Extra Pale Premium Pilsner

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Parola
18 tai yli: Olen
Viesti:

Extra Pale Premium Pilsner

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ti Elo 07, 2012 18:04 pm

Onko kukaan sattunut käyttämään tätä Weyermannin perusmallasta, ja minkälaisia kokemuksia on?

Kyselen koska käytin tuota valko-oluessa ja lopputulos on niin ohuen ja kuivan oloinen että hieman sapettaa. Helposti juotava tästä piti tullakin, mutta meni kyllä aivan liiallisuuksiin ja tuntuu ettei oluessa ole oikein runkoa ollenkaan. Mallasreseptinä oli Extra Pale Premium Pilsner 56%, Vehnämallas 22% ja Vehnähiutaleet 22%.

Mäskäysvirheestä tuskin on kyse, sillä tein itseasiassa neljä erää tätä (älkää kysykö miksi panin hehtolitran verran samaa olutta), ja kaikki ovat hyvin identtisiä tuon ohuuden osalta. Sokeroitumistauko oli aina siinä 67-68C tienoilla (lämpötilakontrollini on vähän sinnepäin eikä niin jetsulleen) tunnin verran, eikä pitäisi olla lämpömittaristakaan kiinni kun mikään muu olueni ei ole näin kevyeksi mennyt. Tein myös keväällä "saman" valko-oluen kuin nytkin, mutta käytin tavallista pilsnermallasta ja se oli ainakin tuplasti tuhdimpi maultaan.

Linkki ko. tuotteeseen: http://www.brouwland.com/shop/product.a ... 1140&dt=24

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Parola
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Extra Pale Premium Pilsner

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Su Marras 11, 2012 13:58 pm

Itse itselleni myöhässä vastaten, vaikuttaa todellakin siltä että tuo Extra Pale Pilsner perusmaltaana on voittajan valinta mikäli tavoitteena on mahdollisimman ohut ja kuiva olut.

Noiden valko-oluiden lisäksi käytin 25 kilon säkistä loput kahteen vahvaan belgiin. Toinen ampui 1.083 -> 1.010 ja toinen häkellyttävät 1.088 -> 1.006, joskin molemmissa löin myös kilon pamauksen (noin 15% maltaiden määrästä) sokeria kattilaan. Hirveän tieteellinen johtopäätös tämä nyt ei tietenkään ole, mutta siitä koomisen suuresta tilavuudesta olutta mitä olen pannut ainoastaan tällä perusmaltaalla tehdyt on käyneet näin kuiviksi.

No, on ainakin ensi jouluksi olutta valmiina noiden vahvojen belgien ansiosta.

Palaa sivulle “Maltaat”