Jack Daniels savumaltaat

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Jack Daniels savumaltaat

ViestiKirjoittaja VonKluge » Pe Maalis 25, 2011 20:45 pm

Tulevan kesän ykkösprojektina on tarkoitus savustaa hieman maltaita. Verkkokauppa.comin valikoimasta löytyy savustukseen ihan oikeita Jack Daniels savustuspaloja =) http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2878
Onko noilla mitään valtakunnan eroa normaaleihin, en tiedä. Luulisi jotain erikoista aromia noista löytyvän. Onko jollain kokemusta noista tai miten savustusmateriaali vaikuttaa oluen makuun? Entä voiko turvetta savustaa savupöntössä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Jack Daniels savumaltaat

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Maalis 25, 2011 21:14 pm

Vaikuttaa kait se makuun siinä missä muussakin savustuksessa.

Olen aina ollut luulossa, että savumaltaissa aromi saadaan maltaan kuivatusvaiheessa, vähän niin kuin riihirukiissa. Kuinka hyvin se savu tarttuu valmiiseen maltaaseen?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Maalis 25, 2011 21:22 pm

No,
minä olen astivinani selkeänkin eron turvesavustetun maltaan ja esim. leppäsavu maltaan kohdalla. Pyökki ja tammi ei niin selvästi omassa makumaailmassa muistaakseni erotu. En ole muistiinpanoja tehnyt. Mutta mielestäni esim. (Schelkerlan (olikohan)) pyökkisavuolut on erimakuista savua kuin gotlannin savu maltaasta valmistettu ja turvesavumallas on vielä omansa.
Varmasti sellaisella asialla on tekemistä asiankanssa, että esim. Weyermannin Rauch malt on miedosti savustetty (Pyökki?) ja gotlannin leppäsavumallas on kohtalaisesti savustettu ja brittien peated mallas yleensä voimakkaasti savustettu.
Eli Bamberg mallasta saa olla koko mäski, Gotlantilaista vajaa puolet ja brittiläistä vähempikin riittää. ;)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Maalis 25, 2011 21:24 pm

äyni kirjoitti:Vaikuttaa kait se makuun siinä missä muussakin savustuksessa.

Olen aina ollut luulossa, että savumaltaissa aromi saadaan maltaan kuivatusvaiheessa, vähän niin kuin riihirukiissa. Kuinka hyvin se savu tarttuu valmiiseen maltaaseen?

Yllättävänkin hyvin. Ensikokeilu ei oikein toiminut kuin aromin puolesta mutta kun tajusin kastella maltaat, kiitos foorumin, tulos parani huomattavasti.
Eli, jos savustaa, kannattaa kostuttaa maltaat kuin teksi omaa uunitettua kristalli mallasta.

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Joose » Ti Maalis 29, 2011 13:26 pm

Jatketaanpa tähän ketjuun. Millaisilla välineillä savustatte? Itse ajattelin, että tuohon perus savustuspönttöön voisi viritellä paistoritilästä tiheämmän verkon maltaille. Toinen asia mikä askarruttaa on mallaspatjan paksuus. Kokeilemallahan tuo selviäisi, mutta onko jotain hyviä vinkkejä?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Maalis 29, 2011 14:48 pm

Itse kokeilin ensin leivinuunissa (siitä blogissa) ja sitten sähköuunissa pihalla. n. sentin paksuinen kerros tuntui toimivan ainakin.

Ensikesänä pitää kokeilla mallastaa ostamaani viljaa ja kuivattaa sitä savustamalla.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Ti Maalis 29, 2011 17:06 pm

Jos alkaisi kuivaamaan maltaita tuossa omassa savustimessa ja myymään kilon säkeissä postimyyntinä. :mrgreen:

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Maalis 29, 2011 20:32 pm

Voisiko maltaalla savustaa? Alto-shaam on hyvä vehje tuohon savustushommaan, eikä maksa ku pienen henkilöauton verran.

Palaa sivulle “Maltaat”