Kaljamallas

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Joensuu
18 tai yli: Olen

Kaljamallas

ViestiKirjoittaja Lexxus » La Touko 04, 2013 10:18 am

Kotikaljan teon yhteydessä innostuin testaamaan Laihian Mallas Oy:n Tuoppi kotikaljamaltaan ominaisuuksia.

Pussin mukaan sisältää 60 grammaa hiilihydraatteja. Näistä 60 grammasta sain 30 minuutin steeppauksella irtoamaan vierteeseen noin puolet. Näistä vierteeseen päätyneistä uuteaineista kolmannes osoittautui käymiskelpoisiksi. Eli 100 grammaa mallasta sisälsi 10 grammaa käymiskelpoisia sokereita (mikä on saman verran kuin pussin kyljessä ilmoitettu sokereiden määrä). Käymiskelvottomat uuteaineet lienevät enimmäkseen paahtamisessa syntyneitä dekstriinejä.

Eli kaljamallas näyttäisi olevan ominaisuuksiltaan (saanto/käymisaste) hyvin samankaltainen kuin esimerkiksi suklaamallas tai tumma kristallimallas. Näiden maltaiden saanto ja käymiskelpoisten sokereiden määrä kasvaa mäskäämällä, joten oleten, että kaljamaltaasta saisi myös enemmän irti mäskäämällä yhdessä perusmaltaiden kanssa (eli mallas sisältäisi vielä paahtamisen jäljiltä tärkkelystä).

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Kaljamallas

ViestiKirjoittaja Molder » La Touko 04, 2013 13:15 pm

Nyt kun en ole hetkeen nähny noita maltaita niin onko niissä akanat?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » La Touko 04, 2013 14:33 pm

Ei ole kaljamaltaissa akanoita. Ovat tummaksi paahdettuja ja valmiiksi murskattuja.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » La Touko 04, 2013 14:56 pm

Kaljamaltaat ovat valmiiksi sokeroitunutta tavaraa, eli joku ~10 minuutin uuttaminen samalla vähän sekoitellen pitäisi riittää. Joskus asian varmistin vielä valmistajaltakin. Väriksi kertoivat 180 EBC, mikä kuulostaa yllättävän vähältä ottaen huomioon maltaan värin. Olen esimerkiksi ruis-IPA:a tehnyt pari kertaa ihan vain vaaleasta kuivamallasuutteesta ja kaljamaltaista, toimii hyvin.

Palaa sivulle “Maltaat”