.

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » La Joulu 23, 2017 13:51 pm

^^ Kyllä, mutta unohdit sen 1.5 litraa ilmaa (450mg happea) sisään eli siellä oli juuri sitä 'ilmatilaa' josta kirjoitin. Kerralla se kaikki 1.5 litraa ei olueen sekoitu vaan se liukenee sitä mukaa kun reagoi oluen kanssa. Pointtini oli juuri se että 1-3 valmistukseen usein liittyvässä fermentaation jälkeisessä huolellisessa siirrossa letkun kautta olueen ei liukene kovin ongelmallisia määriä jos sinne astioihin ei jätä/pääse jostain ilmaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » La Joulu 23, 2017 14:31 pm

Vähän hankalahan se on toisaalta olla sekundääri joka on just eikä melkein eräkoon suuruinen, kun saannot ja eräkoot vaihtelevat erästä toiseen. Ei sillä, en kyllä käytäkään sekundääriä mutta onpa yksi juttu joka puhuu sen käyttöä vastaan muutenkin. Pullotusastiassa toki on ilmatilaa, mutta olut toisaalta viettää siinä alle puoli tuntia.

Mikä on raadin mielipide coldcrashauksesta, siinähän ilmalukko imee runsaastikin ilmaa kun olut (+ilmatila) kutistuu?

mursu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mursu » La Joulu 23, 2017 15:19 pm

Tuota tilavuuden laskua varmasti tulee hieman varsinkin isossa erässä ja pientä häviötä tosiaan sekundaarin käytössä voi tulla jos ei ole sopivan kokoisia astioita. Toki mielestäni laskureilla ja tarkalla prosessilla (maltaan jauhatus ym) sen koon tuntuisi saavan aika tarkaksi etenkin kun resepti ja laitteisto on ennestään tuttu. Itselläni ei minikokoisissa carboyssa tilavuus muutu niin paljon että esim. ilmalukosta menisi kuplia tai nesteitä sisään vaikka laitan korkit ja lukot heti päälle. Lähinnähän kylmäkäsittelyä kannattaa tehdä jos oluttyylin on tarkoitus olla kirkasta ja hiivakanta samalla sellainen ettei siitä muuten pääse eroon. Tai jos käyttää gelatiinia tms. kirkastukseen joka toimii kylmissä oloissa parhaiten. Sekundaarilla ja jäähdytyksellä on osin samoja vaikutuksia sikäli että lopputuotteeseen potentiaalisesti päätyvän hiivan määrä vähenee.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Darep » La Joulu 23, 2017 15:43 pm

Mä oon cold crashilla pilannu kolme olutta, tajusin vasta kolmannen kohdalla ja tein siitä threadinkin tänne: viewtopic.php?t=3616

dr.hopo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja dr.hopo » La Joulu 23, 2017 16:19 pm

Juuri sain cold crashilla hapetettua Pale Alen. Vaikka prosessini muistuttaa lähinnä mursun laittamien linkkien huonoa tapaa, en ole aiemmin saanut olutta pilalle hapettamisella ilman cold crashia, paitsi ehkä humalan aromin haihtumisen muodossa.

Nyt kuitenkin cold crashin kanssa tärppäsi, ja kunnolla. Vielä pullottaessa väri oli kaunis kullankeltainen ja humalointiakin tuntui jonkin verran olevan, mutta nyt 2 vko myöhemmin väri on selvästi tummunut ruskehtavaksi ja humalan aromi kadonnut tai muuttunut lähinnä katkeran suuntaan. Sattui olemaan primäärin pohjalta pulloon otettu hiivasakkaliemi verrokkina, oli vielä väriltään keltaista joskin sameaa. Makukaan ei ollut katkera kuten hapettuneessa, tosin hiivaisen hedelmäinen. Yllättävän vähän harmittaa, enemmänkin jännän äärellä ja oppia ammentamassa.

Cold crash oli seuraavanlainen. Otin vesilukon irti ja peitin reiän ilmastointiteipillä. Olutta noin 22 litraa 30 litran astiassa. Ulkovarastoon 6 vuorokaudeksi (ulkoilma noin -2...+3). Jotta voisin luotettavasti määrittää tarvittavan karbonointisokerin määrän (ei voi varmaksi tietää paljonko olueen on sitoutunut hiilidioksidia), keksin lopuksi ottaa oluen sisälle vuorokaudeksi ja pullottaa huoneenlämpöisenä. Lämpenemisen aikana paine astiassa nousi jonkin verran, joten piti päästää pari kertaa kaasua ulos. Sitten siirto toiseen astiaan ja kuumaan veteen sekoitetun sokerin lisäys ja pullotus kuten tavallisesti. Tuhon ainekset olivat suunnilleen tuossa. Karbonointisokerin määrä oli kyllä juuri niin kuin piti :).

Mitenkäs cold crashin voisi tehdä hapettamatta olutta, jos ei saa paineen laskiessa syötettyä hapen sijaan hiilidioksia pulosta tai CO2-"ilma"pallosta?

karpuraattori
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pajujärvi

ViestiKirjoittaja karpuraattori » Su Joulu 24, 2017 5:00 am

Itse olen laittanut vesilukon päähän hiilidioksidilla täytetyn "keuhkon", eli jonkun pienen muovipussin, josta pönttö saa vedettyä hiilidioksidia. Jäähtyvän oluen muodostama alipaine on niin kova, että pönttö vetää joko ilmat sisäänsä jostain tahi menee ruttuun jos täysin tukossa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Joulu 24, 2017 8:01 am

Joskus harkitsin että olisin vaihtanut Speidelin tuhdista muovista tehtyyn astiaan reiättömän kannen cold crashausta varten, mutta pikagooglaus kertoi että paksuseinäisetkin muoviastiat ovat lässähtäneet kasaan alipaineen takia. En sitten uskaltanut testata...orthexin peruskanisterit saattaisivat toimia tässä paremmin koska ovat niin hötöä muovia että painuvat nätisti kasaan.

Palaa sivulle “Humalat”