Rouhittujen maltaiden säilyvyys?

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Rouhittujen maltaiden säilyvyys?

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ke Helmi 25, 2015 18:01 pm

Onko kellään tietoa kauan rouhitut maalta säilyvät käyttökelpoisina? Kun alotin täys mäskäyksen menin ostamaan vähän suuremman satsin valmiiksi rouhittuja maltaita, mutta nyt aloin miettiä että onko ne aika lailla roskiskamaa?. Maltaat saapuivat mulle marraskuun lopussa, joten ne on melkein 4 kuukautta vanhoja. Olen pyrkinyt säilyttämään niitä ilmatiiviissä muoviastiassa.

Molder
Kisälli
Kisälli

Re: Rouhittujen maltaiden säilyvyys?

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Helmi 25, 2015 18:43 pm

Noin vuoden vanhoilla olen tehnyt ja ihan hyvää tuli.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Helmi 25, 2015 19:36 pm

Onhan noita tullut monta kuukautta säilytettyä paperipusseissa pahvilaatikossa. Mitään muutoksia en ole havainnut. Äyni muistaakseni suositteli paperipussia ja mahdollisimman kuivaa ja viileää paikkaa. RH-mittarilla totesin kellarikomeron kuivimmaksi tarjolla olevista ja hyvin ovat siellä säilyneet. Ero asuinhuoneiden ilmankosteuteen on vähäinen. Vaihtelut siellä toki ovat pienemmät. Asuintiloissa kesä lämmittää enemmän ja suihku ja pyykinkuivaus lisäävät ilmankosteutta tilapäisesti.

Miksipä nuo kuivassa huonoiksi menisivät. Aromit ehkä voi jollakin aikavälillä heikentyä, mutta foorumilta muistan lukeneeni että vuosia säilyvät hyvissä olosuhteissa.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ke Helmi 25, 2015 21:04 pm

Ok toi on hyvä kuulla. Surffailin netissä aiemmin ja useat amerikkalaiset tuntui tykkäävään, että kokonaisia jyviä pystyy säilömään noin vuoden, mutta rouhittujen kohdalla 4 kuukautta pidettiin maksimina, ja jotkut anto vain muutaman viikon aikaa rouhinnasta ennen kuin ne pitäisi käyttää.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 26, 2015 9:57 am

Heikkenee ne. Mutta niin vähän ettei sitä huomaa. Vähän kuin jauhotkin. Maistat mallasta ennen käyttöä, ja jos maistuu tunkkaiselle, niin ei hyvä. Kosteus ne varmiten pilaa.
Mulla on kolme-neljä vuotta vanhoja rouhittuja erikoismaltaita, eikä niissä huomaa mitään vikaa. Pitäisi olla vertailukohtana tuoretta, että eron huomaisi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Helmi 26, 2015 10:53 am

Mulla on nyt 2009 ostettua ja 2015 ostettua crystal100 mallasta, tosin kokonaisena. Noissa on pieni ero keskenään. 2009 on kuivempaa ja aavistuksen paahteisempaa kun kuivana maistelee.
Voi olla eräkohtainenkin ero.
Rouhittuna ainakaan sahtimallas ei kuudessa vuodessa muuttunut isommin.
Ja kuten äyni totetesi, pitäisi olla tuoretta vertailukohteena ja mielellään samaa erää... (mahdottomuus).
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Pe Helmi 27, 2015 11:40 am

Ok hyvä tietää että voi kerralla tilata vähän enemmän, koska noi toimituskulut tekee aika kipeää jos tilaa raaka-aineet aina yhteen satsiin kerrallaan. Onko kellään mitään käsitystä minkä takia porukka tuntuu ulkomaisilla foorumeilla uskovan että rouhitut maltaat pitäisi käyttää nopeassa aikataulussa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 27, 2015 12:00 pm

No, valmistaja antaa tuotteille parasta ennen päiväyksen, ja se annetaan suuria panimoita ja heidän prosessejaan silmällä pitäen. Lapin Kullan halutaan maistuvan aina suunnilleen samalle, ja siinä ei suuria heittoja sallita. Tällöin raaka-aineeltakin vaaditaan tarkkuutta.

Yllättävän monelle ihmiselle parasta ennen tarkoittaa, että tuote on sen jälkeen jotenkin yhtäkkisesti huonoa, eikä sille voi mitään. Kun todellisuus on se, että se on päiväys johon asti tuote säilyy moitteettomana säilytti sitä melkein miten hyvänsä. Ne jotka tietävät vähiten ovat yleensä mielipiteissään vahvimpia ja pitävät siitä eniten meteliä. "Viisas antaa periksi" on niin valitettavan totta.
Toisekseen, jossain Australiassa tai eteläisessä Yhdysvalloissa on sääolosuhteet semmoiset, että maltaan säilyvyys on kehnompi. Jos meilläkin olisi kuumaa ja / tai kosteaa, olisi maltaan säilyvyys huonompi. Tyypillisessä suomalaiskodissa kumpikaan tekijä ei ole ongelma. Suurimman osan vuodesta lämpötila on 20°C ja kosteus jossain 40% paikkeilla tai alle. Ihan hyvät maltaansäilytysolosuhteet.

Palaa sivulle “Maltaat”