Myöhäinen humalointi

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Myöhäinen humalointi

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Joulu 04, 2013 15:27 pm

Tässä seuraavaa satsia miettiessä tuli mieleeni että kun ei tahdo saada kunnolla aromia keitoksiin. Myöhäisiä lisäyksiä olen tehnyt jos jonkinmoisilla minuuteilla välillä 15-0, kuivahumaloimalla jne. Lueskelin ja huomasinn että olen ehkä kuitenkin laittanut liian pieniä määriä humalaa. Millaisia grammamääriä/prosentteja koko satsin humalasta olette laittaneet aromihumaliksi?

Entäpä jos kokonaan humaloisi koemielessä vasta loppuvaiheessa. Tietysti sitä humalaa kuluu paljon. Tuollapa siitä jotain puhetta. http://www.mrmalty.com/late_hopping.php

Jopa tämmöistä puhuivat:" Shane brewed an all late hopped IPA, with hop additions at 10 and 5 minutes only. Petersen says he was looking for more hop flavor, but also smoother bittering. He says the resulting beer, "is really nice, very hoppy and flavorful with an extremely smooth bitterness." He goes on to say, "My main worry was that my IPA wouldn't be bitter enough. When I tasted the wort after chilling, I was even more worried because it didn't have any bitter zing to it, but after fermenting, it turned out that the bitterness level was just right. The hop flavor came through nicely and I'm really happy with it." "
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Myöhäinen humalointi

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Joulu 04, 2013 17:01 pm

No, olen tehnyt tämmöisiä kokeiluja menestyksekkäästi.
Kaikki humalat keittoon 15 -20 min kohdalla. Humalaa joutuu käyttämään sellaiset 5 - 30% enemmän kuin, että tekee katkero-, flavori- ja aromi humaloinnin erikseen.
Flavoria tulee roimasti ja aromia kotitarpeiksi. =)

Viimeksi tein Blonden 15 min humaloinnilla. 100g olisi riittänyt jos olisin tehnyt perinteisesti, 130g meni kun tein yhdellä humaloinilla. Näin sain kuitenkin paljon voimakkaamman humala flavorin ja aromin.
Jos olisin tehnyt 20 min humaloinnilla olisi 108G riittänyt samaan katkeroon.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Joulu 04, 2013 18:37 pm

Mites katkeroiden laatu, osaatko sanoa? Puhuvat tuolla että late hop toisi pehmeät katkerot.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Joulu 04, 2013 19:14 pm

Pari tuollaista kokeilua on itselläni tällä hetkellä tynnyreissä. En osaa sanoa, onko katkeruus pehmeämpää verrattuna vastaavaan perinteisemmin hankittuun IBU-lukemaan. Tänne Espoon perukoille saa tulla maistamaan. Kummassakin on laitettu humalaa 15 ja 0 minuutin keitolla, lisäksi vierre oli keiton loppumisen jälkeen vartin kuumana humalien kanssa kannen alla ennen jäähdytyksen aloittamista. Toisessa oli noiden lisäksi pieni määrä 30 minuuttia keitettyä humalaa. Määrät olivat toisessa 50 + 50 grammaa ja toisessa 10 + 40 + 40 grammaa. Satsit 20 litraa valmista olutta kumpikin (eli joku 24 keitossa).

Kummassakin on mielestäni reipas humalan maku ja tuoksu ja katkeruutta sopivasti.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Joulu 04, 2013 20:51 pm

Katkeuus on pehmeää kyllä. Mutta mielestäni myös tavallaan vetisempää tai sitten makeampaa. En tiedä tasapainottaako tuo samalla tavalla.
Kenties humalaa pitää vain lisätä yli tavoitellun katkeruuden. Ei nuo siis pahaa ole olleet, ei ollenkaan. Päin vastoin. Mutta katkeuus on hyvin erillainen.

Pitäisi päästä maistamaan jonkun, vaikka kaupallisenkin tekele. Voisi verrata onko jokin tekeleissäni väärin.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Joulu 08, 2013 15:47 pm

Nyt tässä maistelen tätä Bold Blonde oluttani.
Tässä on käytetty 15 min kohdalla kasa (bunch of) Brewers Gold humalaa.
Olut on monessa suhteessa mieto. Väri on hailakka, alkoa n. 4,3% jne.
Mutta humalan tuoksu on miellyttävän, tavallaan makean voimakas.
Mukana on ruohoisuutta ja kukkaisuutta.
Maku on pehmeä ja aavistuksen makean pihkaisen sitruksinen.
Röyhtäisyt, silloinkun niitä nyt tulee, on kuin olisi juonut jotain APAa tai IPAa.

Kun tein ruokaa, tulin käyttäneeksi tölkki Karhusta lorauksen liemeen. Kun yritin juoda loppuja tölkistä, oli maku hyvinkin vastenmielinen.
Eli tuossa omassa on huomattavasti enemmän makua vaikka sitä ei niin huomaakaan.
Tuntui kuin karhusta olisi puutunut kaikki. Ei maistunut millään mittarilla hyvälle.

Nyt kun nieleskelen omaa tauluun, on maku mieto mutta jopa täyteläinen verrattain...
Humala tulee nätisti esiin ja luo miellyttävyyttä. Sitrus on kenties oikea arvio mausta, sokerin kanssa.
Eli maista greippiä ja sokeria, niin tiedät yhdistelmän ;)

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Joulu 08, 2013 18:51 pm

suorama kirjoitti:Kun tein ruokaa, tulin käyttäneeksi tölkki Karhusta lorauksen liemeen. Kun yritin juoda loppuja tölkistä, oli maku hyvinkin vastenmielinen.

Jos alkoholijuoma on niin kehnolaatuista, että sitä ei tee mieli juoda, ei sitä tule laittaa ruokaankaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Joulu 08, 2013 23:31 pm

Samaa mieltä.

Tulin vain poksauttaneeksi tölkin auki ja kaadoin samoin tein lorauksen pannulle.
Sitten kaadoin loput lasiin ja irvistelin.

Onneksi olut on elintarvike, ei alkoholijuoma :P

Palaa sivulle “Humalat”