Münich-maltaan käyttö

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Münich-maltaan käyttö

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Tammi 06, 2013 19:07 pm

Onkohan kukaan kokeillut oluen tekoa yksinomaan münich-maltaasta? Meneekö jo liian maltaiseksi? Maltaan entsyymiaktiivisuus tähän taitaisi riittää. Olisi kaapissa sopivasti iso kasa münichiä, mutta ei juuri perusmaltaiksi luokiteltavia tavaroita.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Münich-maltaan käyttö

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Tammi 06, 2013 19:44 pm

Münich sopinee hyvin single maltiksi ainakin nopean googletuksen perusteella.
Eli monet ovat tehneet sillä SMaSH-oluita hyvällä menestyksellä. (SMaSH siis tarkoittaa, että käytetään vain yhtä mallasta ja yhtä humalaa.)
Itse olen tehnyt oluen 100% Viennasta ja se olisi ehkä kaivannut hieman lisää maltaisuutta. Ehkäpä tuo Münich olisi tuonut siihen sopivasti lisää runkoa.
Siinä oli tosin IPA-tyylinen humalointi neljällä humalalla. SMaSHinä se olisi varmaan toiminut paremmin ja matalammalla katkeroinnilla.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Su Tammi 06, 2013 21:03 pm

Itse tuli tehtyä oktoberfestinhäpäisyolut "melkein" kokonaan münichista. Tarkka mallasresepti oli 81% münich, 10% sahtimallas, 3% carapils, 3% melanoidin, 3% ohrahiutale.

Tähän vastaukseen sisältyy oikeastaan kysymys, sillä lopputulos oli vahvasti pihkainen/mäntyinen. Olut oli kyllä kerrassaan mainiota, mutta edelleenkin häiritsee mistä tuo pihkainen maku siihen tuli. Olutta moni tuttava kehuikin ja ylisti nimenomaan sitä oudohkoa puumaista makua (virhemakuna sitä ei voi varsinaisesti pitää sillä se yksin teki koko oluen). Jos joku tietää tai osaa arvata syyn, saa kertoa. Itse olen hieman epäillyt humalia koska käytin siihen viimeiset Hallertau Mittelfrühit jotka olivat jo puoli vuotta vanhoja, mutta eipä sekään arvaus oikein mihinkään faktatietoon pohjaudu, ja humalointi oli hyvin "normaali" joskin melko vahva oktoberfestinkaltaiseen, 26 IBUa pelkällä Hallertaulla.

Mikäli en mitään muuta keinoa keksi niin panen saman oluen uudestaan tässä joskus ja katson johtuiko maut itse reseptistä vai panomiehen hölmöilyistä (jolloin ne jäänevät ikuisesti unholaan).

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Tammi 06, 2013 22:43 pm

Horst Vessel kirjoitti:Tähän vastaukseen sisältyy oikeastaan kysymys, sillä lopputulos oli vahvasti pihkainen/mäntyinen. Olut oli kyllä kerrassaan mainiota, mutta edelleenkin häiritsee mistä tuo pihkainen maku siihen tuli.

Kuten epäilitkin, hallertaueristahan se.

mkoskin
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja mkoskin » Ti Tammi 08, 2013 15:52 pm

Minäkin käytin viime syksynä porterin perusmaltaana Münchneriä, ja hyvää siitä tuli. Tuhtia toki.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Tammi 08, 2013 19:11 pm

Kiitoksia vastauksista, kyllä tämä kokeiluun menee. Osaatteko sanoa miten pelkästä münchen/münich/münchner-maltaasta tehty pale ale eroaa pale ale + cara -yhdistelmällä loihditusta lopputuotteesta, ceteris baribus?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Tammi 08, 2013 19:34 pm

Vaikea sanoa, kun ei ole kokeillut, mutta muistaakseni münich-mallas karamellisoituu osittain valmistusprosessissa, joten varmaan aika samantyylinen tulisi tuolla pale+cara -kombolla, jos suhteen saisi oikeaksi.
Mitä valmistukseen tulee, niin itse varmaan mäskäisin aika matalassa lämpötilassa ja tekisin hieman vahvemman oluen, ehkä 6-7%. Ja sitten humalointi myös kohdilleen, ettei tulisi liian makeaa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Su Marras 10, 2013 12:50 pm

Munichia on alkanut kulumaan aika paljon koska tykkään laittaa sitä 10-15% bittereihin ja vastaaviin ja näkyjään merkki on ollut Brewferm ainakin viimeksi.

Kannattaisi taloudellisesti ehkä siirtyä Vikingin versioon. Millaisia kokemuksia, onko ihan vastaava tuote vai eroaako jotenkin?
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Marras 11, 2013 10:51 am

DeGarre kirjoitti:Kannattaisi taloudellisesti ehkä siirtyä Vikingin versioon. Millaisia kokemuksia, onko ihan vastaava tuote vai eroaako jotenkin?

Ei ole toiminut omalla kohdalla ihan toivotusti enkä ole saanut siitä sellaista baijerin dunkelien makua mitä olen joskus yrittänyt hakea. Ainakin Weyermannin versioihin on mielestäni aika iso ero. Brewfermin versiosta ei ole kokemuksia. Muutenkin tulee nykyisin käytettyä Vikingiltä vain pilsiä ja palea, ja muut muualta. Toisaalta erityisesti pils on Viikkarilla erinomaista, ainakin yleensä.

Kun keittokoko on pieni, ei tule niin paljon tuijotettua erikoismaltaiden hintoja, vaan pikemminkin pyrkii täydelliseen lopputulokseen.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Marras 11, 2013 11:21 am

Kiitos, tätä arvelinkin.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ma Marras 11, 2013 21:09 pm

Tästä taisi olla puhetta jossain toisessakin ketjussa, mutta Vikingin Münich on tosiaankin hieman erilaista esim. Weyermannin tavaraan verrattuna. Itse olen tehnyt samoin kuin Votkaiguaani eli käytän Vikingin tavaraa enää ainoastaan perusmaltaana eli en muuta kuin palea ja pilsneriä. Varsinkin juuri tuo Münich sekä tummemmat kristallimaltaat ovat tuoneet oluisiin jossain määrin epämiellyttävää makua jota en amatöörimaistelijana osaa niin hirveän tarkasti kuvailla, mutta syyllisestä olen melko varma kun ne ainoat satsit ovat olleet niitä joissa olen noita maltaita käyttänyt enemmän kuin pienen hitusen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 11, 2013 21:19 pm

Vikingin mynkkä tarvitsee äärettömän pitkän kypsyttely ajan jos sitä käyttää enemmän kuin puolet grainbillistä. Jos käyttää vähemmän riittää vain puoli-ikuisuutta.

En tekisi dunkelia pelkästä Viikingin munichista, voisi olla sitten se ensimmäinen "onnistunut" jota ei joisi pirukaan (enkä minäkään).

Tulin tehneeksi ensin Brewfermin viennasta ja munichista Bockin tapaisen viritelman ja se oli taivaallisen hyvää =)
Kun tein vastaavan Viikkarin tuotteista sain aikaiseksi puhtaan ja irvistyspaahteisen oluen joka melkein vuoden kypsytyksellä rupesi pehmenemään juotavaksi.

No, pitää tuo 35kg käytellä pikkuhiljaa joissain muutenkin paahteisuutta sisältävissä oluissa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Marras 11, 2013 22:59 pm

Mulla on ollu sekä Weyermannin mallasta, että lahtelaista... Sillon kun munich osuus on 10-20% luokkaa olen makuasiat pannu omien virheiden tiliin,,,, Mutta noissa tummissa aleissa on suu sanonut, että tuolla Weyermannilla saa mukavamman makusta...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

simppeli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Härmäland

ViestiKirjoittaja simppeli » Ma Marras 11, 2013 23:34 pm

Olisikohan pitänyt pysyä uutteissa? Jonkunlaista mielikuvaa olen yrittänyt noista "perus" maltaista mudostaa, mitä kannattaisi kokeilla, niin sitten sekoitetaan nuppia entistä enempi kertomalla valmistajien eroista :eivarma:

Itse kun tuota rehuohraa viljelen niin tiedän ettei vuodet ole veljeksiä keskenään mitä laatuun tulee.
Onko esim. noissa valmistajien omissa maltaissa (havaittavaa) eroa eri vuosina?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 12, 2013 8:33 am

simppeli kirjoitti:Itse kun tuota rehuohraa viljelen niin tiedän ettei vuodet ole veljeksiä keskenään mitä laatuun tulee.

Jokainen mallastamolle saapuva ohraerä tietysti analysoidaan. Siiloissa on tallessa ohraa useamman vuoden ajalta, jotta saadaan sekoitettua ja mallastettua aina suunnilleen samanlaista. Lisäksi mallasohralla on aika tiukat kriteerit, jotta vaihteluväli ei ole alkujakaan likikään niin suurta kuin rehussa. Mutta siis sekoittamalla eri eriä ja varioimalla mallastusta saadaan eroja tasattua. Mutta onhan toki jokainen mallastettu erä aina hieman erilainen, varmaan jo pelkästä kuun asennosta johtuen.
Lopputuotteella on sitten omat raja-arvonsa, johon sen täytyy päätyä, että se myydään ulos. Nämä raja-arvot lienevät sen verran tiukat, että näin kotipanijalla vallankaan ei ole mitään mahdollisuutta huomata käytännön eroja, paitsi ehkä jos mennään raja-arvojen ääripäihin.
Isot panimot taas analysoi maltaat (tai saa mallastajalta analyysit) ja muokkaavat mäskiä ja lisäaineita sen mukaan.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Marras 12, 2013 21:35 pm

simppeli kirjoitti:Olisikohan pitänyt pysyä uutteissa? Jonkunlaista mielikuvaa olen yrittänyt noista "perus" maltaista mudostaa, mitä kannattaisi kokeilla, niin sitten sekoitetaan nuppia entistä enempi kertomalla valmistajien eroista :eivarma:

Itse kun tuota rehuohraa viljelen niin tiedän ettei vuodet ole veljeksiä keskenään mitä laatuun tulee.

Heh...
Tuskin tuosta murhetta kannattaa isommin ottaa... Pojilla on makuaisti herkkä kuin prinsessan hipiä... Tunnistavat herneen sen seitsemännen patjan alta toisin kuin esim merkiksi minä joka voin istua sen herneen päällä sitä huomaamatta... :lol:
Viikkarin munichia mulla on ollut jossain panossa n 40%... Aivan rehti maatiaisolunen siitä tuli... en yrittänyt mitään kloonia... Kuhan vaan oikeesti juotavaa olutta... Tosin olishan se ihan hauskaa tehdä täsmälleen samoilla opeilla vertailupanoja ja siitä sitten valita ne maltaat jotka omaan sumppiin prhaiten sopii :cheers2:
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Marras 13, 2013 14:27 pm

Horst Vessel kirjoitti:Tästä taisi olla puhetta jossain toisessakin ketjussa, mutta Vikingin Münich on tosiaankin hieman erilaista esim. Weyermannin tavaraan verrattuna. Itse olen tehnyt samoin kuin Votkaiguaani eli käytän Vikingin tavaraa enää ainoastaan perusmaltaana eli en muuta kuin palea ja pilsneriä. Varsinkin juuri tuo Münich sekä tummemmat kristallimaltaat ovat tuoneet oluisiin jossain määrin epämiellyttävää makua jota en amatöörimaistelijana osaa niin hirveän tarkasti kuvailla, mutta syyllisestä olen melko varma kun ne ainoat satsit ovat olleet niitä joissa olen noita maltaita käyttänyt enemmän kuin pienen hitusen.

Itse en ole viikkarin münichia käyttänyt 10% enempää missään (en muuten karkkimaltaitakaan), mutta olisi kiva kuulla listaus näistä foorumin väen parhaimmista maltaista; onko Weyermannin "myynih" parasta? Onko Fawcettin suklaamallas suklaisempaa (vai pitäisikö sanoa parempaa) kuin muiden? Keneltä parhaat karamellimaltaat?
Pelittääkö viikkarin vehnämallas? Olisiko ajatusta?

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Marras 13, 2013 14:50 pm

Brewfermin munichiä käyttänyt max 15% - erinomaista. Vikingin vehnämallasta menossa 20kg rouhittu säkki, todellä hyvä rouhe, ei mitään jauhoja - hyvää on.
Yhden oluen tein 5kg Fawcettin MO:lla, testipullossa vienoinen toffeen maku - sopii bittereihin kuin nyrkki silmään.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Marras 13, 2013 15:20 pm

Toinen testipullo Worthington's IPA -kloonia (White Shield) jossa siis 5kg Maris Otteria.

http://tavastlandbrewing.wordpress.com/ ... ipa-clone/

Siis onhan tämä premium tavaraa Vikingin pale aleen verrattuna, vienoinen toffeemaisuus selvästi esillä. Brewcatin Kimmo ei puhunut lööperiä kun sanoi että brittibitterit MO:lla ja jenkki pale alet Vikingillä (joka on erinomainen myöskin brittibittereihin) mutta hintaero vie pelin Vikingin eduksi ja jos joskus haluaa panna jotain spesiaalia niin sitten MO.

White Shield on maltaisen toffeinen, sitten yksinkertaisen raikas pureva humalointi, balanssissa, 8 päivää pullotuksesta ja hyvin karbonoitunut, kiitos emännän joka pisti pönttöuunit huutamaan hoosiannaa.

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Tammi 04, 2014 15:34 pm

Muistelisin että joku palstalainen on maininnut että Viikkarin Vienna on aika englantilaistyylinen (MO) mallas ja 100%n käytöllä tulee hyvä bitteri. Viikkarin pale ale taas enemmän jenkki 2row-tyylinen. Olenkohan nähnyt unia? Jos en niin voisi ottaa viennaa säkin enki kerralla pale alen seuraksi.

Palaa sivulle “Maltaat”