Mihin katosivat aromit, taas?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen
Viesti:

Mihin katosivat aromit, taas?

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Su Helmi 02, 2014 0:24 am

Lapposin juuri Tupla IPA:ni sekondääriin ja kyllä maistoin vierrettä..
No jälleen, ei vaan taas, siis lähes aina tämäkin maistuu jälleen lähes pelkälle pihkalle, hyvin katkeraa ja karheaa männyn havua.
Käymisen aikana vesilukko puski, taas, pihalle valtavan hedelmäisen humalaisia tuoksuja. Tämä ei ole ensimmäinen, ei toinen, eikä kolmas kerta. Oikeastaan viimeisen vuoden ajan lähes jokainen ipa ja dipa satsini on kärsinyt samasta ongelmasta ja heitän kohta pyyhkeen kehään ja poltan käymispytyt kokonaan. Alkaa lievästi turhauttaa, kun lähes kaikki variaatiot on kokeiltu. Aina pelkkää pihkaa, "vihreää" humalaa, hieman ruohoa. Missä aromit, sitrusta, käpyä, hedelmiä, jne.?Missä vika, mitä teen väärin? Olen kyllä hyvin tietoinen, että kyllä se olut siitä varmasti vielä paranee ajattelutavan, mutta en jaksa uskoa tähän.
Esimerkin omaisesti heitän tähän tietysti nyt työn alla olevan oluen koko reseptin ja prosessin. Purkakaa tätä pähkinää kanssani oi kotiolut toverit.

Resepti

Maltaat/viljat, uutelähteet: 2,6kg Pale Ale, 450g Munich, 150g Cara-Pale, 150g Kaurahiutale, 85g Melanoidi. (Vikingin maltaita). 270g sokeri.

Humalat, mausteet ja kattilalisukkeet: 75min 20g magnum+10g Chinook. 5min 15g Columbus+15g Simcoe. 0Min 15g Columbus+20g Simcoe+15g Centennial. Whirlpool: 80c 30min hopstand: 25g Simcoe, 20g Centennial, 25g Amarillo, 15g Columbus. 0,15tl irish moss. Kuivahumalat: 15g x Columbus, Amarillo & Centennial, primäärikäymisen päätteeksi. 4pv ennen pullotusta 15g x Simcoe, Amarillo, Centennial.

Hiivakanta: Safale S04

Tavoiteltava ominaispaino ja määrä ennen käymistä: 1.076
Tavoiteltava jälkiuutepitoisuus ja nuoroluen määrä pullottaessa: 1.016
Tavoiteltava alkoholiprosentti: 7,7%
Tavoiteltava ebc ja ebu arvo: 14ebc, 125ebu.
Erän laskennallinen hinta raaka-aineiden osalta:

Kuumapuoli:

Mäskäys

Veden määrä ja lämpötila: 11l, 71c
Veden käsittely: 3g kipsi, 1g epsom, 1g suola, 1ml maitohappo. Samat huuhteluveteen ilman suolaa,
Mäskäyslämpötilat: 65c
Mäskäysajat: 1h
Mäskin ph: 5,4

Huomiot mäskätessä: ph aluksi 5,7, lisätty 3ml maitohappoa. Lämmöt lopussa 64c

Huuhtelu ja siivilöinti

Huuhtelu ja siivilöintitekniikka: batchsparge
Huuhteluveden määrä: 10l
Huuhteluveden lämpötila: 91
Mäskin lämpötila huuhdellessa: 71c
Siivilöintiaika: Ei mitattu.

Huomiot huuhdellessa/siivilöidessä: Lämmöt 3c liian alas, ph 5,6, lisätty 3ml maitohappo.

Keitto

Vierteen määrä keiton alussa: 17,5l
Vierteen ominaispaino ennen keittoa: FW 1.055, 10,5l jälkeen 1.052, vikat 1.047, ph 5.4.
Vierteen kirkkaus ennen keittoa: Kohtalaisen kirkasta
Keiton pituus: 75min
Vierteen määrä keiton jälkeen: n. 12l
Evaporaatiprosentti: -

Huomiot keiton aikana: -

Kylmäpuoli:

Jäähdytys

Whirlpool, hopback, tms tekniikat: HopStand 80c 30min
Jäähdytyksen kesto: 35min
Vierteen lämpötila jäähdytyksen jälkeen: +17
Ruvan määrä: 3l
Uutepitoisuus ennen hiivausta: 1.075
ph ennen hiivausta: 5,3

Huomiot jäähdytyksen aikana: Lisätty 0,5l vettä, uutepitoisuus oli 1.080.

Hiivaus

Hiivausmäärä: 1 pussi
Hiivan alkuperä/kasvatustapa: -
Ilmastusaika ja virtausnopeus: 15min ilmaa akvaariopumpulla
Vierteen määrä käymisastiassa: 9,5l

Huomiot hiivauksen aikana: -

Käyminen

Käymislämpötilojen muutokset: 1.2.14, 4h -4c parvekkeella → +13c
Käymisen eteneminen:
Siirtoajankohdat:
Aistinvaraiset arviot käymisen aikana: 1.2 pelkkää v..n pihkaa.
Uutepitoisuuden ja ph:n muutokset: 1.2.14 1.019, ph 4.7
Nuoroluen kirkkaus: Yllättävän kirkasta.

Huomiot käymisen aikana: 4pv ennen siirtoa lisätty ensimmäinen kuivahumalasatsi. 1.2 sekundoitu, lisätty 50g sokeria -> hiilidioksidia vähentämään hapen vaikutusta.

voetto
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaajakoski

Re: Mihin katosivat aromit, taas?

ViestiKirjoittaja voetto » Su Helmi 02, 2014 9:01 am

Ainut mitä ainakin nyt tuli itselle mieleen, vaikka en ole vielä isoa IPA:a tehnyt, että eikös kuivahumalat pitäisi laittaa pönttöön vasta about 5-7päivää ennen pullotusta ja ottaa pois vasta pullotuksen yhteydessä. Täten kaikki ne öljyt yms eivät haihdu sen käymisestä tulevan hiilidioksidin mukana. Itse kuivahumaloin pussin kanssa jonka sisällä minulla on iso rosterimutteri ja pussissa naru joka kannattelee pussia pohjan yläpuolella, näin ne humalat eivät lillu siinä päällä ja täten myös luovuta kaikkia aromejaan turhan nopeasti.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Su Helmi 02, 2014 9:52 am

On whirlpoolia ja hop standia ja kuivahumalointia mutta ei vaan tartu aromit kiinni... :eivarma:

Ei voi muuta kuin nostaa kädet pystyyn ja alkamaan panna jotain 20 ibun hellesiä.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Helmi 02, 2014 10:29 am

Aromia ei siis ole:
1. Lainkaan
-Omasta mielestä?
-Kavereidenkaan mielestä?
2. Liian vähän
-Verrattuna muiden kotitekeleisiin?
-Verrattuna kaupallisiin?

Epäilen että kyse on siitä että humalan aromin tuovat eteeriset öljyt katoavat helpommin kotipanimossa koska keiton pinta-ala on suhteessa paljon suurempi tilavuuteen nähden kuin kaupallisissa panimoissa. Vaihtoehtona on lisätä aromia pullosta, tehdä aromi itse höyrytislaamalla tai askarrella eri muotoinen kattila. En ota mitään vastuuta että olisin asiassa oikeassa, mutta tähän johtopäätöseen olen itse tullut. Pitäisi varmaan rakentaa koelaite....

Minkä halkaisijainen on kattilasi / mikä on nestepatsaan korkeus?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Su Helmi 02, 2014 13:02 pm

Miten höyrytislauslaite toimii? Ihan sattumalta ostin muutama hetki sitten höyrysilitysraudan ulkoisella höyrynkehittimellä, halvalla kun sain... Painemittari on sökö, mutta muuten tuntus toimivan. Oiskohan tästä tislausvehkeen moottoriksi?

Kuva

Humalaa pieneen määrään vettä ja höyryä perään? Pitääpä testata.
Kuva

edit: linkki keskusteluun asiasta: http://www.homebrewtalk.com/f13/distilling-hops-416834/
Viimeksi muokannut Vesku, Su Helmi 02, 2014 14:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Su Helmi 02, 2014 14:08 pm

voetto kirjoitti:Ainut mitä ainakin nyt tuli itselle mieleen, vaikka en ole vielä isoa IPA:a tehnyt, että eikös kuivahumalat pitäisi laittaa pönttöön vasta about 5-7päivää ennen pullotusta ja ottaa pois vasta pullotuksen yhteydessä. Täten kaikki ne öljyt yms eivät haihdu sen käymisestä tulevan hiilidioksidin mukana. Itse kuivahumaloin pussin kanssa jonka sisällä minulla on iso rosterimutteri ja pussissa naru joka kannattelee pussia pohjan yläpuolella, näin ne humalat eivät lillu siinä päällä ja täten myös luovuta kaikkia aromejaan turhan nopeasti.

Toki, mutta jos luit tarkkaan laitoin ensimmäisen satsin pääkäymisen jälkeen, siirto ja loput kuivahumalat sekaan ->

Kiljumies kirjoitti:aromia ei siis ole:
1. Lainkaan
-Omasta mielestä?
-Kavereidenkaan mielestä?
2. Liian vähän
-Verrattuna muiden kotitekeleisiin?
-Verrattuna kaupallisiin?

Epäilen että kyse on siitä että humalan aromin tuovat eteeriset öljyt katoavat helpommin kotipanimossa koska keiton pinta-ala on suhteessa paljon suurempi tilavuuteen nähden kuin kaupallisissa panimoissa. Vaihtoehtona on lisätä aromia pullosta, tehdä aromi itse höyrytislaamalla tai askarrella eri muotoinen kattila. En ota mitään vastuuta että olisin asiassa oikeassa, mutta tähän johtopäätöseen olen itse tullut. Pitäisi varmaan rakentaa koelaite....

Minkä halkaisijainen on kattilasi / mikä on nestepatsaan korkeus?

1&2 Sekä että.
On ollut joskus aikanaan varsin mehevää mangoisuutta, selkeästi hedelmää ja sitrusta. Viimeisissä satseissa lähinnä pelkkää karheaa pihkaisuutta ja mäntyä, sekä hmmm. vihreyttä, vaikka humalalajikkeet ovat olleet erilaisia, eri aikatauluja, jne.

Kattiloita minulla on kaksi. Toinen on se Gigantin 16l kattila ja toinen on 6,5l kippo. Kahdessa kattilassa pakko keittää, koska hellassa ei riitä tehot ja en viitsi pienentää eräkokoa jonnekin 8l tuntumaan. 16l kattila; halkaisija 29,5cm, nestepatsaan korkeus: 17cm. Pienessä kattilassa: h 22cm, npk: 15cm.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Su Helmi 02, 2014 14:38 pm

Itselle tuli mieleen niinkin nurinkurinen ajatus että käytät *liikaa* humalaa. Pikaisesti ynnättynä taisi olla miltei 300g 12 litran satsiin (paitsi jos ymmärsin väärin kuivahumaloinnin merkinnät)? Vihreän ja raa'an humalan tuntu saattaa johtua hyvinkin siitä. Humalan aromit on siinä määrin mystinen homma että joskus vähemmän voi olla enemmän. (Tämä ei edes ole mikään amatöörin tuulesta tempaama idea, "For the love of hops"-kirjasta löytyy viisaampien ihmisten selityksiä asialle. Liittyy jotenkin ihmisen hajureseptoreiden toimintaan, jos hajuja on liikaa tai liian suurissa pitoisuuksissa, osaa hajuista ei havaita vaan muut hajut "blokkaavat" ne.)

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Su Helmi 02, 2014 15:50 pm

Horst Vessel kirjoitti:Itselle tuli mieleen niinkin nurinkurinen ajatus että käytät *liikaa* humalaa. Pikaisesti ynnättynä taisi olla miltei 300g 12 litran satsiin (paitsi jos ymmärsin väärin kuivahumaloinnin merkinnät)? Vihreän ja raa'an humalan tuntu saattaa johtua hyvinkin siitä. Humalan aromit on siinä määrin mystinen homma että joskus vähemmän voi olla enemmän. (Tämä ei edes ole mikään amatöörin tuulesta tempaama idea, "For the love of hops"-kirjasta löytyy viisaampien ihmisten selityksiä asialle. Liittyy jotenkin ihmisen hajureseptoreiden toimintaan, jos hajuja on liikaa tai liian suurissa pitoisuuksissa, osaa hajuista ei havaita vaan muut hajut "blokkaavat" ne.)

Totta, mutta.. Kun tähän samaan kategoriaan uppoaa myös oluita joissa humalaa on ollut väliltä esim. 80g, 120g, 160g, 200g ja nyt tämä täysin yliampuva.
Aikatauluista on kokeiltu nyt lähes kaikki järkevä, FWH, 60min, 45min, 30min, 20min, 15min, 10min, 5min, 0min, Hopstand, kuivahumalat..

Heitetään toinen esimerkki:

Resepti

Maltaat/viljat, uutelähteet: 2,5kg pale-ale (viking), 0,3kg vehnä (viking), 0,2kg Münich (viking), 0,15kg carapils (weyermann), 0,04kg sauermalt (weyermann). 150gm sokeri

Humalat, mausteet ja kattilalisukkeet: 7g Citra FWH, 45min 8g Pacific Jade, 30min 10g Citra, 15min 15g Citra, 10min 10g Galaxy+10g Amarillo, 5min 10g Galaxy, 0min 10g Amarillo+20g Galaxy+25g Citra. 10Min irish moss+12g makea+12g katkera appelsiininkuori.

Hiivakanta: American Ale Blend, Wlp060

Tavoiteltava ominaispaino ja määrä ennen käymistä: 1.065
Tavoiteltava jälkiuutepitoisuus ja nuoroluen määrä pullottaessa: 1.015/10l
Tavoiteltava alkoholiprosentti: 6,8%
Tavoiteltava ebc ja ebu arvo: 12ebc/70ebu
Erän laskennallinen hinta raaka-aineiden osalta: 30€

Kuumapuoli:

Mäskäys

Veden määrä ja lämpötila: 10l/72c
Veden käsittely: 3g kipsi, 1g suola, 1g epsom, 2ml maitohappo.
Mäskäyslämpötilat: 67c
Mäskäysajat: 1h+15min
Mäskin ph: 5,3

Huomiot mäskätessä: -

Huuhtelu ja siivilöinti

Huuhtelu ja siivilöintitekniikka: batchsparge
Huuhteluveden määrä: 12l
Huuhteluveden lämpötila: 84c
Mäskin lämpötila huuhdellessa: 75c
Siivilöintiaika: 20min

Huomiot huuhdellessa/siivilöidessä: -

Keitto

Vierteen määrä keiton alussa: 16l
Vierteen ominaispaino ennen keittoa: eka lasku 1.056, vika 1.052
Vierteen kirkkaus ennen keittoa: kirkasta
Keiton pituus: 60min
Vierteen määrä keiton jälkeen: 12l
Evaporaatiprosentti: n. 20%

Huomiot keiton aikana: -

Kylmäpuoli:

Jäähdytys

Whirlpool, hopback, tms tekniikat: -
Jäähdytyksen kesto: 25min
Vierteen lämpötila jäähdytyksen jälkeen: +18c
Ruvan määrä: 2l
Uutepitoisuus ennen hiivausta: 1.060

Huomiot jäähdytyksen aikana: -

Hiivaus

Hiivausmäärä: 1 putkilo
Hiivan alkuperä/kasvatustapa: -
Ilmastusaika ja virtausnopeus: 15min
Vierteen määrä käymisastiassa: 13l

Huomiot hiivauksen aikana: -

Käyminen

Käymislämpötilojen muutokset: 21.11 +19c
Käymisen eteneminen: 9.11 käyminen ei vieläkään ala, lisätty pussi S05:tä.
Siirtoajankohdat: Kuivahumaloitu primääriin 25.11 15g Citra, 10g Galaxy, 10g Amarillo. Lisätty kuivahumalaa 29.11 10g Citra + 5g Galaxy.
Aistinvaraiset arviot käymisen aikana:
Uutepitoisuuden ja ph:n muutokset: 21.11 1.010
Nuoroluen kirkkaus:

Huomiot käymisen aikana: 21.11 oluen pinnalla hiivalauttoja.

Astiointi

Astiointipäivämäärä: 1.12.13
Astioitavan oluen määrä: 12,5l, 10,5l pulloihin
Astioitavan oluen lämpötila: +15c
Astioitavan oluen jälkiuutepitoisuus: 1.010
Alkoholiprosentti: 6,6%
Karbonointitekniikka: sokeri
Karbonointisokerin määrä: 57g
Astiointi tekniikka ja pakkausmuoto: pullotus

Karbonaation kehityksen seuraaminen: 2 viikkoa ja ihan kunnossa
Erän kypsymisajankohta: -
Aistinvarainen arvio ennen astiointia ja kypsyneestä oluesta: Pihkaa ja karheutta, missä hedelmät?
Tarjoilulämpötila: -

Huomiot astioidessa: -

Kaikki ylimääräiset huomiot, sattumat ja tapahtumat: -

Nyt olen jokseenkin rajannut mahdollisia ongelmia:
1. Vesijohtovedessä olisi klooria, vaikka en sitä maista ja vesilaitoksen perusteella tätä ei juuri ole (0,03mg/l).
2. Kattiloiden geometria + pieni eräkoko + käymisastian geometria? Tosin olen kokeillut myös 10l ämpäriä kannella ja vesilukolla, ilman mainittavaa vaikutusta.
3. Käymislämpötilat liian ylhäällä, tosin tuo edellinen pysyi alle +20c koko käymisen ajan ja aikoinaan eräs ipa satsi kävi huoneenlämmössä ja oli varsin maistuvaa.

Ei auta, pakko yrittää lähipäivinä taas uutta pettymystä.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Helmi 02, 2014 19:29 pm

Onko samoista humalista tullut välillä hedelmiä ja välillä ei? Siis onko mitenkään mahdollista että humaloissa on jotain häikkää, varmaankaan ei koska lajikkeita on noin montaa testattu...

Jos epäilet klooria, miksi laitat suolaa?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Helmi 02, 2014 19:36 pm

Olen tässä tän päivän pyöritellyt päässäni ajatusta korkeasta kattilasta. En ole koskaan maistanut kotiolutta joka olisi ollut DMS:n riivaama ja epäilen että tässä on kyse samasta asiasta. Kaupalliset panimot optimoi keittoon ja haihtumiseen kuluvaa energiaa varmaan pirun tarkkaan kun taas kotosalla vedetään rolling boilia niin paljon kuin hellasta lähtee. Todennäköisesti olen täysin hakoteillä tämän homman kanssa.

Oletko testannut eri hiivoja. Näissä oli ilmeisesti S-04 ja US-05. Oletko käyttänyt niitä myös onnistuneissa satseissa?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Su Helmi 02, 2014 20:37 pm

Mitä ite nähnyt oikeiden panimoiden kattiloita (netistä) niin niissä aika usein ollut "china hat" tms. ja pumpulla kierrätetään keittoa. Joku firma esitteli omaansa ja siinä keitto ei edes kiehunut koko aikaa, tärkeämpää oli riittävä haihtuminen.

Entä jos vain laittaisi keitossa kylmästi kannen päälle, olisi helppo tapa testata mahdollista vaikutusta aromiin/DMS.

Tossa Kronesin kattila ja datat (keittoaika + lämpökin löytyy): http://www.krones.com/downloads/stromboli_en.pdf

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Su Helmi 02, 2014 20:59 pm

Kiljumies kirjoitti:Onko samoista humalista tullut välillä hedelmiä ja välillä ei? Siis onko mitenkään mahdollista että humaloissa on jotain häikkää, varmaankaan ei koska lajikkeita on noin montaa testattu...

Jos epäilet klooria, miksi laitat suolaa?

Suolassa on kloridia "Kloridi (Cl-) on anioni, jossa klooriatomiin on liittynyt yksi ylimääräinen elektroni, tai ioniyhdiste, jossa kloridi-ioni on anionina. Tällaiset ioniyhdisteet ovat kloorivetyhapon (suolahapon, HCl) suoloja, ja niissä on tavallisesti kationina jokin metalli-ioni. "
Eli ei varsinaisesti sitä vedenpuhdistus/uima-allas tavaraa, vaan vesimineraali. Käytän sitä pienissä määrin tasaamaan paikallisen veden arvoja kipsin kera. Imho käyttäisin mieluummin kalsiumkloridia, vaan en ihan viitsi sitä tilata kilon pusseissa Humlesta.. (Korjatkaa jos olen väärässä).

Ja tuohon hiivakysymykseen, kyllä. S04, S05, BRY-97, Wlp001, Wye 1272 ja Nottingham, nyt ainakin. Toki näissä on pieniä eroja, pidän kenties eniten Wye 1272/Wlp California V hiivoista näissä. Pitäisi varmaan Wlp:n 007 testata vielä.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Helmi 02, 2014 22:12 pm

Veden vaikutuksen voinee testata hakemalla kaupasta riittävästi pullotettua lähdevettä ja mäskäämällä sillä. Muuten kuulostaa kyllä mystiseltä. Heittona: voiko vierrettä hapettaa liikaa siten, että humalan aromit muuttuisi?

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ma Helmi 03, 2014 2:16 am

Ratto kirjoitti:Veden vaikutuksen voinee testata hakemalla kaupasta riittävästi pullotettua lähdevettä ja mäskäämällä sillä. Muuten kuulostaa kyllä mystiseltä. Heittona: voiko vierrettä hapettaa liikaa siten, että humalan aromit muuttuisi?

Vaikea uskoa, eihän kotona päästä kaupallisen tason happimääriin, ainakaan normaalisti. Mitä itse havainnut, akvaariopumppu parantaa käymisen tehokkuutta hivenen verrattuna pytyn ravisteluun, en muuta.
Pitää katsoa josko loppukuusta ehtisi keitellä jonkin satsin, kun saa nykyisen(t) ja seuraavan alta pois. Jotakin hyvin yksinkertaista, mutta kaikki kortit ja temput hihasta pois.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Helmi 03, 2014 12:02 pm

Entä miten niinkin yksinkertainen asia kuin että onko humalat tuoreita ja oikein säilytettyjä

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ma Helmi 03, 2014 14:40 pm

Jaakko kirjoitti:Entä miten niinkin yksinkertainen asia kuin että onko humalat tuoreita ja oikein säilytettyjä

Niin tuoreita kuin täältä saa, nyt pakkasessa pääosin 2012 ja joitakin 2013 sadon pusseja. Säilytän pakastimessa, omissa pusseissaan sillä twixit pussin sulkijalla/teipattuina, kaikki on vielä tämän lisäksi pakattu minigrip pusseihin, joista on ilma puristettu parhaan mukaan ulos.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Helmi 03, 2014 16:00 pm

Oletko koittanut saada humalatonttua kiinni ansoilla? Selvästikin joku käy tekemässä oluellesi jotain.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Helmi 03, 2014 16:45 pm

Tuo vesilaitoksen kloori on liuoksessa viimeistään mäskäyksen jälkeen myös kloridi-ioneina, joten en oikein pysy kärryillä miten se eroaa tuosta suolan kloridista.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Helmi 03, 2014 17:52 pm

Don O teki youtubessa hop stand kokeiluja ja ei huomannut paljoa eroa ei-hop stand -versioon.

http://youtu.be/HBv9lKLgMZE
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ma Helmi 03, 2014 18:01 pm

Kiljumies kirjoitti:Tuo vesilaitoksen kloori on liuoksessa viimeistään mäskäyksen jälkeen myös kloridi-ioneina, joten en oikein pysy kärryillä miten se eroaa tuosta suolan kloridista.

Ei se mitään, en minäkään. Olen vain seurannut ihan yleisiä käytäntöjä. "The chloride ion also accentuates the flavor and fullness of beer. Concentrations above 300 ppm (from heavily chlorinated water or residual bleach sanitizer) can lead to mediciney flavors due to chlorophenol compounds." ja "Chloride is not related to residual chlorine and does not have the same disinfection effect."

Palaa sivulle “Humalat”