Omien maltaiden valmistus

Miten maltaita voi tehdä kotona. Myös kasvatus vinkit tänne

Valvojat: suorama, Elmo

Mallastaja
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vaasa
18 tai yli: Olen

Omien maltaiden valmistus

ViestiKirjoittaja Mallastaja » Ti Marras 22, 2011 16:50 pm

Terve!

Olen harrastanut oluen panemista reilun vuoden ja on tullut seurailtua tätä foorumia aina välillä. Nyt olisi itselläkin sitten jotain jaettavaa.

Elikkäs kokeilin mallastaa noin 3kg vehnää.

Prosessin kuvaus:

Raaka-aineet: 3kg kotitilani venhnää. Poistin seasta kaikki roskat.

Liotus: Upotin vehnän vesisangon pohjalle reiluksi vuorokaudeksi.

Idätys: Vuorasin laakean ja matalan muovilaatikon sanomalehdillä ja levitin märän vehnän tasaisesti laatikon pohjalle. Laitoin laatikon pohjalle myös vesiastian, että ilma laatikossa pysyisi kosteana. Sitten jätin kannen vähän raolleen, että ilma pääsi hieman vaihtumaan. Kääntelin jyviä pari kertaa päivässä. Välillä jouduin poistamaan muutaman jyvän valkoisen homeen takia. Hometta ilmestyi yllättävän vähän siihen nähden, että ilmanvaihto olisi voinut olla parempi ja käyttämäni laatikko korkeampi. Kun olin idättänyt jyviä noin 3 päivää olivat idut suunnillee jyvän mittaisia ja lopetin idätyksen.

Paahto: Paahdoin maltaat uunissa noin 100C asteessa 16 tunnin ajan. Kiertoilma uunilla olisi voinut tapahtua ehkä nopeammin, mutta sellaista minulla ei ole. Sain maltaat juuri ja juuri mahtumaan kahdelle pellille sekä kahteen lasiseen uunivuokaan. Kääntelin maltaita aina välillä ja yöllä annoin paahtua rauhassa. Lasisissa uunivuuissa maltaat kuivuivat hieman aiemmin, kuin uunipelleillä paahtuneet.

Itujen irrotus: Paahdetuissa maltaissa oli kiinni edelleen kuivuneita ituja ja luin jostain, että ne olisi hyvä irrottaa. Mietin, että mitenköhän kannattaisi toimia ja päädyin siivilöimään maltaat, jolloin suurinosa iduista tippui alas siivilän rei'istä.

Nyt olen sitten pannut olutta valmistamistani maltaista. Tein 18l satsin ja käytin siihen 2kg omia vehnämaltaita ja 1kg pilsnermallasta.
Mäskäys ohjelma 30min 30C, 20min 45C, 20min 55C, 75min 65C, 60min 75C ja 5min >78C
Huuhtelin maltaat huolella ja keitin pari tuntia. Käytin katkero ja aromi humalana spalt selectiä 5.3% alpha yhteensä noin 50g. Vierteen jäähdytys tapahtui jääpaloilla ja ulkona. Hiivana finlandia uutteen mukana tuleva kuivahiiva. Huoneenlämpöisen vierteen ominaispaino oli vain 1030. Olen pannut samaa olutta ostomaltaista ja sain ominaispainoksi hieman vajaa 1040.

Käytetty vierre maistui ihan hyvältä ennen pullostusta. Tällähetkellä olut on jälkikäymässä pulloissa. 1,5 viikon päästä saa nähdä tuliko omista maltaista parempaa, kun ostomaltaista :jano:

Tuo pieni ominaispaino lähinnä ihmetyttää. Olisiko jollakulla järkevää selitystä, miksi sain omista maltaista vähemmän sokeria kuin ostomaltaista?
Hyvää yrittää, mutta priimaa tuloo!

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Omien maltaiden valmistus

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Marras 23, 2011 9:58 am

Rouhinta voisi olla yksi tekijä. Eli olettaen että ostomaltaassa on enemmän entsyymejä tallella niin niille riittää karkea rouhinta, kun taas jos itse valmistamassasi maltaassa on vähemmän entsyymejä niin niiden konversion täytyy tapahtua pilsnermaltaan entsyymeillä. Entsyymien pitää päästä tunkeutumaan hyvin maltaan sisään ja tästä voisi aiheutua eroa. Myös viljalajikkeilla on isoja eroja jos vehnämaltaasi on tehty korkeaproteiinisesta leivontavehnästä eikä korkeahiilihydraattisesta panimovehnästä niin tämä saattaisi selittää myös osan. Spekulointia...

Mallastaja
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mallastaja » Ke Marras 23, 2011 12:53 pm

Sitä mietin, että miksi omissa maltaissa olisi vähemmän entsyymejä kuin ostomaltaissa. Lajikkeesta en ole kyllä ihan varma, että soveltuuko se parhaiten oluen valmistuseen. Normaalisti kyseinen vehnä menee kanan rehuksi. :) Suoraman kanssa mietittiin myös, että jyvän koko saattaisi olla vaikuttava tekijä, sillä kyseinen vehnä oli melko pieni jyväistä.

Muuten tuntuisi, että omilla maltailla saa ihan hyvää tulosta. Pitää tietysti maistaa kun olut on valmis. :)

Suosittelen kokeilemaan mallastamista ja ainakin jos tekee noin ku mä, niin pitäisi saada jotain aikaiseksi. Jos kiinnostaa, niin mä voin vaihtaa mallastamatonta ohraa, kauraa ja vehnää maltaisiin tai humaliin. :)

Mallastaja
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mallastaja » Ma Joulu 19, 2011 18:26 pm

Nyt on tullut maisteltua omista maltaista tehtyä vehnäolutta ja täytyy sanoa, että tulos oli erittäin positiivinen. Todella raikas ja helposti juotava vaalea vehnä olut. Huonopuoli oli se, etten saanut juoda montaa pulloa itse, kun olut upposi janoisiin ystäviin. :)

Nyt on taas uusi satsi vehnää mallastumassa. :)

solisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihtijärvi

ViestiKirjoittaja solisti » Ma Joulu 19, 2011 20:35 pm

Entsyymit voivat inaktivoitua aika hyvin tuon 16 h aikana. En tunne mallasprosesseja tosin, mutta olen töissä firmassa joka tekee teollisia entsyymejä ja mm. spraykuivurissa pyrimmä pitämään niitä mahdollisimman lyhyen ajan koska lämpimässä proteiinit denaturoituvat(hajoavat). Ehkä nopeampi paahto ja mielellään varmaan perään myös jäähdytys?

solisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihtijärvi

ViestiKirjoittaja solisti » Ma Joulu 19, 2011 22:56 pm

Palaa sivulle “Mallastus”