Mallastamattoman viljan käyttö?

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Juhannus
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Nivala
18 tai yli: Olen

Mallastamattoman viljan käyttö?

ViestiKirjoittaja Juhannus » Ma Maalis 30, 2009 11:06 am

Minkä takia käytetään joissakin oluissa mallastamatonta viljaa? Muuttuuko se sokeriksi kuitenkin kun sitä keittelee.Tämä on askarruttanut mieltäni, kun olen katellut noita amerikkalaisten viskinteko reseptejä.

kevnev
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ylivieska
18 tai yli: Olen

Re: Mallastamattoman viljan käyttö?

ViestiKirjoittaja kevnev » Ma Maalis 30, 2009 20:49 pm

Moro,

Kyllähän sekin sokeriksi muuttuu, jos mäskissä on entsyymejä. Eli jos käytät maltaan sitä jatkona. Pelkkää mallastamatonta ei voi käyttää sillä siinä ei ole entsyymeitä, jotka muuttas tärkkelyksen sokereiksi.

Itse käytän mallastamatonta vehnää monissakin eri oluissa. Sanovat, että se parantaa vaahdon pysymistä oluessa ja antaa paremmin aitoa vehnän makua kuin mallastettu. Sen kans pitää vaan olla tarkkana sillä, jos käyttää liikaa, niin saattaa mäski muuttua liisteriksi. Toki senkin voi estää mäskäämällä 30 minuuttia 50 asteessa, mutta itellä ei riitä kiinnostusta kikkailla eri lämpötila-alueilla. Charlie Papazianin mukaan max 25% mäskissä, niin ei tartte erikseen käyttää 50 asteisessa. Tosin, tein perjantaina Hoegaarden-kloonin. Mäskissä oli mallastamatonta vehnää 15%. Ja tukkoonhan se siiviläastia meinas mennä. Onneksi vasta ihan siivilöinnin lopussa, joten ei haitannu.
"Beer, my only weakness, my Achille's heel if you will" - Homer J. Simpson

Palaa sivulle “Maltaat”