Dry stout ainekset

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Janne
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lappeenranta
18 tai yli: Olen

Dry stout ainekset

ViestiKirjoittaja Janne » Su Maalis 20, 2011 20:14 pm

Oli hankala valita sopiva paikka tälle aiheelle, mutta kokeillaan nyt tätä.

Eli tuli tuossa viikolla mäskäiltyä tavoitteena melko klassinen dry stout. Resepti oli kutakuinkin tälläinen:
900g Nalle ohrahiutaleita
450g paahdettua ohraa
3200g pale ale

Palmerin kirjassa (josta reseptikin on) sanotaan, että paahdettu ohra pitää jauhaa todella hienoksi esim kahvimyllyllä, melkein pulverimaiseksi. No minähän jauhoin valmiiksi melko hienon tavaran nimenomaan sähköisellä kahvimyllyllä ja lopputulos muistutti koostumukseltaan perunajauhoa. Tässä vaiheessa alkoi jo hieman pelottamaan.

Mäskätessä pidin puurolle vartin proteiinitauon 49 asteen nurkilla, minkä jälkeen lämpötila nostettiin 62:een. Tämän ansiosta kylmälaukku alkoikin olemaan jo täynnä, joten ulkosmäskäys ei ollut edes mahdollista kiehuvan veden lisäämisellä. Kun vierrettä lähdin ulos laskemaan, oli se tuskaisen hidasta. Laskelmieni mukaan siinä olisi mennyt 5-6 tuntia, plus tietysti huuhteluvesille sama setti. Paskaksihan se meni.

No mutta, mitäs asian kanssa pitäisi menetellä toisin?

a) Paahdettua ohraa EI noin hienoksi, se alkuperäinen rouhinta olisi varmaankin riittänyt
b) Ohrahiutaleidenkin määrää voisi laskea
c) Metallipunosletkun tilalle jotain fiksumpaa
d) Unohdetaan kylmälaukku -dry stout ja jätetään homma välineille, joilla lämpötilan säätely on helpompaa
d) Jotain muuta?

Se pari talteen saatua litraa oli kyllä melkoisen lupaavaa nektaria, että ei tätä tähän voi jättää...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Dry stout ainekset

ViestiKirjoittaja suorama » Su Maalis 20, 2011 20:24 pm

Oman kokeiluni kanssa meni about 8 tuntia kun laskeskelin virrettä mäskäimestä ulos (~13litraa).
http://oluttehdas.blogspot.com/2007/05/stout-1.html
Tuossa on homman suunnittelua ja siitä "ylöspäin" löytyy kuvausta asiasta.
Uskon, että hiutaleet on se pahin tuke.
Hyvää tuo kuitenkin oli.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Janne
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Janne » Ma Maalis 21, 2011 12:48 pm

suorama kirjoitti:Oman kokeiluni kanssa meni about 8 tuntia kun laskeskelin virrettä mäskäimestä ulos (~13litraa).
http://oluttehdas.blogspot.com/2007/05/stout-1.html
Tuossa on homman suunnittelua ja siitä "ylöspäin" löytyy kuvausta asiasta.
Uskon, että hiutaleet on se pahin tuke.
Hyvää tuo kuitenkin oli.

Ehkä pitäisi joo tehdä pienempi satsi ja malttaa hoitaa homma loppuun.

Olen kysynyt tätä aiemminkin, mutta otetaan uusiksi, kun tämä on nyt ääriesimerkki. Mites tuo odottelu vaikuttaa maltaisiin, jos vierrettä suodatetaan vaikka se 4-5 tuntia, jonka jälkeen huuhteluvedet päälle kerralla. Ts. tapahtuuko kuivuvissa maltaissa tuona aikana jotain, mikä vaikeuttaisi huuhtelua ja koko mäskäystä

Sellainen jatkuva huuhtelu tietysti olisi varmasti näppärää, mutta ei taida onnistua näillä ajoilla.

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja kopolo » Ma Maalis 21, 2011 13:38 pm

Mites ootte pessyt noita rosterisukkia?
Mulla oli kolmessa satsissa peräkkäin ongelmia siivilöinin kanssa, jolloin ei onnistunut rosterisukalla ollenkaan. Viimeisin vehnäolut tuli sit läpi todella nopeasti, jonka syyksi veikkaisin perusteellista pesua, eli ensiksi putkireiska-liuoksessa likoamassa ja huuhtelun jälkeen päivän verran kidesoodaveteen likoomaan ja keitto kiehuvassa vedessä, varsin paljon irtosi töhkää molempiin liuoksiin.
Oisko mahdollista että vaikka sokerit karamellisoituisivat tuohon rosterisukkaan niin ettei lähe normaali pesussa ja tukkisivat sitä?

Janne
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Janne » Ma Maalis 21, 2011 13:48 pm

kopolo kirjoitti:Mites ootte pessyt noita rosterisukkia?
Mulla oli kolmessa satsissa peräkkäin ongelmia siivilöinin kanssa, jolloin ei onnistunut rosterisukalla ollenkaan. Viimeisin vehnäolut tuli sit läpi todella nopeasti, jonka syyksi veikkaisin perusteellista pesua, eli ensiksi putkireiska-liuoksessa likoamassa ja huuhtelun jälkeen päivän verran kidesoodaveteen likoomaan ja keitto kiehuvassa vedessä, varsin paljon irtosi töhkää molempiin liuoksiin.
Oisko mahdollista että vaikka sokerit karamellisoituisivat tuohon rosterisukkaan niin ettei lähe normaali pesussa ja tukkisivat sitä?

Minä olen sen aina pessyt samantien ja hyvin on lähtenyt. Tosin sisään nyt ei ole kovin tarkasti kurkittu.

Alkuperäiseen kysymykseeni vielä lisäys. Auttaisikohan se suodatusta jos tekisikin mäskäyksen pussissa kylmälaukun sisällä. Suodattaessa pussi ylös, jolloin tuo voisi olla ainakin nopeampaa?

Palaa sivulle “Maltaat”