Valmisolutuutteisiin makueroja maltailla

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Re-Fill
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lohja
18 tai yli: Olen

Valmisolutuutteisiin makueroja maltailla

ViestiKirjoittaja Re-Fill » Pe Elo 29, 2014 14:02 pm

Terve kaikille oluenystäville!

Olen lukenut sivustoa jo muutaman viikon ja tänään päätin rekisteröityä että pääsee itsekkin kyselemään pikkusen asioista.
Tosiaan olen pari olutsatsia tehnyt jo noista valmisolutpakkauksista.
Coopers Draught ja Mexican Cervezat kokeiltu.
Muuten olen tehnyt kuin ohjeissa mutta sokeria olen laittanut tuplamäärät.
Noin 1,5 viikkoa olen antanut käydä, sitten laponnut toiseen käymisastiaan että hiivat jäävät pohjalle ja siitä sitten laponnut hanasta litran Ikea lasipatenttikorkkipulloihin joihin pikkusen vajaa ruokalusikka sokeria per pullo ja sekoitus päälle. Sitten antanut reilu viikon olla huoneenlämmössä ja vähintään pari viikkoa sitten kymiössä. Toisella kerralla kokeilin panimosokeria mutta en kyllä eroa huomannut...
Mielestäni oikeen maittavia oluita tullut mutta rupesi kiinnostamaan jos vähän omaa versiota noista rupeisi tekemään.. ;)

Joten kysymys kuuluu kun en oikeen vastausta ole mistään löytänyt että: Kuinka paljon tavallisia maltaita ja esim. noita caramelli/suklaamaltaita kannattaa laittaa tommosen valmispurkin kyytipojaksi mäskäämällä että maku muuttuu mutta ei liikaa...?
Tarkoitus olisi näitä tilata kokeiluun:

http://www.lappo.fi/product/439/viking- ... -1300-1500
http://www.lappo.fi/product/435/viking- ... alt-ebc-10
http://www.lappo.fi/product/430/viking- ... malt-ebc-7

Suklaata saa olla 5% ja caramellia 15% max maltaista mutta mikä olisi suurinpiirtein oikea määrä maltaita noin 28litran satsiin vaikka
http://www.lappo.fi/product/476/olutuut ... ager-17-kg.

Ja mitä olen lukenut niin liikaa sokeria ei saisi käyttää mihin olen näköjään sortunut... Ohjeissa taisi olla 800g ja prosentit mielessä laitoin tuplat... pahoittelen jos asiantuntijat eivät arvosta..
Spraymaltaita kovin kehuttu että käyttäisi sokerin sijasta tai vaikka puolet niin maku paranee mutta kun tarkoitus olisi kuitenkin tehdä sitä noin 6-7% olutta mitä tuplasokerillakin tuli ja mielestäni oli hyvää... :)
Kuinka paljon maltaat tuovat normaalin sokerin/spraymaltaan lisäksi prosentteja ja kuinka paljon niitä tarvitaan tuohon 4B olut vahvuuteen..?

Anteeksi jo etukäteen monesta kysymyksestä...
Kysymällä oppii.. ;)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Valmisolutuutteisiin makueroja maltailla

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Elo 29, 2014 17:48 pm

Jos aijot valmistaa enemmänkin olutta, niin olisi ehkä harkitsemisen arvoista ostaa suoraan 25kg säkki light dme:tä, kilohinta taittuu mukavasti.

Noita erikoismaltaita voi kiertää myöskin erilaisilla kuivamaltailla, esim dark/amber/black.

Erikoismaltaita ei yleensä tarvitse mäskätä, crystalit jne saa sekaan ihan uuttamalla jonkun aikaa.
Viennaa ja munichia mäskäämällä pääset samaan lopputulokseen paljon halvemmalla kun tilaat samantein muutkin maltaat ihan oikeina maltaina. Hinnasta ei ainakaan pitäisi olla kiinni kun halvin panimo maksaa alle 50e ja aikaa menee samanverran (noin) kuin pelkkien erikoismaltaiden mäskäykseen. Niin ja mainitsinko jo että täysmäskäys on todella edullista?

Itse olen saanut ehdottomasti helpoimman laadunparannuksen lisähumaloinnilla. Joko keität aromihumalat joukkoon tai kylmähumaloit niin oluen aromimaailma moninkertaistuu.

Osan taloussokerista voi korvata vaikkapa tummalla muscovadosokerilla tms niin tulee taas uutta vivahdetta.

# EDIT # Lisäyksenä vielä, että hyvä hiiva on puoli olutta. Hyvä hiiva toimii taas kunnolla hyvässä lämpötilassa.

Re-Fill
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Re-Fill » Pe Elo 29, 2014 18:31 pm

Kiitos oikeen paljon vastauksesta ja tiedosta/vinkeistä! =) :D :D :D

Eli noihin erikoismaltaisiin riittäisi pelkkä steeppaus? Kun niitä pikkusen kiinnostaisi kokeilla... ;)
Onko tämä ohje semmoinen että homma menee oikein...? http://www.lappo.fi/page/10/
Ajattelin näin pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin hommassa että ekana valmisuutteista olutta, sitten niiden pientä maustamista ja sitten voisi unohtaa valmisuutteet kokonaan ja kokeilla hommaa alustaloppuun ihan itse. :cheers1:

Mikä olisi sopiva grammamäärä tuohon noin 28 litran satsiin esimerkiksi noita caramellimaltaita että maku muuttuisi...? Kun suositus on korkeentaan 15% maltaista mutta jos käyttää pelkästään niitä niin montako grammaa uskaltaa laittaa ettei mene ihan reisille koko homma..?

Olen tähän asti käyttänyt purkin mukana olevia hiivoja ja käymislämpötila on 20 astetta... Mikä olisi perushyvähiiva kun pääasiassa teen vaaleita oluita?

Eli paljon fiksumpaa olisi unohtaa liika sokerinkäyttö ja vaihtaa vaikka se ohjeissa vaadittu 800g sokeria spraymaltaaseen tai osa siitä sokerista johonkin toiseen sokeriin ja lisätä humalaa ja maltaita...?

Pahoittelen taas tietämättömyyttäni mutta kyllä suora vastaus voittaa monen tunnin googlettelun ja erilaisten palstojen lukemisen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Elo 29, 2014 18:44 pm

US-05 on suosittu neutraali hiiva, sen takia myös hinta on pilvissä. Brewfermin TOP hiiva on myös melko neutraali ja hinta/laatusuhde on ihan hyvä. Kannattaa vaan huomioida että TOP tulee 6g pakkauksissa joita tarvitaan yleensä kaksi per 25litran satsi nesteytettynä.

Tuo lapon steeppausohje lienee ihan käyttökelpoinen.

Jos korvaat edes puolet taloussokerista maltailla, tulee olut valmiiksi nopeammin (kypsyy nopeammin) ja kaikenlaiset omenan maut ja tuoksut vähenevät lopputuotteessa. Toki tuhdimpi suutuntuma on myös ihan kiva juttu vaaleissakin oluissa.

Re-Fill
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Re-Fill » Pe Elo 29, 2014 19:16 pm

Okei. Eli hiivat vaihtoon siis valmispurkeista. :wink:
Joten jos ohjeissa sanotaan vaikka 800g sokeria, niin laitan 400g sokeria ja 400g maltaita...?
Eli perusmaltaita 85% ja max 15% erikoismaltaita jos vähän makua haluaa muuttaa...?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Elo 29, 2014 21:46 pm

Tuolla tavalla saat varmasti maistuvaa olutta. Ei muuta kuin kokeilemaan omaa tyyliä! :cheers2:

Re-Fill
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Re-Fill » Pe Elo 29, 2014 22:26 pm

Kiitos todella paljon neuvoista!!! :cheers1: :D

Voisitko vielä noin suurinpiirtein kertoa/veikata että kuinka vahvaa olutta mahdollisesti tulee jos 25-28 litran satsiin laittaa tuon 1,7kg pönikän valmisuutetta, 400g sokeria ja maltaita toiset 400g ja antaa käydä sen pari viikkoa 20 asteessa ja pulloissa vaikka toiset pari viikkoa lämpimässä...? Luultavasti aika kolmosen luokkaa...?

Pitäisi opetella tuo ominaispainomittarin käytön jalo taito niin voisi itse laskea sitten prosentit kun ei nuo viineille tarkoitetut mittarit näytä oluissa oikein...
Tähän asti aika arpapeliä että kuinka vahvaa kaljaa tehnyt... :cry:

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Elo 29, 2014 22:42 pm

http://www.brewtarget.org/

http://www.brewmate.net/

Noi molemmat toimii ihan ok reseptien suunnitteluun.

25 litraa vierrettä, 1,7kg nestemallasta + 0,4kg sakkaroosia (taloussokeri) + 0,4kg spraymallasta = US-05 hiivalla pullosokereineen n. 3,7%.

Itse lähtisin siitä, että tekisin joko 20 litrasia satseja samoilla tarpeilla tai sitten lisäisin sokeria ja/tai spraymallasta tuplamäärään. Esim 0,4kg sakkaroosia + 1,2kg spraymallasta tai 0,8kg sakkaroosia + 0,8kg spraymallasta jolloin prosentit nousisivat 20 litran versiossa 4,47% ja sokereita lisäämällä 5% kieppeille. Jos taas lisäät sokerit ja vähennät nestemäärän 20 litraan tulee noin 6,2% olutta.

Teet mitä tahansa, on olut juotavaksi kelpaavaa. Mainitsit että haluat vahvaa olutta, tuo litramäärän pienentäminen ja sokereiden lisääminen on siihen toimiva tapa.

Sivuhuomiona, että steepatut maltaat eivät lisää juurikaan käymiskelpoisia sokereita! Eli jos korvaat vaikka 15% reseptistä erikoismaltailla, laskee oluen prosentit vaikka ominaispaino nouseekin. Sokeria irtoaa erikoismaltaista, mutta hiiva ei pysty muuttamaan niitä alkoholiksi.

Re-Fill
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Re-Fill » Pe Elo 29, 2014 23:12 pm

Ahaa. Taas tuli hyvää uutta tietoa!

Taidan tehdä sitten niin että lisään ohjeitten sokerimäärää ja maltaita kyytipojaksi jos saisi vähän eri makuista ja kohtuu vahvaa juomaa... =) :nauru:
Kun mieluummin teen täyden satsin... :wink: :lol:
Kirjottelen tänne heti kun saan projektin käyntiin ja kerron mimmosta tuli. :D

Joten tilaus vetämääm tykötarpeista. :D

Kiitos kovasti vielä kerran. :cheers2:

Palaa sivulle “Maltaat”