Humalan keitto

Humalaien käyttö tavat ja lajikkeet. Kasvatukselle oma osionsa

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Humalan keitto

ViestiKirjoittaja Martin » Su Kesä 03, 2012 20:53 pm

Pitäisi syventyä tuohon humalan keittämiseen ja eri lajikkeisiin, mutta yksi asia on jäänyt askarruttamaan. Olen törmännyt monessa kohtaa siihen, että kun keitetään humalaa pienemmässä kattilassa mitä lopullinen käymismäärä tulee olemaan, niin humalaa tarvitaan enemmän. Eli esimerkiksi jos teen 20 litran satsin johon tulee 1kg spraymallasta ja 1,7kg uutetta. Keitän spraymallasta neljässä litrassa humalien kera, mutta kuinka tuohon humalan määrään vaikuttaa se ettei koko vierremäärää keitetä humalien kanssa, vaan lopuksi lisätään vettä niin että päästään tuohon 20 litran kokonaismäärään?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Humalan keitto

ViestiKirjoittaja suorama » Su Kesä 03, 2012 23:59 pm

Sanovat, että humalan alfahapot isomerisoituvat paremmin miedompaan vierteeseen kuin tuhdimpaan. Kuitenkin niin, että pelkkä vesi ei kuitenkaan ole paras mahdollinen koska siinä ei ole isomeroitumiseen tarvittavia "entsyymejä".

En ole tutkinut asiaa tarkemmin. Mutta voihan näin olla. Itsekin joskus miettinyt, että miten tuon asian todistaisi. Pitäisi varmaan tehdä kaksi keittoa jossa toinen keitetään pienemmässä määrässä ja siihen lisätään vettä ja toinen keitetään "normaaliin" tapaan.
Siksi tuo on minuakin vaivannut, kun joka tapauksessa, mitä vahvempi vierre, sen enemmän tarvitaan humalaa jotta se katkero maistuisi läpi. Mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä, että vierteeseen olisi isomertisoitunut vähemmän ketkeroita? Eli jos laimentaa vierrettä, luonnollisestihan siinä laimenee sekä mallaspohja, että katkerot samassa suhteessa. Mutta onko aistimus sama? Ehkä on ja tällöin tämä pitää paikkansa, että katkeroa on keitettävä enemmän vahvempaan vierteeseen jotta saadaan oikea aistimus voimakkaammasta humaloinnista.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Kesä 04, 2012 15:24 pm

Ok. Eli voisi kuvitella, että jos vaikka humaloimattoman uutteen ja humalan keittää kymmenen litran kattilassa johon jättää pari litraa kiehumisvaraa, niin tuskin kovinkaan suurta heittoa tuohon laskettuun IBUjen määrään tullee, vaikka lopuksi lisäisikin vierteeseen pari kolme litraa vettä, jotta kokonaismääräksi tulis vaikka 11 litraa. Tämä ihan vain siksi kiinostaa, että kaapista löytyy kymmenen litran kattila, eikä tilan takia viitsis heti ostaa mitään 30l kattilaa. Kuitenkin nää kaikki pöntöt ja pullot vie aika kohtuullisesti varastotilaa, jota on vähän vaikea perustella, muuta kuin tietysti itselle :D

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Kesä 06, 2012 12:47 pm

Jos tekee uutteista ja keittää pienessä kattilassa, niin katkerohumalthan voi keittää niinkin, että laittaa vain osan uutteesta alussa ja loput uutteet vasta ihan lopussa, että liukenevat ja steriloituvat.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » To Syys 20, 2012 21:24 pm

Itse olen myös mietiskellyt tätä asiaa. Missään en ole aiemmin törmännyt Suoraman kommenttiin, että vierrettä välttämättä humalan isomerointiin tarvittaisiin, mutta toisaalta yhdessäkään teoksessa ei humalaa suositella keitettävän pelkässä vedessä. Sinälläänhän pelkässä vedessä keittely ratkaisisi kaikki nämä ongelmat. Eikö Suregork suorastaan opiskellut alaa, pitäisikö häneltä kysyä?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Syys 21, 2012 0:56 am

En minäkään tuollaisista "entsyymeistä" ole kuullut. Isomeroituminen (eli siis alfahapot muuttuvat iso-alfahapoiksi, joka taas liukenee paremmin veteen ja pysyy liukoisena veden jäähdyttyäkin) tapahtuu helpommin vedessä kuin vierteessä etenkin, jos vesi on riittävän emäksistä.

Käsittääkseni jotkut kaupallisetkin panimot hyödyntävät tätä keittämällä humalateetä ja lisäämällä sen vierteen joukkoon, jolloin humalasta saa enemmän alfahappoja irti lyhyemmillä keittoajoilla.

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Pe Syys 21, 2012 8:54 am

Muistaakseni CraigTuben youtube-videoissa mainitaan, että humalien keitto tulisi tapahtua vierteessä. Nämä loppupään keitot taas voisi ymmärtääkseni tehdä ihan tavallisessa vedessä. Noita Morgansin aromihumalapussejahan opastetaan käyttämään vaan erillisessä astiassa veden kanssa tekemällä humalateen. Nämä ovat vain omia (turhia) luuloja, joista faktat saattavat olla kaukana ja kiinnostaisi itsekkin tietää onko vierteessä keittämisellä tosiaan vaikutus katkerojen saantiin.

rikki
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja rikki » La Syys 22, 2012 9:47 am

Tästä on ollut keskustelua muutamissa podcasteissa, muistelisin kuunnelleeni jonain yönä Basic Brewing Radiossa uutekokeilusta jossa humalat on keitetty pelkässä vedessä ja vaihtoehtoisesti laihassa vierteessä. Oluessa oli ilmeisesti maistettavissa ruohoisuutta ellei kiehumisessa ollut pientä määrää uutetta mukana.

Palaa sivulle “Humalat”