Maris otter ja viikkari

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Maris otter ja viikkari

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Helmi 12, 2014 13:02 pm

Matts-sedällä näyttää olevan kyselyikä :).

Tässä kaverin kans ollaan isompia mallassatseja hommaamassa ja tuli mieleen taannoinen keskustelu tällä foorumilla. Yritin etsiä sitä, mutta löytänyt edes haulla, eli voip olla joltain muultakin foorumilta tai blogista.

Eli oliko niin, että Viking Maltin pale ale vastas melko lähelle maris otteria? Vai oliko kyseessä joku toinen mallas ko lafkalta? Vai muistanko ihan mitä sattuu.

Mulla tuntuu olevan vahva britti-kausi päällänsä ja lisää Britti-ipaa pitäs pistää tulille.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

Re: Maris otter ja viikkari

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Helmi 12, 2014 13:47 pm

Omasta mielestä viikkarin pale ale on enemmän amerikkalaisen 2-rown suuntaan. Itse olen siihen ollut 100% tyytyväinen jopa brittibittereiden suhteen mutta kun sen ainoan kerran olen käyttänyt maris otteria niin tuli kyllä hyvä ja toffeinen vivahde. Ei kuitenkaan niin iso ero että itselleni perustelisi hintaeron jatkuvaan käyttöön mutta kerran pari vuodessa voisi törsätä ja räväyttää.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Helmi 13, 2014 9:13 am

Muistelen jostain täältä lukeneeni, että Viking Maltin Vienna olisi lähempänä Maris Otteria.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Helmi 13, 2014 23:21 pm

Jep, joku väitteli noin jossain ketjussa, muistaakseni.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Tammi 01, 2015 11:44 am

Onko maris otter yksin vastuussa englantilaisille oluille usein tyypillisestä makuvivahteesta? Sellainen... mites sitä kuvailisi... makea pähkinä, leipää? Viimeksi maistelin Titanicin Icebergia mikä on tehty MO:sta ja vehnämaltaasta ja siinä oli päälimmäisenä juuri se tyypillinen brittimaku, ikävästi vain loppua kohden todella karvas, liekö vehnämallas vanhentuessaan tuottanut sivumakuja.

Vai saisiko saman aikaan esim. Viennalla, Munichillä tai ripauksella keksimallasta?
Netistä lueskellut mallaskuvauksia ja ulkolaisten foorumien mutu-juttuja, mutta lopullista vastausta ei tunnu löytyvän.
Onko kellään täällä kokemusta aiheesta?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Tammi 05, 2015 5:21 am

Minulla on tuossa kaikkia noita säkit.
Eli MarisOtteria, Vikingin Pale Alea ja Viennaa.
Viikingin Pale Ale on kuivempaa ja mauttomampaa kuin MO ja Vienna.
Vienna on lähempänä eurooppalaista Pale Alea mutta kuitenkin vähän paahteisempaa.
Tai no riippuu tietenkin Pale alesta.
Sen maun saaminen riippuu myös mäskäyksestä ja sen ominaisuuksista sekä vedestä.
Hiivallakin on oma osuutensa kuten myös käymislämmöllä.
Mukana lienee myös hiukan diasetyyliä joka antaa tavallaan toffeisuutta mukaan.

Toisin sanoen, kannattaa vähän kokeilla miten itse saa omilla laitteillaan ja tavoillaan tuon maun aikaiseksi.
Yllä mainitut asiat kun vaikuttavat lopputulokseen, voi se olla syynä miksi asiasta "kiistellään".
MO:kaan ei yksin tuota mitään erikoista makua jos sillä ei ole sopiva vesi kaverinaan (+muut tekijät).

Vikingin Munich on todella paahteinen (tai ainakin nuo säkit mitä minulla nyt on), joten sillä saa nopeasti myös karvautta olueensa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Lakudog » To Huhti 07, 2016 19:00 pm

Maris Otter on oma, erillinen syksyllä kylvettävä ohralajike. Mitään muuta mallasta ei myydä viljellyn ohranlajikkeen nimellä. Se on siis hyvin erillainen kuin Suomessa keväällä kylvettävät ohrat. Niin viljelytekniikan kuin valkuaisen laadun suhteen. Suomessa mallasohrakäyttöön on hyväksytty puolentusinaa eri lajiketta. Jokaisella omanlaisensa agronimiset, viljelylliset ominaisuutensa. En tiedä miten Lahdessa näitä kaikkia sekoitetaan toisiinsa. Ymmärtääkseni perusmaltaita tehdään kaikista eniten viljellyistä. Joitakin erikoiskäyttöön ja vientiin meneviä maltaita tehdään vain tietyistä vähän sopimusta vastaan viljellyistä lajikkeista.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » To Huhti 07, 2016 20:43 pm

Lakudog kirjoitti:Maris Otter on oma, erillinen syksyllä kylvettävä ohralajike. Mitään muuta mallasta ei myydä viljellyn ohranlajikkeen nimellä. Se on siis hyvin erillainen kuin Suomessa keväällä kylvettävät ohrat. Niin viljelytekniikan kuin valkuaisen laadun suhteen. Suomessa mallasohrakäyttöön on hyväksytty puolentusinaa eri lajiketta. Jokaisella omanlaisensa agronimiset, viljelylliset ominaisuutensa. En tiedä miten Lahdessa näitä kaikkia sekoitetaan toisiinsa. Ymmärtääkseni perusmaltaita tehdään kaikista eniten viljellyistä. Joitakin erikoiskäyttöön ja vientiin meneviä maltaita tehdään vain tietyistä vähän sopimusta vastaan viljellyistä lajikkeista.

Täyttä asiaa. Tosin pienenä lisäyksenä, että kannattaa huomioida jos säkissä lukee Maris Otter blend, on kyseessä yleensä 50/50 sekoitus Maris Otteria ja jotain geneeristä englantilaista pale alea. Toistaiseksi tätä harrastavia vastaan on tullut vain Muntons ja täälläpäin tuntemattomampi Baird's jolta maltaiden hankinta omalta osalta kaatui juuri tuohon.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

lauril
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja lauril » Ke Helmi 01, 2017 23:53 pm

Lakudog kirjoitti:Maris Otter on oma, erillinen syksyllä kylvettävä ohralajike. Mitään muuta mallasta ei myydä viljellyn ohranlajikkeen nimellä. ....

Entä muut brittiläiset Pale-maltaat Halcyon, Golden Promise, Optic ja Pearl? Eikö ne myös ole lajikkeita?

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Lakudog » Pe Kesä 02, 2017 21:13 pm

lauril kirjoitti:
Lakudog kirjoitti:Maris Otter on oma, erillinen syksyllä kylvettävä ohralajike. Mitään muuta mallasta ei myydä viljellyn ohranlajikkeen nimellä. ....

Entä muut brittiläiset Pale-maltaat Halcyon, Golden Promise, Optic ja Pearl? Eikö ne myös ole lajikkeita?

No niinpä ovatkin. Anteeksi. Olin ihan hakoteillä väittäessäni, ettei muita myytäisi lajikkeen nimellä. Kaikkea sitä oppii vartissa googlaamalla. On tullut pantua lähes pelkästään kotimaisella viking maltin kamalla, niin on mennyt englantilaiset maltaat aika ohi. Pitäsköhän alkaa seuraavaksi opiskella niiden käyttöä...

Tosin viljelijänä en voi käsittää, että joku viljelee vielä 70-80-luvulta peräisin olevia lajikkeita. Vai onko se sitä brittiläistä edistyksellisyyttä?

Palaa sivulle “Maltaat”