CO2 humalauutetta

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

suregork
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen
Viesti:

CO2 humalauutetta

ViestiKirjoittaja suregork » Su Helmi 03, 2013 14:23 pm

Onko joku täällä käyttänyt CO2 humalauutetta? Tilasin noin kuukausi sitten 100g purkki jenkeistä, (21$ + 17$ postikuluja päälle, mutta samaan pakettiin mahtui myös 500g pellettejä), ja tänään jaoin pienempiin annoksiin (8*10ml + 9*5ml). Uutteessa on 60% alfahappoja, eli 10ml uutetta 60 minuutin keitolla pitäisi antaa noin 80 IBUa 20L 1.050-vahvuisessa vierteessä. Tulen käyttämään uutetta lähinnä IPA:ssa ja IIPA:ssa. Uutteen edut runsaasti humaloidussa oluessa ovat vähemmän vierrehäviöitä keiton jälkeen ja vähemmän ruohoisia makuja (esim. Russian River, The Alchemist ja Lagunitas käyttävät uutteita niiden IPA:ssa). Jos joku on käyttänyt CO2-uutteita, niin ovatko ne toimineet hyvin ja saako niistä riittävästi katkeruutta?

Kuva

Kuva

duplo
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: CO2 humalauutetta

ViestiKirjoittaja duplo » To Helmi 07, 2013 22:31 pm

Jos tuo uute on samanlaista kuin HopShot, joita näytti olevan sivustolla myös myynnissä, niin netistä olen sen verran lukenut, että antaa suhteellisen pehmeän/puhtaan katkeron olueen. Eli IBUt kannattaisi vetää vähän yläkanttiin suunnitellusta, mikä ei toisaalta taas IPA/DIPAssa kauheasti haittaa... Laitappa raporttia sitten kun ensimmäinen testiversio on tuopissa. Millainen säilyvyys tuolle uutteelle on luvattu?
"Relax, don't worry, have a homebrew."

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » To Maalis 21, 2013 16:26 pm

Tilasin itsekin pari testiruiskullista tämän innoittamana. Onko suregork ehtinyt testaamaan uutetta jossain oluessa? Itse ajattelin repäistä imperial stoutin lähiviikkoina niin on sitten ehkä juomakelpoista ensi talvena :)

Mietin vain, meneekö yli, jos laitan koko 10 ml ruiskullisen ~20 litraan ~1.100 vierrettä?

suregork
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » To Maalis 21, 2013 20:47 pm

En ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta huhtikuun aikana ehdin toivottavasti panemaan tupla-ipan kesäksi.

BeerSmith sanoo että 10g uutetta (61.1% AA) 20 litrassa (~1.100 ja 60min keitto aikaa) antaa noin 45 IBUa, eli luultavasti ei mene yli :)

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » To Maalis 21, 2013 20:54 pm

Joo, laskeskelin samaan suuntaan, mutta näin tällaisen taulukon HopShotin käytöstä ja se sai epäilemään: http://www.northernbrewer.com/documentation/hopshot.pdf

Palaa sivulle “Humalat”