Mallasta!?!?

Miten maltaita voi tehdä kotona. Myös kasvatus vinkit tänne

Valvojat: suorama, Elmo

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi
18 tai yli: Olen

Mallasta!?!?

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Su Kesä 06, 2010 15:09 pm

Rupesi tässä mietityttämään, kun nuo mallastilaukset on kalliita, eikä tästä läheltä tahdo saada mistään maltaita isoja eriä, niin onkohan kukaan koskaan mallastanut itse ohrasta tai vehnästä? Kannattaisiko edes yrittää, vai onko kuolleena syntynyt idea? :confus:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Mallasta!?!?

ViestiKirjoittaja äyni » Su Kesä 06, 2010 15:34 pm

Mistä jyvät? Missä maltaiden kuivaus? Mitä ohraa (lajikkeita lienee useita)?
Vaikka ei olekaan kokemusta, veikkaisin, että on tarpeettoman vaikeaa ja lopputulos on kehno.

Hyppäät autonrattiin ja teet kesäreissun tänne kauniiseen Lahtikaupunkiin. Maltaat on halpoja, ja kun ostat kunnon erissä, niin ei tule matkakustannuksetkaan suhteessa ihan mahdottomiksi.

Härski
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Rautavaara

ViestiKirjoittaja Härski » Ke Kesä 09, 2010 12:40 pm

Itsellä on ohraa kasvamassa (ei tosin mallasohraa) ja tarkoitus oli kokeilla mallastusta, mutta on se niin hitonmoinen homma, pitäisi olla tila mallastukseen, kuivurit sun muut. Itse ohrahan ei maksa juuri mitään. Tietysti muutaman kilon eriä voi kokeilla asuinhuoneistossakin. Onhan sahtimaltaatkin tehty ennen kotona, liotettu jyväsäkeissä suoraan järvessä, kuivattu saunan lauteilla. Baycitystä tosiaan saa mallasta rouhittuna tai rouhimattomana tosi halvalla, viikko sitten tuli 220 kg:n erä eri maltaita rouhittuna, 20 kg säkeissä, hinta 7-8 eur säkki+ 12 %alv.

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » La Touko 07, 2011 12:12 pm

Sahtiopistolla on mallastamo jossa voi käydä omia maltaita tekemässä . Aikaa kuulu kai viikko ja jyvä määrä 200 kg mutta tarkempia tietoja ym täältä ; http://www.lauha.fi/?sid=280
Tokihan itsekin mallastaminen onnistuu kotona , itselläni kuitenkin kuivatus tuotti ongelmia kun käytössä oli vain yksi uuni.Hyviä vinkkejä löysin täältä ; http://olut.tommisarkka.com/olut/raaka- ... ltaat.html
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » La Touko 07, 2011 23:47 pm

Joo, itse mietin tuossa hetken ohran tekemistä (kun on vähän peltoa), mutta hetken laskutoimitus paljasti totuuden, pitäisi olla "hehtaareittain" peltoa, että ohtaa saisi kunnollisen määrän + mallastus. päädyin tilaaman kaiken. Ainoastaan humalia kasvatan omalla tontilla.

Palaa sivulle “Mallastus”