Münich-maltaan käyttö

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Vesku
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lievälä
18 tai yli: Olen

Re: Münich-maltaan käyttö

ViestiKirjoittaja Vesku » La Tammi 04, 2014 16:23 pm

Äkästä on Vikingin Munich ja Vienna, jos vertaa Wyermanssiin. Tein joskus 3kg pils + 1kg Vienna + 1kg Munich Wyermanssilla ja sanoisin, että sama resepti Vikingillä tehtynä oli ihan myrkkyä. Sen verran iso työ on panemisessa, että ainakin itse en viitsi alkaa enää säästämään maltaissa. Maltaiden tasalaatuisuus on kuitenkin ainakin itelle aika tärkeää, johonkin pitää voida luottaa...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 09, 2014 8:55 am

DeGarre kirjoitti:Muistelisin että joku palstalainen on maininnut että Viikkarin Vienna on aika englantilaistyylinen (MO) mallas ja 100%n käytöllä tulee hyvä bitteri. Viikkarin pale ale taas enemmän jenkki 2row-tyylinen. Olenkohan nähnyt unia? Jos en niin voisi ottaa viennaa säkin enki kerralla pale alen seuraksi.

Kaksi ensimmäistä viikkari vienna säkkiä oli juurikin näin. Eli tein mm. Red Seal tyylisen amberin käyttämällä viikkarin viennaa perusmaltaana ja tästä silloin tuli todella hyvää.
En siis kloonannut varsinaisesti Red Sealia vaan hain siitä inspiraatiota.
Tämän jälkeen viennakin on muistini mukaan muuttunut kuivemmaksi ja paahteisemmaksi.
Tai sitten välineilä on vaikutusta tekotapaan / vierteen valmistumisprosessini on muuttunut epäedulliseksi viikkarille.

Pitää tutkia logia ja koittaa tehdä vaikka saman tyylinen uudelleen. Humalaa siihen kyllä menee pirusti...

Voihan se myös olla, että liika hyötysuhde aiheuttaa ongelmia viikkarin kanssa.
Tai viikarit on tehty silmällä pitäen vähempiä erikoismallasmääriä. Eli "äärettömän" pieni lisäys tuo jo vivahteen "erikoisuudesta".
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Tammi 09, 2014 10:24 am

Tuolla Vikingin Vienalla on kyllä huima vaikutus. Tein itekkin melkolailla tuon ekan amberin Suoraman reseptin pohjilta ja nyt sitten viimeksi sama setti, mutta Vikingin palella + lisäkarkilla (beersmithin kans) tunattuna about samaan setuppiin, oli tuo originelli huimasti keksisempi, pehmeämpi ja karkkisempi.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » To Tammi 09, 2014 20:27 pm

Join tölkillisen kaupan kalijaa, Keisari munchener, voisinpa lyödä vaikka vetoa, että on käytetty VK-munich mallasta. Sama, ainakin omaan suuhun epäyhteensopiva hivenen pistävä katkera maku. Pakko varmaan hommata jonkun muun mallastamon Munichä ja kokeilla onko tässä nyt vaan omassa päässä vikaa. Vanhassa elämässä kuitenkin laitoin kilon munich ja viennaa molempia 5kg mallassettiin ja tulos oli pehmeä mukava olut (wyermannsin maltailla), nyt jo 200g tuntuu liian paljolta, tosin toi Pilsnerkin on niin pirun ärtsyä, jos vertaa w:hen...

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Tammi 10, 2014 10:11 am

Ainakin Brewfermin munich oli hyvää, tosin vertailupohjaa ei ole. Viikkarin suhteen täytyy ilmeisesti tyytyä vain pale aleen, muncheniä menee noin 10% mallaspohjasta bitteriä tehdessä eli 500g max per laaki about. 5kg pussi riittää pitkään. Kun lähinnä panee mitä tykkää juodakin niin oluet pysyvät yksinkertaisina ja mallasvarasto siten myös.

Joo, keisarin muncheneristä samaa mieltä.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Tammi 10, 2014 13:03 pm

Mä olen käyttänyt viikkarin mynkkää joskus reippaastikkin.. Kuitenkin alle 40% mallasmäärästä.. Juotua on tullut.. Ja taatusti ollu parempaa mitä kaupan perusluru... :nauru:
Esitän pohdittavaksi ajatuksen.. mitä vaikuttaa makuun mäskäystehokkuus???? :?:
Mulla pyörii tuossa 75% hötteissä,, mutta käsittääksen asiansa osaavilla se taitaa olla siellä 80+ luokissa.. Pienessä päässäni itää ajatus, että jos mäskäys tapahtuu saatanallisen tarkkaan.. silloin voipi näitä ei toivottuja makuelämyksiäkin tulla helpommin näkyviin... :kuola:
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Pe Tammi 10, 2014 14:25 pm

Itse en ole tehokkuutta seurannut, mutta ehkä ainakin huuhtelun määrä vaikuttaa VK:lla, kun kuoren yms. roskan määrä on suurempi kuin W:llä (enemmän tanniineja?). Toisaalta, nyt kun tein 100% Pilsnerin Wyermannsin maltaasta on se ainakin pullotusvaiheessa huomattavasti vaaleampaa kuin Viking 100% Pilsner ja maku paljon miedompi tai sanotaanko puhtaampi pilsner, VK:lla maku kuin seassa olisi jotain tummempaakin tavaraa.

Tuo on kyllä mielenkiintoinen pointti, joka kausivaihteluista esitettiin VK:n tuotteilla, varsinkin jos täälläkin on ihan maisettu eroja eri vuosina pannuista oluista joissa ollut VK-mallasta. Ehkä suomalainen mallas on herkempää huonon kesän suhteen, kitukasvusena aromikkaampi?

En nyt halua mitenkään lytätä VK:n tuotteita, mutta en ainakaan itse saa niillä omaan makuun sopivaa olutta aikaan. Toki kaikki juotua tulee ja kehujakin on tuttavilta tullut (jopa aitoja ehkä?), mutta ei semmosta pilsneriä kuin itse haen ja olen onnistunut ennen tekemään. Itsellä uusi laitteisto, eri vesi, vaikea siis sanoa mistä kaikesta johtuu, mutta mallas näyttäisi olevan yksi iso tekijä...

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Rach » Su Tammi 26, 2014 17:52 pm

Yksi parhaimmista omista keitoksistani syntyi muutama vuosi sitten käyttämällä niinkin erikoista komboa kuin 100% Münchener (tais olla Brewfermin) ja Muntonsin perushiiva, jota siis ei edes suositella all-graineihin. Käyminen jumittikin melkein viikoksi 1.030 paikkeille, mutta laski lopulta muistaakseni 16:een. OG oli 60 ja humalointi tais mennä jollain Fugglesilla tai EKG:llä. Harmi, että satsikoko oli 6 litraa ja olut loppui alta aikayksikön.

Voisin jopa piruuttaan kokeilla tehdä samanlaisen käyttämällä Muntonsin premium -hiivaa. :D

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Elo 13, 2014 12:37 pm

Kävin viime viikonloppuna olutseuran retkellä Mustialassa. Siellä pääsin maistelemaan kolmea uutta olusta panimomestarin saatesanojen keralla... tähän mynikkä keskusteluun viitaten.. Tarjolla oli olunen jossa oli maltaista n 60% viikkarin mynikkää..
Ja olut oli muuten hyvää :cheers1:
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » La Huhti 23, 2016 12:17 pm

Tuossa tuli laitettua käymään pelkästään münhenillä. vierteen maku toffemainen ja herukka. Humaliksi valitsin katkero nugget ja aromi fuggles. Saan nähdä mikä on lopputulos.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Elo 09, 2016 17:31 pm

No mites kävi?
RDWHAHB

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Lärry » To Elo 25, 2016 8:48 am

Hyvin onnistui. Tosin toffemaisuus hävisi, mutta selkeän maltainen maku tuli tilalle. Humaloinnistakin herukka heikkeni. Mutta mäskäyksen aloittelialle ihan kelpo olutta. pitää ilmeisesti resptiä säätää mikälli haluaa noita makuja jäään olueesen.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

.

ViestiKirjoittaja masafi » To Elo 25, 2016 13:26 pm

.
Viimeksi muokannut masafi, To Elo 25, 2016 18:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RDWHAHB

Lärry
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Lärry » To Elo 25, 2016 14:33 pm

Eikös münich haetakkin juuri maltaan makua?

Teppo saalasmaa
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Kuikkapanta

ViestiKirjoittaja Teppo saalasmaa » To Elo 25, 2016 16:58 pm

Itsekin ihmettelen että hart sportiltako pitäis maistua?

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Elo 26, 2016 18:57 pm

Alt on kait perinteisesti pelkkää munichiä.

https://byo.com/hops/item/582-dusseldor ... le-profile
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ma Marras 14, 2016 18:13 pm

Hyvä mallas. Yhden panon tehnyt ja tulee jatkossa tehtyä lisääkin. Parantelen vielä reseptiä mutta oli jo nyt ihan hyvää. Voisin sanoa että tästä saisi erinomaisen kirsikkaoluen.

Mäskäys 80 asteessa. Pääkäyminen 5 vrk, toinen käyminen pari viikkoa ja pullossa pari viikkoa.

Viking munich 90%
Viking pale ale 10%
Mosaic katkeroksi ja aromiksi

Kuva

Edit. Liian iso kuva.
Viimeksi muokannut Hipsis, Ma Marras 14, 2016 20:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 14, 2016 19:29 pm

Kun tuossa nyt on ihmetelty tuota makua Viikkarin paahdettujen maltaiden osalta ja oikein hartsportiakin tarjottu vaihtoehdoksi ;), niin sanon sen verran vielä aiheesta, että:
Mielestäni viennaan ja munichiin ei kuulu sellainen pistävä ja karkea kitkeryys jonka saattaisi saada aikaan sillä, että käyttää palaneita ohran kuoria mausteena runsaasti. Vaan niin, että maku on "voimakkaan" maltainen jossa kenties paahteisuutta ehkäpä pähkinäisyytenä ja ainakin viennassa keksisyyttä mukana. Jostain syystä kuitenkin viikkarin maltailla on välillä tullut voimakas pistävä kitkeryys mukaan. Tosin on sanottava se, että tuo kitkeryys pehmenee kyllä ajan kanssa. Mutta miksi sitä alkujaankaan tulee kun muiden valmistajien maltailla sellaista ei saa aikaan. Eikä sitä esiintynyt myöskään aiemmin viikkarinkaan maltaissa.
Toivon, että tuosta on nyt päästy eroon.

Hiukan mietityttää Hipsiksen mäskäys ohjelma, mutta pääasia on se, että maistuu ja on hyvää.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Hipsis
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: kerava

ViestiKirjoittaja Hipsis » Ma Marras 14, 2016 20:57 pm

suorama kirjoitti:Kun tuossa nyt on ihmetelty tuota makua Viikkarin paahdettujen maltaiden osalta ja oikein hartsportiakin tarjottu vaihtoehdoksi ;), niin sanon sen verran vielä aiheesta, että:
Mielestäni viennaan ja munichiin ei kuulu sellainen pistävä ja karkea kitkeryys jonka saattaisi saada aikaan sillä, että käyttää palaneita ohran kuoria mausteena runsaasti. Vaan niin, että maku on "voimakkaan" maltainen jossa kenties paahteisuutta ehkäpä pähkinäisyytenä ja ainakin viennassa keksisyyttä mukana. Jostain syystä kuitenkin viikkarin maltailla on välillä tullut voimakas pistävä kitkeryys mukaan. Tosin on sanottava se, että tuo kitkeryys pehmenee kyllä ajan kanssa. Mutta miksi sitä alkujaankaan tulee kun muiden valmistajien maltailla sellaista ei saa aikaan. Eikä sitä esiintynyt myöskään aiemmin viikkarinkaan maltaissa.
Toivon, että tuosta on nyt päästy eroon.

Hiukan mietityttää Hipsiksen mäskäys ohjelma, mutta pääasia on se, että maistuu ja on hyvää.

Ihan toimivaa :) Aluksi makeampaa mutta pitää antaa kypsyä hyvin niin ei jää siirapiksi. Pullotuksessa panimosokeria. On nyt harkintana 5% jotain tummaa karamellia tuohon kun seuraavan kerran tulee tehtyä. Tuosta tuli kirpsakan hedelmäistä, luumuista, maltaista, pähkinäistä, karamellia. Siitä tuli siten kirsikkakin mieleen ja värimaailmakin ihan okei :)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Marras 15, 2016 7:14 am

Tuossa pari vuotta sitten viikkarin münich on arvosteltu kitkeräksi. Oletteko nyt nykyistä tuotantoa maistaneet, onko muuttunut? Onko kelvollista vai pitäisikö ottaa jonkun toisen valmistajan mallasta?

Palaa sivulle “Maltaat”