Kuivahumalointi pelleteillä?

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

beeristance
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Kuivahumalointi pelleteillä?

ViestiKirjoittaja beeristance » Ti Tammi 08, 2013 20:18 pm

Olen melko aloittelija näissä hommissa, itse asiassa tein jonkin aikaa olutta kaavalla purkki uutetta + kilo sokeria, lopputulos oli juotavia mutta selkeästi kotitekoiset ja melko laimean makuiset oluet. Sitten ryhdyin (kiitos tämän sivuston!) tekemään täysmallas olutta kahdesta uutepurkista, joskus käyttäen toisena purkkina humaloimatonta mallasuutetta, joskus esim 2x Coopers Real Ale. Kokeillin myös pari kertaa korvata osan sokerista hunajalla (lopputulos tästä parempi kuin uutepurkki + pelkä sokeri, hieman simantapaista makua ja hunajainen suuntuntuma). Kuten voitte arvata, oluen laatu paransi näin huomattavasti, kuten myös todettuani kokemuksen kautta että sitä olutta todellakin kannattaa säilyttää tarpeeksi kauan.

Otan tän harrastuksen siltä kannalta että pikkuhiljaa oppisi enemmän ja osaisi tehdä parempia oluita, viime kokeilu oli Woodforde'sin Wherry, ihan pakkauksen ohjeiten mukaisesti. Tämä oli jo mielestäni oikein hyvä olut, vaikka ei kummempaa "vaatinut", kerran suoraan paketista tuli kaikki. No, eilen sitten pistin käymään Muntons Gold Range IPAn (3kg) minkä jälkeen luin täältä että siinä ei juurikaan ole "IPA:maisesti" humalaa.

Niinpä ajattelin, että ihan kokeilumielessä, voisin ottaa seuraavan askelen kokeiluissani ja yrittää kuivahumaloida tämän satsin. Tiedän sen verran että katkeroa siihen ei tässä vaihessa juurikan saa lisättyä, mutta jos vähän mukavaa flavoria sais. Tämä herättää kuitenkin pari kysymystä mihin en ainakaan näin nopeasti löytänyt vastausta. Elikäs:

1. Ajattelin käyttä humalapelletejä (ainakin Cascadea kattelin). Mutta mites näissä, vastaako 50g pelletejä 50g humalakukintoja, vai onko pelleteissä "enemmän" humalaa kuin vastaavassa määrässä kukintoja pelletejen tiivistyksen johdosta?

Ja koska käytössäni on 1x käymisastia ja 1x 30l ämpäri, mihin siirän oluen ja lisään siihen jälkikäymissokerit pullotusvaiheessa, niin:

2. Tästä ollaan joksenkin eri mieltä, tiedän, mutta kannataisiko lisätä humalat "primääriin" joskus viikon kuluttua kuin käyminen pitäisi olla melko valmis, ja antaa olla siellä esim. 4-5 vrk, vai siirränkö oluen "pullotusämpäriin", pesen käymisastian ja siirrän oluen takaisin siihen ja lisään sitten humalat? Toisessa skenariossa käymisastia toimisi eräänlaisena sekundäärinä, mutta:

3. ...onkohan tämä hyvä idea? Käsittääkseni tohon 30l astiaan jää sekundääriksi liian paljon ilmaa oluelle, jota olisi tässä vaiheessa n.19-20l, ja miten paljon ylimääräinen siirtäminen lisää kontaminoitumisen riskiä?

Muita ajatuksia tähän liittyen?

Ps. Tän saa toki siirtää jos on jonkun mielestä väärässä osiossa, mutta humaloinista tässä nyt pääasiassa on kyse, niin pistinpä tänne enkä esim. Uutteestaa osioon...

Pps. Toivottavasti tästä saa selkoa, Suomi ei ole mulle äidinkieli, että anteeksi mahdollisia taivutus- ja kirjoitusvirheitä :roll:

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: Kuivahumalointi pelleteillä?

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Tammi 08, 2013 20:46 pm

Pellettejä voi käyttää kuten kukintoa kuivahumaloidessa. Niistä saa vähän enemmän irti katkeroa kun keitetään, mutta aromihumaloinnissa sillä ei juurikaan ole merkitystä. Pelletit uppoavat paremmin nesteeseen mikä on ihan hyvä juttu ja niistä irtoaa aromit nopeammin joten jos on kiire, niin niillä kuivahumalointi on nopeampaa.

Lisäät humalat primääriin viikon jälkeen ja annat kuivahumaloitua pariviikkoa, senjälkeen pullotus. Alle kuukauden ajoilla ei sekundääriä tarvita, kontaminaatio ja hapettuminen on aina riskinä kun turhan takia olutta siirtelee.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Tammi 08, 2013 21:05 pm

beeristance kirjoitti:Olen melko aloittelija näissä hommissa, itse asiassa tein jonkin aikaa olutta kaavalla purkki uutetta + kilo sokeria, lopputulos oli juotavia mutta selkeästi kotitekoiset ja melko laimean makuiset oluet. Sitten ryhdyin (kiitos tämän sivuston!) tekemään täysmallas olutta kahdesta uutepurkista, joskus käyttäen toisena purkkina humaloimatonta mallasuutetta, joskus esim 2x Coopers Real Ale. Kokeillin myös pari kertaa korvata osan sokerista hunajalla (lopputulos tästä parempi kuin uutepurkki + pelkä sokeri, hieman simantapaista makua ja hunajainen suuntuntuma). Kuten voitte arvata, oluen laatu paransi näin huomattavasti, kuten myös todettuani kokemuksen kautta että sitä olutta todellakin kannattaa säilyttää tarpeeksi kauan.

Otan tän harrastuksen siltä kannalta että pikkuhiljaa oppisi enemmän ja osaisi tehdä parempia oluita, viime kokeilu oli Woodforde'sin Wherry, ihan pakkauksen ohjeiten mukaisesti. Tämä oli jo mielestäni oikein hyvä olut, vaikka ei kummempaa "vaatinut", kerran suoraan paketista tuli kaikki. No, eilen sitten pistin käymään Muntons Gold Range IPAn (3kg) minkä jälkeen luin täältä että siinä ei juurikaan ole "IPA:maisesti" humalaa.

Niinpä ajattelin, että ihan kokeilumielessä, voisin ottaa seuraavan askelen kokeiluissani ja yrittää kuivahumaloida tämän satsin. Tiedän sen verran että katkeroa siihen ei tässä vaihessa juurikan saa lisättyä, mutta jos vähän mukavaa flavoria sais. Tämä herättää kuitenkin pari kysymystä mihin en ainakaan näin nopeasti löytänyt vastausta. Elikäs:

1. Ajattelin käyttä humalapelletejä (ainakin Cascadea kattelin). Mutta mites näissä, vastaako 50g pelletejä 50g humalakukintoja, vai onko pelleteissä "enemmän" humalaa kuin vastaavassa määrässä kukintoja pelletejen tiivistyksen johdosta?

Ja koska käytössäni on 1x käymisastia ja 1x 30l ämpäri, mihin siirän oluen ja lisään siihen jälkikäymissokerit pullotusvaiheessa, niin:

2. Tästä ollaan joksenkin eri mieltä, tiedän, mutta kannataisiko lisätä humalat "primääriin" joskus viikon kuluttua kuin käyminen pitäisi olla melko valmis, ja antaa olla siellä esim. 4-5 vrk, vai siirränkö oluen "pullotusämpäriin", pesen käymisastian ja siirrän oluen takaisin siihen ja lisään sitten humalat? Toisessa skenariossa käymisastia toimisi eräänlaisena sekundäärinä, mutta:

3. ...onkohan tämä hyvä idea? Käsittääkseni tohon 30l astiaan jää sekundääriksi liian paljon ilmaa oluelle, jota olisi tässä vaiheessa n.19-20l, ja miten paljon ylimääräinen siirtäminen lisää kontaminoitumisen riskiä?

Muita ajatuksia tähän liittyen?

Ps. Tän saa toki siirtää jos on jonkun mielestä väärässä osiossa, mutta humaloinista tässä nyt pääasiassa on kyse, niin pistinpä tänne enkä esim. Uutteestaa osioon...

Pps. Toivottavasti tästä saa selkoa, Suomi ei ole mulle äidinkieli, että anteeksi mahdollisia taivutus- ja kirjoitusvirheitä :roll:

Niin ja humalat siiviläpussiin joka sitten käymis astiaan... Ja on helppo noukkia pois sitten kun ne on asiansa ajanut näin ei tarvitse siirrellä astiasta toiseen.

Edit: Niin ja tervetuloa

beeristance
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja beeristance » Ti Tammi 08, 2013 21:36 pm

Kiitos nopeista vastauksista!

anssias
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja anssias » Pe Maalis 29, 2013 11:20 am

Terve!

Itse olen myös uusi tulokas näissä hommissa ja ensimmäinen mäskätty olueni onkin vasta pullotettu. Minua kiinnostaa kuivahumalointi hedelmälliseen makuun pääsemisen takia, mutta pelkona on vierteen kontaminoituminen. Eli kuinka pelletit kannattaisi lisätä käymisastiaan välttääkseen ongelmat? Voinko luottaa pellettien "puhtauteen"? Entä kuinka toimia humalakukinnon kanssa?

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Pe Maalis 29, 2013 11:35 am

Yksi tapa jos nyt haluaa ottaa varman päälle, on pistää tarvittava määrä pellettejä humalapussiin ja höyryttää ne siivilässä.

Kuva

Kuva

anssias
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja anssias » Pe Maalis 29, 2013 13:09 pm

Tuohan vaikuttaa hyvältä tavalta, kokeilempa seuraavalla erällä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 29, 2013 13:13 pm

Humalasta tulevia pöpöjä ei tarvitse pelätä. Humala sisältää antibakteerisia aineita, eikä siinä oikein mikään elä. Käytettäessä puhtaita humalia, siis sellaisia, joita ei ole pyöritellyt maassa tai muussa laissa, ei käytännössä ole minkäänlaista vaaraa kontaminaatiosta.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » La Maalis 30, 2013 12:42 pm

Komppaan äyniä siinä, ettei kontaminaatiosta pitäisi olla minkäänlaista pelkoa kuivahumaloidessa. Aika monta kertaa olen itse humaloinut ilman mitään kikkailuja. Toki mä keitän noita humalapusseja ennen käyttöä, ettei niissä vaan ole mitään pöpöjä. Mä siirrän aika usein kakkosastiaan, jo ihan senkin takia että jäis suurin osa hiivoista astian pohjalle ja samalla laitan monasti uuden satsin suoraan hiivojen päälle käymään. Oma mutuni on, että paljon puhetta tuosta happiriskistä, mutta vähän havaintoja. Kertaakaan ei ole itellä mitään ongelmia ilmennyt, vaikka ilmatilaakin olisi ollut roppakaupalla. Luulisi sen ilmariskin olevan silloinkin olemassa kun astiaa availlaan humalaa lisätessä + tietty hiivakasan päällä makaaminen. Mikä tosin on turha pelko alle kuukauden käymisessä, kuten joku jo kerkesikin mainita.
Se mitä kukaan ei vielä tainnut mainita on, se että aika usein puhutaan kukinnoissa olevan juurikin enemmän aromaa ja flavoria kuin silpussa, eli mä kyllä suosittelisin käyttämään ihan kukintoa. Pelletti myös hajoaa melkoiseksi pujuksi jota saa sitten siivilöidä. Toki pussittaminen on tässäkin fiksu ratkaisu.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Loka 27, 2014 15:26 pm

Tänään pitäisi ruis IPA kuivahumaloida ja humalapussukat ovat hukassa. Laitanko pelletit sekundäärin pohjalle ja lappoan kamat päälle? Onhan tuosta juttua paljonkin mutta onkohan tuolla vaikutusta oluen kirkauteen? MIetin että millaiseksi muhjuksi pelletit menevät pussissa (jos siis olisi niitä). Jotenkin ajattelen että pitääkö se pussi sitä muhjua sisällänsä? Ajastaanhan kaiken töhkän ajattelisi laskeutuvan pohjalle.

En ole ennen pelleteillä kuivahumaloinut. Neityys meni :oops:
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Jasu3
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja Jasu3 » Ma Loka 27, 2014 15:53 pm

Itse viikko sitte kuivahumaloin pelleteillä ekaa kertaa ilman humala sukkaa. Olin aina sukkaa pitänyt jotenkin välttämättömyytenä. Laitoin 60g pellettejä 25L olutta. Kuivahumaloinnin jälkeen siirsin astian ulos 12h ''cold crash''. Mitä vielä, koko humalamuhju oli niin tiiviisti painunut astian pohjalle että sain lapottua vaivatta kegiin. Jatkossa ilman sukkaa!

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Loka 27, 2014 16:04 pm

Jasu3 kirjoitti:Itse viikko sitte kuivahumaloin pelleteillä ekaa kertaa ilman humala sukkaa. Olin aina sukkaa pitänyt jotenkin välttämättömyytenä. Laitoin 60g pellettejä 25L olutta. Kuivahumaloinnin jälkeen siirsin astian ulos 12h ''cold crash''. Mitä vielä, koko humalamuhju oli niin tiiviisti painunut astian pohjalle että sain lapottua vaivatta kegiin. Jatkossa ilman sukkaa!

Juurikin toivomani vastaus :nauru:

Kegiinhän tuo sitten lopuksi menee että sinne saa mahdolliset vielä mukaan menneen hidut painua.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Loka 28, 2014 8:08 am

Sukka on lähinnä helpottamassa touhuamista, itse käytän automaattilappoa ja pullotustikkua sen päässä. Pullotustikun jumittelu on täysi painajainen ja teen kaikkeni sen välttämiseksi :hullu:

Palaa sivulle “Humalat”