Maltaiden diastaattisesta voimasta

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: -
18 tai yli: Olen

Maltaiden diastaattisesta voimasta

ViestiKirjoittaja melankoliale » La Tammi 23, 2016 17:36 pm

Tutkin panimolaskelmia harjoitellessa eri maltaiden speksejä, ja heräsi kysymys Viking Pale Ale maltaista.
(http://www.vikingmalt.com/wp-content/up ... ALEALE.pdf)

VM:n Pale Ale maltaan datalehdessä ei ole speksattu diastaattista voimaa, kun Vikingin muissa perusmaltaissa arvo on ilmoitettu.
Onko tälle kyseiselle maltaalle jokin diastaattisen voiman arvo, jota voi huoletta käyttää laskelmissa?
(Toisin sanoen, onko kaikki Pale Ale 2-row maltaat aina sen verran samoilla nurkilla diastaattisen voiman suhteen, ettei tarkasta arvosta kannata sen enempää murehtia?)

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Maltaiden diastaattisesta voimasta

ViestiKirjoittaja Naali » La Tammi 23, 2016 20:13 pm

Kun Castle Maltinkin pale alessa on vielä 250 WK ja väri noin tuplat Vikingin pale aleen niin käyttäisin kyllä tuota arvoa tai jopa 260 WK mitä pilsnerissä on saattaisi olla lähempänä. Ja toisaalta, kyllä sen helposti huomaa jos ei diastaattinen voima riitä kunnolla kun mäskistä tulee tietyissä työpaikkaruokaloissa tarjoiltavaa "kastiketta" muistuttavaa limaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » La Tammi 23, 2016 20:32 pm

Noissa pale ale maltaissa taitaa olla aika paljon heittoa. On hämärä muistikuva, että belgialaisissa maltaissa on diastatic power luokkaa 60 (tai 65) ja siitä on sit haitari ylöspäin. Kait tota vois kysellä suoraan Vikingin tehtaalta, että minkälaisesta haarukasta puhutaan?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » La Tammi 23, 2016 20:47 pm

60 kyllä on jo reippaasti alle rajan mitä pitäisi olla konvertoitumiseen. Kuulostaa ihmeen matalalta kun useassa Munichissakin vielä 150 ja luku alenee aika suoraan maltaan tummuuden kanssa, pl.karamelli sun muut maltaat joissa sitä ei juurikaan ole vaaleampanakaan.

Nyypiö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Nyypiö » Su Tammi 24, 2016 20:59 pm

MInäkin ihmettelin äskettäin tätä diastaattista ongelmatiikkaa ja sain selville eri lähteistä, että sitä mitataan kahdella eri yksiköllä, nimittäin Lintner-asteilla (°L , Pohjois-Amerikka) ja WIndisch-Kolbach-asteilla (°WK, Eurooppa). Vikingin pilsnerin voima-arvo 260 on °WK, samoin heidän munichinsa 150. Mainittujen belgialaisten maltaiden 60-65 taas kuulostaa Lintnereiltä - WK-asteina se olisi 194-212, mikä on suunnilleen Vikingin wheatin diastaattinen voima.

Tässäpä muunnoskaavat:
°L = (°WK+16)/3,5
°WK = 3,5*°L-16

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Tammi 24, 2016 22:03 pm

Niinpä niin, pääsikin unohtumaan tuon Lintnerin asteikon olemassaolo hetkellisesti. Kuitenkin nykybelgialaisissa pale ale - maltaissa ainakin heidän analyysinsa mukaan pitäisi olla ainakin 250°WK --> http://www.castlemalting.com/CastleMalt ... ge=English

melankoliale
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: -

ViestiKirjoittaja melankoliale » To Helmi 11, 2016 0:43 am

Kiitoksia neuvoista!

Lueskelin tarkemmin noista maltaiden diastatiikasta, ilmeisesti 6-row:t on diastaattiselta voimaltaan huomattavan paljon korkeampia kuin 2-row maltaat (noin yleistettynä siis).
Ja tarkemmin kun katsoin niin Viking Pilsner mallas on myös 2-row, kuten Viking Pale Ale. Pilsner maltaalleen ilmoittavat diastaattisen voiman joka on 240°WK(73°L). Eli voisi varmaan olettaa että myös heidän Pale Ale mallas pyörinee samoilla nurkilla.

Tuntuvat yleisenä rajana pitävän noin 90°WK(30°L) varmalle/nopealle konversiolle, kaikki maltaat summattuna siis. DPtotal=∑(DP*maltaan_määrä_Kg)/maltaiden_kokonaismäärä_Kg

Aika paljonhan tuota perus Pale Alea pitäisi loppujen lopuksi korvata entsyymittömillä erikoismaltailla ennen kuin alkaa DP loppumaan, tuskin tulee koskaan ihan niin ihme-olutta kokeiltua :)

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Helmi 11, 2016 8:21 am

Lähinnä tuo raja saattaa tulla vastaan joissain hyvin tummissa oluissa tai jos sattuu saamaan paljon jotain soveliasta mallastamatonta viljaa ilmaiseksi/puoli-ilmaiseksi saatavilla ja haluaa sillä korvata perusmallasta mahdollisimman paljon. Ja myöskin gluteenittomista maltaista jos alkaa olutta väsäilemään niin homma on myös relevantti siinä mielessä että kyseinen voima on tasan nolla melko lailla kaikissa gluteenittomissa maltaissa.

VPM
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Torppi

ViestiKirjoittaja VPM » Pe Kesä 09, 2017 14:12 pm

Onko kenelläkään koottuna taulokkoa Suomessa myytävien maltaiden diastaattisista voimista?

Palaa sivulle “Maltaat”