Kukinto vai pelletti?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: vaasa
18 tai yli: Olen

Kukinto vai pelletti?

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ke Touko 29, 2013 23:06 pm

Eli haluisin teidän kokemuksia ja mieltymyksiä tietää, Kumpi on perempi/mukavempi käyttää humala kukintona vaiko pellettinä? =)

Itse tehny pelkillä pelleteillä ja miettinyt että nuo kävyt saattaisivat olla sittenkin mukavempia käyttää eikä niistä tulisi sakkaa nii paljon vierteeseen, Tosin käpyjä menisi hieman enemmän mutta ei 100g 25l erä menis kumminkaan ja se taitaa olla pienin määrä paketissa kun ostaa.. :jee:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Kukinto vai pelletti?

ViestiKirjoittaja suorama » To Touko 30, 2013 9:37 am

En ole oikeastaan vieläkään muodostanut pysyvää mielipidettä asiasta.

Toisinaan saan mahtavat aromit ja flavorit (tuoksut ja maut / vissi ero. Aromia ei maista sen haistaa ja flavoria ei haista sen maistaa =) ) kukinnoilla ja toisinaan pelleteillä.

Molempia olen käyttänyt kaikkiin vaiheisiin, FWH, pitkiin keittoihin, lyhyisiin keittoihin ja kuivahumalointii sekä näille väleille.

Pelletin hyviä puolia on varastointi, eli menee pienempään tilaan ja säilyy kauemmin.
Jos käyttää hyvää whirpoolia, pelletti muhju kasaantuu nätisi kattilan keskelle ruvan kanssa ja imee vähemmän vierrettä itseensä.

Kukunnoista ei taas tule niin helposti muhjua vierteeseen ja ne onkin helpompi suodattaa jos whirpoolia ei käytä.
Monet pitävät kukintojen aromia raikkaampana ja flavoria pehmeämpänä.

Omilla välineilläni ei ole väliä kumpaa käytän, ostan / käytän sitä mitä edullisimmin saan ;)

Kannattaa kokeilla, niin tietää mitä itse ajattelee asiasta.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » To Kesä 27, 2013 13:05 pm

Aloin tässä miettiä kun omiin tuotoksiini on pesiytynyt jonkinmoista "talon makua". En osaa sen tarkemmin kuvailla kuin että mäntyä, pihkaa, ruohoa(?), tunkkaisuutta. Viidestä viimeisestä satsista neljässä tuota esiintyy. Yhdessä eli belgityyppiseesä saunajuomassa tuota ei tunnu (uute-versio). Yhteistä kaikissa on se että olen siirtynyt käyttämään pellettejä. Onko nyt niin, että tuota humala muhjua on jäänyt niin paljon kovasti pönttöön että se tuon aiheuttaa? En ole ollut kamalan tarkka tuon sakan poistamisessa.

Muutenkin tuntuu että kukinnoilla oluseni olivat raikkaampia. Pitääpä seuraava tehdä taas kukinnoilla.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Kesä 27, 2013 18:31 pm

Humalasakka painuu pohjalle joten kegistä se ainakin tulee ensimmäisiin laseihin ylikorostuneena katkerona, joka on pistävä. Ainakin näin mulla on ollut.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Elo 23, 2013 22:44 pm

Nonii... Pullotin/tynnyröin citra apan. Maussa sama "talon maku" kuin kaikissa viimeisimmissä joissa käytetty pellettiä. Sellainen överi mäntyinen pihkainen maku. Itselleni heiman epämiellyttävä.

Mikähän muu tuossa prosessissani voisi tuon aiheuttaa? Tämä siis itselleni kysymykseksi.

Tuleeko käymispönttöön humalamuhjua joka pitkään lilluessa aiheuttaa tuon? Käyttämäni vesi? Maalaistalon pellon vieressä. Melkoisen pehmeää vettä mittausten mukaan ilmeisesti. Tutkitaan...

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ke Tammi 22, 2014 12:57 pm

Onko vielä ollut Molder ongelmia humalan maun kanssa kun käytät pellettejä?

Itse lähtisin vähentämään keittoaikaa, kun pelleteistä irtoaa maku vähemmällä kuin kukinnosta. En enää nykyään (juuri tuollaisen ruohoisen maun takia) keitä katkero pellettejä pidempään kuin 45 minuuttia. Tämä on vain varotoimi itselläni ja olen sen avulla päässyt ruohoisuudesta eroon. Pitää huomata laittaa reseptistä riippuen sitten hieman enemmän humalaa tietenkin.

Huomasin tämän ensimmäisen kerran kun keitin 60min Magnum pellettejä (16% AA), katkeroittamaan vehnäoluen. Ruohoinen maku oli erittäin läsnä. Uskoisin että humalan kanssa on varmasti lajikohtaisiakin eroja pelletti/kukinto kohtaisten erojen lisäksi.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Tammi 22, 2014 13:54 pm

Mielenkiintoinen tuo ruohoisuus, joskus se liitetään pieni-alfaisiin jalohumaliin kuten saaz. Että kun joutuu laittamaan paljon jalohumalaa että saa ibuja niin tulee ruohoisuutta. Paljonhan nuo jenkkituplaipapanimot käyttää pellettejä koska tehokkuus ja keittävät niitä täysillä mutta en muista että ruohoisuudesta kertoisivat.

disclaimer: ikinä en pellettejä oo käyttännä.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ke Tammi 22, 2014 14:16 pm

Monestihan tuosta ruohoisuudesta kuule juuri pelleteillä? tehdyn kuivahumaloinnin yhteydessä. Eli ehkä käymispönttöön asti päätyvällä humalamuhulla on yhteyttä asiaan?

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Tammi 22, 2014 14:50 pm

Sama ongelma edelleen vaivaa. Uusinta settiä en ole vielä maistanut. Siinä käytin jääkaapin jämiä, kukintoja ja pellettejä. Lueskelin että ruohoisuutta voisi ilmaantua jos esim. kuivahumaloi pitkästi eli lilluttaa humalaa pöntössä pidempään. Sama efektihän luulisi tulevan jos koitan saada mahd paljon vierrettä käymispönttöön jolloin humalamuhjua tulee mukaan? Pitäisi tehdä isompia satseja jotta ei tarvitsisi joka tippaa liruttaa käymis astiaan.

Aloin myös miettiä että olenko kuvaillut tuon maun oikein. Jos seuraavassa belgissä on samaa ongelmaa, voin lähettää muutamat testipullot maistoon tuomiolle :cheers1:

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ke Tammi 22, 2014 16:11 pm

Toinen helppo tapa päästä humala muhjusta helpolla eroon on hop spider (onko tälle vielä järkevää suomennosta? esim. humal-hämis, keitto kaveri, möhjön vihu, pussin pidin, etc.?) Itse valmistin sellaisen juuri kierretangosta (6mm), alumiiniputken palasesta (sahasin lyhyemmäks), parista mutterista, rautalangasta ja vanhasta rikkipalaneesta mäskäyspussista. Ei maksanut kaiken kaikkiaan kuin n. 20€ ja tarvikkeet (rikkinäistä mäskäyspussia lukuunottamatta) saa kerralla vaikka prismasta. Kokoon pistin sen tunnissa.

Kuva

Edit: Tässä on pikaisesti kyhätty, ei kauneudella pilattu, toimivan oloinen möhjön vihuni.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Tammi 22, 2014 16:30 pm

Humal-hämis on hyvä. Itse huomaan huonosti enkä niitä etsi - virhemakuja. Aina yritän oluesta kuin oluesta löytää positiivisia piirteitä. Virhemakuhan on jos jotain on pilaantunut ja niin edes päin, joku ruohoisuus on vaan piirre. Jotkut panijat täällä tuntuu olevan turhan kriittisiä ja itkevät jo etukäteen paniikissa että kontaminaatio! Virhemaku! Vajaan 35-vuotisen olutmaistelu-urani aikana olen 2 pulloa jättänyt juomatta, toisen niistä laskin tiskialtaaseen. Joskus tuntuu että kun joku oikein valittaa jostain oluesta niin kun pääsisi maistamaan sitä että mikä tää ongelma nyt taas on.

Kuva

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ke Tammi 22, 2014 16:47 pm

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Ja toisaalta olen kanssasi samoilla linjoilla, että antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Mutta kuitenkin minäkin harrastan oluen panemista ahtaassa kerrostalossa (ainakin toistaiseksi) ja näin ollen varastojeni koko on melko rajallinen. Siksi on erittäin tärkeää, että jos pystyn varastoimaan vaikka 4kpl 20 litran satsia kerrallaan, niin mieluusti haluan että ne ovat laadukkaita ja juuri sitä mitä haluan. Etenkin jos suunnittelen etukäteen jotain tilaisuutta varten tekeväni oluita, niin haluan silloin tietää jo valmiiksi mitä olutta saan aikaiseksi.

En ole ikinä heittänyt ruohoisuuden takia oluita menemään, mutta kun teen oluita ja huomaan niissä maun josta en pidä, haluan ottaa selvää miten se maku on olueeni joutunut jotta voisin mahdollisuuksien mukaan päästä siitä tulevaisuudessa eroon. Villihiivan takia olen heittänyt olutta menemään, en siksi että pelkäisin juoda sitä, tai että en välttämättä pitäisi siitä, vaan siksi että kun tapahtuu kontaminaatio sarjana, niin sitä turhaantuu. Esimerkiksi kun yrittää saada vaikka jotain belgian abbey II hiivan tarjoamia banaani makuja aikaan ja aina lopputuloksessa maistuu vain hapanleipä. Silloin haluan koittaa uudestaan ja kun pulloja ei riitä (kun kaikissa on villihiivaolutta) niin voin sitä kaataa pois. Ja ihan vain jo että voin säilyttää työpaikkani, niin en ala viikon pituiselle kaappien tyhjennys rumballe. :)

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ke Tammi 22, 2014 17:08 pm

Mulla on kanssa humalat pussissa, olen testannut vaikka mitä. Pesupussit toimii parhaiten, mutta niissäkin se ongelma, että tiiviit pitää kaiken sisällä myös aromit ja maut ja väljemmät sitten päästää humalapellettien hienoimman sakan läpi. Ehkä pitäisi alkaa käyttämään eri pusseja eri humalille. Tämä on paras tähän astisista:
Kuva
Olen noita laittanut useampia yhteen panoon eri humalille, voi noukkia osan pois kesken panon jne.

Kaikki juodaan täälläkin, mutta sanokaapa mistä se johtuu, että äskeisen 15km hiihtolenkin jälkeen sama olut kuin sitä ennen juotu maistuu paremmalle? :cheers2:

TeenItsejaSäästän
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja TeenItsejaSäästän » Ke Tammi 22, 2014 19:27 pm

Tuo rintaliivien pesupussi on aivan mahtava oloinen niksi! Pitää varmaan itsekkin lähteä tuohon mukaan jos tekeleeni ei tyydytäkkään. :D
Tällaisten vinkkien takia liityinkin tänne foorumille!

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ke Tammi 22, 2014 20:34 pm

Niin minäkin :)

Just joku heitti, että vierre kevenee kun se käy. Ei olisi itelle tullut mieleenkään, mutta kun kerrottiin niin "niinpä tietenkin" ja tästä sain idean, jota pitää kokeilla eli vaaka käymispöntön alle + arduino + dataloggeri = reaaliaikainen käymisenseuranta, ehkä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Tammi 22, 2014 21:13 pm

Rintaliivien pesupussi...ennen vanhaan sanottiin lollojen kehdot. Pliisua oluttahan on helppo saada aikaan, mutta että olisi jotain virhemakuja ilman kontaminaatiota niin en vieläkään oikein usko. Ehkä ei haluttua lopputulosta nyanssien suhteen mutta olutta kuitenkin.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ke Tammi 22, 2014 22:41 pm

Itse vakuutuin tästä tuotteestä ihanan pinkin vetoketjun takia.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Pe Tammi 31, 2014 12:53 pm

Koitin ite ettiä tuollasta pussukkaa mut tulokset oli hieman laihoja..

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Tammi 31, 2014 13:38 pm

Tokmannista löysin omani.

Palaa sivulle “Humalat”