Minkälaista humalaa olette käyttäneet.

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Satakunta
18 tai yli: Olen

Minkälaista humalaa olette käyttäneet.

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 13:07 pm

Eli minkälaista/merkkistä humalaa olette käyttäneet? Ja minkälaista/tyylistä olutta siitä on tullut? Jos vähän saisi neuvoa/apua niin ei tarvisi ihan pystymetsestä alkaa kokeilemaan näin aloittelijana.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Minkälaista humalaa olette käyttäneet.

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Syys 14, 2012 13:08 pm

J-M kirjoitti:Eli minkälaista/merkkistä humalaa olette käyttäneet? Ja minkälaista/tyylistä olutta siitä on tullut? Jos vähän saisi neuvoa/apua niin ei tarvisi ihan pystymetsestä alkaa kokeilemaan näin aloittelijana.

Kannattaa nyt ensin perehtyä oluenvalmistukseen, ennen kuin kyselet enempää.
Esim. täältä löytyy tietoa wiki/index.php/Etusivu

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 13:28 pm

Ei tuolta etusivulta ironnut mitään hyödyllistä/uutta tietoa mitä katselin/luin aikaisemmin.
Kyselen tässä nyt sen takia että mistä olette ostaneet ja minkämerkkistä että saisi jotakin suuntaa antavaa mistä lähteä liikkeelle.Vai pitääkö aina kaikki testata itse että minkälaista tulee,vaikka väliin pitääkin kokeilemalla kokeilla mutta kai jotakin neuvoja voi antaa ja omia kokemuksia jostakin tuotteesta.
Kun aloittelija vasta olen ja olut mitä olis tarkouitus valmistaa/kokeilla olis jotakin vaaleaa(ei tummaa) missä on olis prosenmtteja enemmän kuin josskain 3-oluessa.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Syys 14, 2012 13:33 pm

Mikäli pidät american pale ale tyylisistä (esim. http://alko.fi/tuotteet/fi/723974) niin ehdotan Cascadea, sillä mennään jo aika pitkälle. Humalalajin valinta on täysin kiinni tavoitteestasi. Cascadella saat selvästi jotain muuta kuin normilaageria, mutta ensin kannattaa varmistua siitä että cascaden maku on se mitä haluat.

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 13:43 pm

Unohtui kirjoittaa että jotakin vaaleaa(ei kovin tummaa) olutta missä olisi prosentteja enemmän kuin kaupan 3-oluessa olisi tarkoitus kokeilla. Mitään muita tavoitteita/vaatimuksia ei tällä hetkellä vielä ole.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Syys 14, 2012 13:46 pm

J-M kirjoitti:Unohtui kirjoittaa että jotakin vaaleaa(ei kovin tummaa) olutta missä olisi prosentteja enemmän kuin kaupan 3-oluessa olisi tarkoitus kokeilla.

Eikä unohtunut. Alkaa menee pikkuhiljaa spämmäämisen puolelle.

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 13:57 pm

Tuolla muualla kyllä kerroin minkälaista olutta olisi tarkoitus kokeilla mutta en tässä ketjussa.
Niin että samaa asiaa ei saa/kannata kertoa useampaan kertaan tai kyselle kokemuksia eri tuotteista,kun menee spämmäämiseksi!!
Mutta jos on vaikea kertoa uudelle ihmiselle jolla tarkoitus kokeilla oluen valmistusta kokemuksia eri tuotteista niin ei sitten mitään,taidan olla sitten väärällä foorumilla kun ei kerrota asioita/kokemuksia julkisesti kun kysytään!!
Viimeksi muokannut J-M, Pe Syys 14, 2012 13:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Syys 14, 2012 13:58 pm

J-M, pidähän hiukan taukoa ja tutki huolella foorumin neuvoja ja vinkkejä sekä wikiä. Kaikkeen kysymääsi löytyy vastauksia, ja paljon.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Syys 14, 2012 14:05 pm

Pahoittelen, ei ollut tarkoitus lannistaa. Kuitenkin tähän viestiketjuun kirjoitit kahteen kertaan jo tuon viittaamani tekstin. Jos jotain unohtuu niin sitä varten tuo muokkaa-nappi on. Foorumin tavoite on auttaa aloittelijoita alkuun, muttei liene tarkoituksenmukaista että se tehdään siten että jokainen vuorollaan aloittaa uuden keskustelun.

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 14:14 pm

Niimpäs kirjoitinkin,mun moka! Puusilmä kun väliin on ja hyvä mutta lyhyt muisti joskus!! :lol:
Mun on tarkoitus kysellä tässä muitten mielipiteitä/kokemuksia erituotteista esim. eri humalista ja muista rakaa-aineista,että vähän tietää mitä sitten ostaa kaupasta.

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 14:29 pm

Kiljumies kirjoitti:Mikäli pidät american pale ale tyylisistä (esim. http://alko.fi/tuotteet/fi/723974) niin ehdotan Cascadea, sillä mennään jo aika pitkälle. Humalalajin valinta on täysin kiinni tavoitteestasi. Cascadella saat selvästi jotain muuta kuin normilaageria, mutta ensin kannattaa varmistua siitä että cascaden maku on se mitä haluat.

En ole koskaan maistanut tuollaista olutta mitä tuossa linkissä on mutta onko esim. corona sitten tuollaista american pale ale tyylistä vai mihin se kuuluu?

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Syys 14, 2012 14:47 pm

J-M kirjoitti:En ole koskaan maistanut tuollaista olutta mitä tuossa linkissä on mutta onko esim. corona sitten tuollaista american pale ale tyylistä vai mihin se kuuluu?

Ei, sekin on lageria.
Saattaa olla mahdollista että kaikki oluet mitä elämäsi aikana olet maistanut ovat olleet lageria... tai sitten sitä irlantilaista mustaa kamaa.
Nyt kipinkapin alkoon tai hyvinvarusteltuun citymarkettiin ja etsit sieltä aleja ja maistelet että maistuukos moiset.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Syys 14, 2012 14:59 pm

J-M, 16 viestiä tunnissa on helppo tulkita spämmäykseksi, oli niiden sisältö mitä tahansa.

Annan muutaman vinkin:
1) Opettele perusasiat oluesta ennen kuin ryhdyt sitä itse panemaan.
2) Vedä nyt henkeä ja lue foorumin aikaisempia viestejä, erityisesti noita vasta-alkajille tarkoitettuja uutepuolella.
3) Käytä googlea. Kaikkein tyhmimpiä kysymyksiä ei kannata kysellä täältä. Coronasta löydät helposti tietoa aivan jostain muualta.

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 21:22 pm

Mikko kirjoitti:
J-M kirjoitti:En ole koskaan maistanut tuollaista olutta mitä tuossa linkissä on mutta onko esim. corona sitten tuollaista american pale ale tyylistä vai mihin se kuuluu?

Ei, sekin on lageria.
Saattaa olla mahdollista että kaikki oluet mitä elämäsi aikana olet maistanut ovat olleet lageria... tai sitten sitä irlantilaista mustaa kamaa.
Nyt kipinkapin alkoon tai hyvinvarusteltuun citymarkettiin ja etsit sieltä aleja ja maistelet että maistuukos moiset.

Pitää käydä katsomassa paikallisesta citymarketista jos sieltä löytyisi ja maistaa.
Itse ei ole tullut kauheasti muita maisteltua/juotua kuin näitä kotimaisia ja erilaisia saksalaisia oluita.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Su Syys 16, 2012 0:58 am

J-M kirjoitti:
Mikko kirjoitti:

Ei, sekin on lageria.

Pitää käydä katsomassa paikallisesta citymarketista jos sieltä löytyisi ja maistaa.
Itse ei ole tullut kauheasti muita maisteltua/juotua kuin näitä kotimaisia ja erilaisia saksalaisia oluita.

Kotimaisistakin löytyy aika monenmoisa, jos siis puhutaan muista kuin niistä suuristä nimistä ja niiden eniten myydyistä, keskenään hyvin samantyylisistä perusoluista. Citymarketeissa on aika hyvä valikoima suomalaisia pienpanimo-oluita. Sitten kun löytyy joku hyvä, niin kysyt täältä foorumilta ohjeita saman tyylisen oluen tekoon.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 27, 2012 12:17 pm

Ja loppujen lopuksi merkillä / valmistajalla ei ole niinkään suurta merkitystä kuin sillä mitä satoa kulloisetkin raaka-aineet ovat.

Humalilla on niiden ominaispiirteet toki (kuten maltailla) mutta niiden suhde saattaa rajustikin vaihdella sadosta toiseen.

Kuten tuonne mallaspuolelle laitoinkin. Kannattaa miettiä millaista olutta haluaa. Oluita kun on helposti 5000 tyyliä ja lajia joista valita. Toki oluita on tätäkin enemmän, ainakin maistelijoiden mukaan.

Siksi tavallaan on huono vastata kysymyksiisi.
Toki voi sanoa, että olen hankkinut humalia (raaka-aineita ja välineitä) Brouwlandilta, Humlesta, PGW:ltä ja vaikka mistä.
Ja, että olen ostanut mm. Cascadea, Centenniallia, Hersbrukceria, Perleä, Targettia, Columbusta, jne.
Ja, että kaikki ovat toimineet mallikelpoisesti niissä oluissa johin niitä olen käyttänyt ja hyvää tuli.
Tai, että Centennialilla sain juuri sellaisen katkeron Amber Aleeni kuin esim. Red Sealissa on ja Cascaden aromi tulee ihanasti läpi, Tykkään!
Veikkaan, että näistä tiedoista ei ole välttämättä paljoakaan hyötyä jos et ole esim. maistanut Red Seal Alea.
Toisaalta on hyvin vaikeaa tietää toisen suussa maistuva maku ja se, että mistä toinen tykkää.

Tämän vuoksi neuvo aloittelijalle onkin usein se mikä kaikkialla paistaa läpi ja on sanottukin useasti:
Tee ensin yksi olut perus kitistä.
Jos ja kun se ei ole sitä mitä haluat, mieti mitä haluat siihen.
Tässä auttaa muiden oluiden maistelu. Koska välttämättä ei osaa nimetä makua jonka haluaa tai haluaa pois, on helpompi sanoa se jonkin tunnetun kaupallisen oluen kautta.
Sitten kun on löytänyt mielioluensa ja haluaa kehittää omaa oluttaa sen suuntaan on helpompi kysyä muilta mitä pitäisi tehdä kun olen tehnyt oman olueni näin ja haluan siihen tällaisia ominaisuuksia.

Hienoahan tässä harrastuksessa on se, että pääsee tekemään olutta joka yleensä on aina juotavaa ja kuitenkin oppii paljon uutta ja samalla saattaa löytää reseptin omaan mieliolueeseensa.
Kuitenkaan asiat eivät tapahdu yhdessä yössä. Joten kärsivällisyyttä pitää harjoittaa.
BJCP on siitä hauska ohjenuora, että sen kuvauksista usein löytyy myös yleisimmin käytetyt raaka-aineet. Näin voi siis miettiä mitä mahdollisesti kulloisenkin tyylin olueen tarvitsee.

Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Humalat”