Mistä maltaat?

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Satakunta
18 tai yli: Olen

Mistä maltaat?

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 13:02 pm

Laitoin nyt oman kysymyksen että mistä olette maltaat hommanneet vaikka näytti olevan aikaisemminkin kysytty.
Mutta siis mistä olette ostaneet maltaat? ja minkämerkkisiä?
Ja minkälaisia kokomuksia,siis minkälaista olutta tulee?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Mistä maltaat?

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Syys 14, 2012 13:04 pm

J-M kirjoitti:Laitoin nyt oman kysymyksen että mistä olette maltaat hommanneet vaikka näytti olevan aikaisemminkin kysytty.
Mutta siis mistä olette ostaneet maltaat? ja minkämerkkisiä?
Ja minkälaisia kokomuksia,siis minkälaista olutta tulee?

Kannattaa nyt ensin perehtyä oluenvalmistukseen, ennen kuin kyselet enempää.
Esim. täältä löytyy tietoa wiki/index.php/Etusivu

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 13:22 pm

Ei tuolta etusivulta ironnut mitään hyödyllistä/uutta tietoa mitä katselin/luin aikaisemmin.
Kyselen tässä nyt sen takia että mistä olette ostaneet ja minkämerkkistä että saisi jotakin suuntaa antavaa mistä lähteä liikkeelle.Vai pitääkö aina kaikki testata itse että minkälaista tulee,vaikka väliin pitääkin kokeilemalla kokeilla mutta kai jotakin neuvoja voi antaa ja omia kokemuksia jostakin tuotteesta.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Syys 14, 2012 13:26 pm

J-M kirjoitti:Ei tuolta etusivulta ironnut mitään hyödyllistä/uutta tietoa mitä katselin/luin aikaisemmin.
Kyselen tässä nyt sen takia että mistä olette ostaneet ja minkämerkkistä että saisi jotakin suuntaa antavaa mistä lähteä liikkeelle.Vai pitääkö aina kaikki testata itse että minkälaista tulee,vaikka väliin pitääkin kokeilemalla kokeilla mutta kai jotakin neuvoja voi antaa ja omia kokemuksia jostakin tuotteesta.

Eli meinasitko heti aloittaa täysmäskäyksellä oluenteon?

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 13:30 pm

En mutta kun katselin yhdellä nettisivulla noita maltaita niin siellä oli montaa erimerkkiä/lajia niin ei oikeen tiedä mitä niistä kannattaisi ostaa/kokeilla vai pitääkö vaan vetää hatusta että tuota lajia ja katsoa mitä tulee.
Ja olut mitä olis tarkouitus tehdä/kokeilla niin jotakin vaaleaa missä prosentteja olis enenmmäm kuin kaupan 3-oluessa.

os62
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: espoo

ViestiKirjoittaja os62 » La Syys 15, 2012 2:07 am

Uutena harrastajana itse lähdin hommaan helpoimman kautta, ja se helpoin on "kit beer". Eli mallasuuteolut.

Se ei tietenkään vastaa itsemäskättyä, mutta desinfiointi-, käyttämis-, varastointi- ja pullotusrutiinit tulevat alussa tutuiksi, ja on enemmän kokemusta mitä odottaa ja miten toimia noiden kanssa mäskäykseen siirryttäessä. Eli kerralla ei tule kohtuutonta määrää mahdollisesti uusia asioita, ja mäskäyksen kanssa sitten pääsee keskittymään mäskäysjuttuihin.

Lisäksi omasta mielestäni kokeilemillani Munton's ja Cooper's -uutesatseilla lopputuloskin on ollut poikkeuksetta ainakin kategoriassa "aika hyvää" - ja jos epäonnistuminen sittenkin iskee, ei fyysistä työtä ole menetetty niin paljoa kuin itsemäskäämällä.

Joskus aikoinaan lähtömateriaalina itselle oli tämä: http://www.pcuf.fi/~jarmala/0kkuute.html

Jos ehdotus kelpaa, noista vaaleista ja simppeleistä yksi kokeilemisen arvoinen on Cooper'sin Draught.
Selvennykseksi, en edusta mitään osaa alan elinkeinoelämätahoista.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » La Syys 15, 2012 14:13 pm

Komppaan os62:ta. Hommaan kannattaa hakea tuntumaa uutteilla. Ilman mäskäystäkin prosessissa on niin monta vaihetta, että tekemistä riittää. Suosittelen myös vaiheittaista siirtymistä täysmäskäykseen, vaikkapa ensin humaloimalla sitten ottamalla mukaan erikoismaltaita ja niin edelleen. Tietenkään mikään/kukaan ei voi estää hyppäämästä suoraan täysmäskäykseen, mutta pettymyksiin kannattaa varautua. Eihän se mitään rakettitiedettä ole, mutta ainakin itse ahmin pari aiheeseen liittyvää kirjaa ennen ensimmäistäkään mäskäystä ja silti homma meni kaaoksen puolelle :) Mitään simppeleitä vastauksia niin laajoihin kysymyksiin kuin esim. mistä maltaasta tekee mitäkin olutta - ei oikein voi antaa.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Su Syys 16, 2012 0:34 am

Minäkin suosittelen kokeilemaan ensin uutteilla. Uuteoluiden teossa on sentään hieman vähemmän opeteltavaa ennen ensimmäistä panoa.

Mitä tulee erilaisiin maltaisiin, niin onhan niitä varmaan satoja eri tuotenimiä, mutta hatusta vetäen kymmenellä erilaisella maltaalla saa tehtyä kaikki tunnetut oluttyylit vähintäänkin klohtuullisesti ja suurimman osan yleisimmistä tyyleistä vielä pienemmällä määrällä. Suomessa halvimpia ovat Viking Maltin maltaat, joita saa näppärästi valmiiksi rouhittuna useammastakin alan liikkeestä. Lisätietoa kaupoista löytyy tämän foorumin Kaupalliset-osiosta.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Su Marras 25, 2012 12:27 pm

Itse lähdin myös uutteista liikkeelle. Esim. nuo Muntonsin täysmallasuutteet on hyvää kamaa aloittelevalle: ei tartte sokeria, eikä spraymaltaita ja hyvää tulee. Toki tuossa jää oman luominen vähiin, mutta tuleepahan perusasiat tutuiksi, niin kuin tuolla jo aiemmin mainittiin. Ja saapahan heti ekalla kerralla hyvää olutta, joka rohkaisee jatkamaan harrastusta, ja siitä on hyvä lähteä syventämään oluen tekoa erillaisilla kokeiluilla. Itse jätin osittaimäskäyksen väliin. Ja vaikka olin jo pitemmän aikaa perehtynyt tuohon täysmäskäykseen, niin kuitenkin se työmäärä ja ajan kuluminen tuli yllätyksenä. Eli jos aloitat maltaiden rouhinnan kymmeneltä, niin älä sovi vaimon kanssa menoa kolmeksi, siinä tulee heti ensimmäinen uuden harrastuksen aiheuttama ohari :oops:

Tässä lajissa on tietysti monta tapaa edetä, mutta itse olen päättänyt oppia tekemään pari oluttyyliä kunolla, niin että viilaan reseptiä, jotta olut on sellaista johon voi olla ainakin lähes täydellisen tyytyväinen, ja sitä voi ylpeänä tarjota myös vieraille. Itse ajattelen että on mielekkäämpää tuntea parin suosikki oluttyypin salat kunnolla kuin kaikkia vähän. Mutta tämä on toki makuasia ...

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, että itse tilaan Humlelta, koska tykkään Weyermannin maltaista, joita saa myös hyvin luomuna :chick:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 27, 2012 11:49 am

Maltaiden nimet antaa hiukan osviittaa niiden käyttötarkoituksesta, mutta ettei kaikki olisi yksinkertaista (tai sitten siksi, että on), maltaita voi käyttää ristiin.

Ensiksi:
On olemassa nk. perusmaltaita. Näiden määritelmään mahtuu yleisesti ottaen ne kaikki joita voi käyttää 100% maltaiden määrästä.
Näitä ovat mm. Pilsner-, Pale, Vienna-, Munichmaltaat. Näiden nimestä siis voi jo arvailla käyttökohteita.
Mutta toki näitä voi sekoittaa keskenään ja korvata toisia toisilla, ainakin jossain määrin.
Sitten on ne nk. erikoismaltaat joilla luodaan olueen sen ertyispiirteitä, makuja ja tuoksuja sekä väriä.
Karamellilatailla saa makeutta ja väriä (Cara-, ja Crystal alkuiset).
Savumaltailla sauvuisuutta (saksalaiset toimivat usein myös perusmaltaana).
Mustamaltailla paahteisuutta ja väriä.
Suklaamaltailla paahdetta ja tummansuklaan aromeja ja makuja.
Aromimaltailla tuoksua ja keksimäisyyttä.
Keksimaltailla keksiä ja viljaisuutta.
jne.

Jos haluaa yrittää aikaiseksi nk. Autenttista jonkin olutalueen olutta, kannattaa tietekin koittaa hommata raaka-aineet sen alueen toimittajilta.
Jos taas tietty tyyli / olut kiehtoo, eikä sen tarvitse olla täysin samanlaista kuin tietyllä olutalueella, käy muidenkin valmistajien raaka-aineet ja oma vesi.

Jotain vaaleaa jossa on enemmän kuin 4,7% alkomahoolia.
Millainen olisi tuon oluen mahdollinen karaktaari, eli millaista se saisi olla?
Vaaleaa laageria kuin Olvi IV
Belgialais tyylinen Strong Blonde
Amerikkalais- tai Englantilaistyylinen Pale ale
Golden ale
Cream ale
Bock
Strong Golden Ale
Tripel
Vehnä
Wit
Vienna
Munich Helles
Pilsner
Vai jokin muu vaalea olut?

Kun on päättänyt oluen mitä haluaa rakennella, kannattaa sitten miettiä mistä ja miten raaka-aineet hankkii.
Nykyisellään uskoisin, että tarvetta ulkolaiseen hankintakanavaan ei ole koska nämä täälläkin mainostavat uudet suomalaisputiikit ovat jopa halvempia ja nopeampia kuin totutut ulkolaiset (en tarkistanut asiaa).

Pääsääntöisesti olen törmännyt vain hyviin maltaisiin. Siis merkistä / valmistajasta riippumatta. Ja oluista on tullut hyviä jos en ole niitä itse sössinyt jollain tapaa. Maltaista itselläni ei ole koskaan ollut oluen onnistuminen kiinni.

Toivottavasti sait apua =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ti Marras 27, 2012 17:25 pm

Mihin luokkaan vehnämallas menee? Sitä et tuohon 100% käyttöön sisällyttänyt, koska vehnäoluessa on aina ohraa useampi kymmentä prosenttia? Voiko sen silti mäskätä yksinään jos tekee esimerkiksi osittaismäskäten käyttäen vain ohramallasuutteita?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 27, 2012 20:28 pm

Uskoakseni voi mäskätä. Itse asiassa vehnässä taitaa olla jopa enemmän entsyymiä konversioon.
Ja olet oikeassa siinä, että vehnäoluessa on lähes puolet ohraa. Sekoittamalla vehnävierre ohra uutteeseen, voi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

Siksi en vehnästä puhunut tässä postauksessa kun se on tavallaan ihan oma juttunsa.
Vaikkakin mainitsin oluet. Mutta ajatellen, että jos kiinnostus herää näitä kohtaan, selvitellään.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Ke Marras 28, 2012 11:33 am

Vehnä kannattaa myös rouhia aika pieneksi, muuten jää hyötysuhden alhaiseksi. Eikä vaalean mallasuutteen ja vehnän suhde ole enään sama mitä oli suunniteltu. Ja toinen mikä vehnää tehdessä on huomion arvoista ettei nosta käymislämpöä liian ylös maks 20C mielellään vähän alle. Toki lämmön myötä banaanisuus lisääntyy, mutta niin lisääntyy muutkin ei ehkä niin toivotut maut. Tasapanoinen vehnä tulee miedolla lämmöllä, siis jos puhutaan saksalaisesta vehnästä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Marras 28, 2012 11:56 am

Martin kirjoitti:Vehnä kannattaa myös rouhia aika pieneksi, muuten jää hyötysuhden alhaiseksi...

Itsekin olen huomannut että jos vehnää on huomattava määrä niin tehokkuus putoaa vaikka extract-lukema on korkeampi kuin ohran (~320 versus 308 "astelitraa"). Istuuko sokeri tiukemmin jyvässä ja pienirouheisempi auttaa sen irtisaamisessa?
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Palaa sivulle “Maltaat”