Karamellisoitu ruis sameaa

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kauhajoki
18 tai yli: Olen

Karamellisoitu ruis sameaa

ViestiKirjoittaja iepi » Ma Maalis 23, 2015 20:58 pm

Käytin tuota Thomas Fawcettin karamellisoitua ruista edellisessä satsissa. http://www.shop.brewcat.fi/crystal-rye-1kg-p-1360.html
Olut oli kuukauden käymispöntössä, kaksi ja puoli viikkoa pulloissa hiilihapottumassa. ja nyt pullot on ollu jo n. viikon jääkaapissa. Ongelma on, että olut on sameaa.
Sameus on hyvin samanlaista kuin chill haze, paitsi tuo on sameaa myös lämpimänä. On tuo muuten kirkastunu noin senttimetrin verran pinnalta pulloissa ollessa.
Luulin pitkään, että ongelma olisi hiivassa, mutta hiiva onkin laskeutunu hyvin pullon pohjalle.

Onko tuohon rukiin mäskäykseen joku oma taikansa?

Mäskäilin suunnilleen näin:
55min, 51 astetta
60min, 69 astetta
15min, 74 astetta

Humalointi tehty seuraavana päivänä. Maltaat oli pilsua, viennaa, cara plus, crystal ja tuota ruista.
Aiemmin on kirkastunu ihan hyvin nuo kaljat tuolla mäskäystavalla, mutta nyt on tuommosta kiljua.

Hiiva oli muuten whitelabsin san francisco lager WLP810.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Karamellisoitu ruis sameaa

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 24, 2015 9:19 am

Ei ole tullut rukiin ominaisuuksiin tutustuttua, mutta tulee mieleen, että josko se käyttäytyisi kuin vehnä suhteessa proteiinitaukoon.
Vehnästä irtoaa helpommin suuria proteiinipaakkuja kuin ohrasta ja proteiinitauko pilkkoo nämä suuret paakut sameutta aiheuttaviksi kokkareiksi. Ilman proteiinitaukoa vehnän proteiinit sakkautuvat ja oluesta tulee kirkasta. Ohrasta irtoaa alun perin tuommoista sameutta aiheuttavia proteiinikikkareita ja proteiinitauko pilkkoo ne niin pieniksi, ettei sameutta esiinny. Siis vaikka proteiinitauko toimii sekä vehnällä, että ohralla samoin, on lopputulos päinvastainen johtuen erikokoisista lähtöaineista. Mikäli rukiin proteiinit toimivat enemmän vehnäproteiinin tavoin, voisi syy olla tuossa proteiinitauossa.

Itse olen käyttänyt tuota samaa kristalliruista ilman sameutta. En pidä proteiinitaukoa muiden kuin vehnäoluiden kanssa.

iepi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja iepi » Ti Maalis 24, 2015 10:20 am

Ahaa. En ole käyttäny vehnääkään aikasemmin, niin en tiennytkään tuommosista taukojen vaikutuksista. Pitääpä testata seuraavaan satsiin ilman proteiinitaukoa tuota josko kirkastuisi. Kiitos vastauksesta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 24, 2015 11:28 am

Toisaalta, mikäli rukiin proteiinisakka on jotain vehnän ja ohran välimaastosta / näiden "sekoite", saattaa olla, että ilman proteiinitaukoa esiintyy myös sameutta, koska osa proteiinihipuista on siinäkin tapauksessa justiinsa sameutta aiheuttavan kokoisia. Se, että minulla ei ole ollut sameusongelmaa ei kerro sinun prosessisi lopputuloksesta oikein mitään. Toisaalta voi olla, että sinun toleranssisi sameudelle on eri kuin minulla.

Mutta joo, proteiinitauon pois jättäminen on looginen kokeilukohde. Proteiinitaukosi on ollut todella pitkä tuossa mäskäyksessä, joten en usko sen pidentämisen auttavan yhtään mitään. Luulisi tuossa ajassa pilkkoutuvan sen mikä pilkkoutuu.

Vehnäolutmainen sameus on kyllä aika selvä merkki proteiinista. Se kyllä yleensä laskeutuu pitkällä kylmäsäilytyksellä, mutta lähtee hyvin helposti liikkeelle. Mitään muuta kuin visuaalista haittaa siitä ei pitäisi olla, ehkä jopa päinvastoin suutuntuma voi olla miellyttävämpi. Tietysti vähän oluesta riippuen.

iepi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja iepi » Ti Maalis 24, 2015 13:23 pm

No tuo sameus on semmoista kuravesi -tyylistä. Kirkkaasta pullostakaan ei läpi näe. tuntuu äärimmäisen hitaasti laskeutuvan tuo sakka, saattaa olla oluet kuivateltu ennen kun laskeutuu viimisissä pulloissa. Testailua ja tyrimistähän tämä harrastus vielä on.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Touko 13, 2015 0:03 am

Liekö tuossa rukiissa enemmän betaglukaaneja? Perus ohramaltaat on aika pitkälle jalostettua kamaa myös kirkkaan tekemisen suhteen, ja yksi tekijä on ymmärtääkseni pienehkö betaglukaanipitoisuus. Mutta jossain hyvin erikoisissa maltaissa ei ehkä ole pyrittykään samoihin ominaisuuksiin.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ke Touko 13, 2015 19:40 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Liekö tuossa rukiissa enemmän betaglukaaneja? Perus ohramaltaat on aika pitkälle jalostettua kamaa myös kirkkaan tekemisen suhteen, ja yksi tekijä on ymmärtääkseni pienehkö betaglukaanipitoisuus. Mutta jossain hyvin erikoisissa maltaissa ei ehkä ole pyrittykään samoihin ominaisuuksiin.

Ei välttämättä betaglukaania, mutta muita liukoisia kuituja kuten ksylaania tai fruktaaneja. Kaurassa tunnetusti on paljon betaglukaania, minkä voi nähdä hetken seisseen kaura-vesiseoksen jopa limamaisena venyvyytenä.

Palaa sivulle “Maltaat”