Infoa sahtimaltaasta

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

humalikko
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Sahtimallas

ViestiKirjoittaja humalikko » Pe Syys 17, 2010 18:07 pm

Mikähän lienee sahtimaltaan väri ja mistähän maltaista tuo on sekoitettu? :eivarma:

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Savo

Re: Sahtimallas

ViestiKirjoittaja Ninkasi » Pe Syys 17, 2010 20:43 pm

Väristä (EBC,tms.) en osaa sanoa, mutta tietääkseni Viking Maltin (LP) sahtimaltaan koostumus on suunnilleen seuraavanlainen:
Pilsnermallasta noin 85%, entsyymimallasta noin 10% ja kristallimallasta noin 05%.

Lähde: http://brewingtechniques.com/library/st ... style.html

Maltaat lienee Viking Maltin maltaita, joista tietoa voi löytää heidän sivuiltaan:
http://www.vikingmalt.com/en/?id=25

JTS
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kaarina

Re: Sahtimallas

ViestiKirjoittaja JTS » La Syys 18, 2010 0:47 am

Valmistaako sahtimallasta useampi talo? Kysyin Vikingiltä heidän sahtimaltaansa koostumusta, ja he vastasivat sen sisältävän Pilsnermallasta ja Dark Ale -mallasta. Suhteet voi laskea kai vaikkapa värien eroista.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

Infoa sahtimaltaasta

ViestiKirjoittaja Proudfoot » To Loka 27, 2011 11:16 am

Olen käyttänyt toistaiseksi mäskäysteni perusmaltaana sahtimallasta, mutta alkaa pikkuisen häiritä kun kyseessä on sekoitus, mistä ei oikeastaan tiedä paljoakaan. Searchilla löysin täältä jonkun muutaman lyhyen viestin mittaisen keskustelun, mikä sekin jätti vähän epäselväksi mitä tuo sekotus oikeastaan sisältääkään. Ymmärtääkseni kyseessä saattaisi siis olla suurelta osin (80-90%) pale ale (hyvin todennäköistä) + dark ale (arvailuja). Osaako joku ottaa tähän kantaa? Ja sitten herääkin kysymys, että mitä itseasiassa tuo dark ale edes on? Suoranaista vastausta en googlettamalla löytänyt. Suomalainen termi tuolle lienee "Ruskea mallas"? Sahtimaltaan säilyvyys myös kiinnostaa. Täällä porukka on kirjoitellut rouhitun maltaan säilyvän muistaakseni viikkoja (max kuukausia) niin miksikäs sahtimallaspussissa säilyvyyttä luvataan reippaasti. Oliskohan mahdollista, että sekoituksessa olisi jotain säilyvyyttä parantavaa sisältöä? Vai käytänkö iloisesti vähän vanhentuneita maltaita? :eivarma:

Olen ollut tyytyväinen sahtimaltaaseen, mutta välillä olen havaitsevinani hivenen outoja (hedelmäisiä??) makuja, ellei nyt sitten kyseessä ole hiivat tai muut. Jännä vaan, että uutteesta tekemällä sellaisia makuja en niin helposti havaitse.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Infoa sahtimaltaasta

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Loka 27, 2011 12:12 pm

Proudfoot kirjoitti:Vai käytänkö iloisesti vähän vanhentuneita maltaita?

Ilosta en tiedä, mutta itse olen ainakin surutta käyttänyt pari vuotta vanhoja vehnämaltaita kun ilmaseksi sain. :) Sama juttu kuin leivonnassa vanhat jauhot on vanhoja mutta kyllä niistä silti ihan syötäviä ruokia saa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Loka 27, 2011 12:18 pm

Yhdistetäänpä nämä samansisältöiset ketjut oikealle alueelle.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Loka 27, 2011 13:09 pm

kyllähän hedelmäiset maut viittaa hiivaan.
Vanhentunt mallas maistuu ja jo haiseekin tunkkaiselle. Samoin siitä tehdyssä oluessa lienee tunkkainen maku. Ihan samoin muuten on jauhojen kanssa. Vanhoista jauhoista tehty leipä ei ole erityisen hyvää.

Puoli vuotta säilyvyyttä takoittaa sitä, että puoli vuotta vanhaa mallasta ja siitä tehtyä olutta ei pysty erottamaan tuoreesta. Parasta ennen päiväys siis. Sitä vanhempaan alkaa tulemaan virhemakuja, mutta niiden erotuskynnys on kuitenkin suht korkea keskivetokuluttajalla. vertailututkimuksessa (tuore vs vanha) erot tulee esille nopeammin kuin silloin kun on pelkästään sitä vanhaa ja yrittää pähkiä onko siinä jotain vikaa.

Sahtimaltaan koostumusta voi tiedustela VikingMaltilta. Tuskin se suuri salaisuus on, yllä on jotain tietoja, mutta kuinka luotettavia...

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » To Loka 27, 2011 15:23 pm

Pohdin tuota sahtimaltaan koostumusta toisessa ketjussa: viewtopic.php?f=26&t=997

"...sahtimallas olisi noin 85% pilsner mallasta, 10% carapalee ja 5% entsyymimallasta. Tulkitsen tätä niin, että tuo entsyymimallas tarvitaan vähän sattumanvaraisten mäskäyslämpöjen takia, mutta koska lämpötilan säätö onnistuu niin ajattelin korvata sahtimaltaan 90-10 pilsu-carapalella."

Elän sellaisessa käsityksessä, että Dark Ale on tummempaa perusmallasta ts. vielä vähän entsymaattista aktiivisuuttakin jäljellä. Kuivattu siis ensin ja sitten paahdettu tummaksi. Eli samaa sarjaa kuin pilsneri, pale ale, vienna, munich (ja värimallas).

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Marras 28, 2012 20:30 pm

Näkyi olevan Lielahden Citymarketissa sahtimaltaat 20 kg säkki tarjouksessa kympillä. Jokseenkin edullista. Päiväyksiä en katsellut, voi olla että parasta ennen lähestyy. Siitä joulusahdit halvalla!

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Touko 20, 2013 13:57 pm

Kellarissa olis vielä rouhittua sahtimallasta. Päiväystä oli johonkin 082013. Paketti on korkattu joskus viime elo-syyskuussa. Kellarissa on tasainen n. 17C. Kellari on pimeä ja kuiva.

Ottaisiko riskin ja koittaise tehdä tuosta vehnäolutta? Mallas näyttää, tuoksuu ja maistuu ihan normaalilta. Pitäisikö pussimäskätä ihan pieni setti ja maistaa vierrettä? Muuten maltaan kunnollisuudesta ei varmaan saa selvää?

Vaikka nyt ei kamalia maksa uusikaan mallas (2,5kg) niin ei silti viitsisi tilata, jos tuo on käyttökelpoista.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Touko 20, 2013 14:38 pm

Molder kirjoitti:Vaikka nyt ei kamalia maksa uusikaan mallas (2,5kg) niin ei silti viitsisi tilata, jos tuo on käyttökelpoista.

Epäilemättä aivan käyttökelpoista tavaraa, jos siis sahtimallasta haluaa vehnäbisseen käyttää.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Touko 20, 2013 15:38 pm

Nii ajattelin et jos/kun pilsneriä tuo on + vähän muuta niin mikä jottei?

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ke Kesä 12, 2013 15:36 pm

Onko kukaan saanut sitä virallista tietoa Viking Maltilta?

Wilde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lapua

ViestiKirjoittaja Wilde » To Kesä 27, 2013 7:42 am

Kyselin sahtimaltaan koostumusta ja sain seuraavanlaisen viestin.

Terve,

Kiitoksia kiinnostuksesta tuotteitamme kohtaan.

Kyseessä on eri mallaslajien seos ja emme ole tarkkaa seosta kyselijöille paljastaneet. Mutta sen voin sanoa, että n. 90% seoksesta on normaalia vaaleaa Pilsner-mallasta. Loppu täytyy jättää salaisuudeksi. Lopputuotteen värihän on esim. jonkun verran perusmallasta korkeampi eli tummempia maltaita on seostettu joukkoon.

ystävällisin terveisin
Viking Malt Oy
Petri Koskela

Eli mikäli jollain sattuu olemaan tuttuja vikingmaltilla, niin voisi koittaa lypsää vähän tarkempaa infoa maltaasta.

Wilde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lapua

ViestiKirjoittaja Wilde » To Kesä 27, 2013 11:08 am

Kysyin vielä, että jos oletan että loput 10% on Dark Alea, niin meneekö pahastikkin pieleen?

Ja vastaus oli että
moro

olet oikeilla jäljillä :)

Viking Malt Oy
Petri Koskela

Joten voitaneen olettaa, että sahtimaltaan koostumus on 90% pilsneri ja 10% dark ale.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Kesä 27, 2013 11:41 am

Johan tuolla toisessa ketjussa tuotantopäällikkö oli kysyjälle vastannut, että kyseessä on pilsin ja dark alen seos. Hän ei tosin kertonut prosentteja.
Nyt kyn prosentitkin on vahvistettu, niin tuohan on aika varma oletus :)

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Heinä 11, 2013 15:18 pm

Tarkoitus olis loman alkajaisiksi tehdä jämistä jokunen satsi. Sahtimallasta kun on kaapissa vielä niin käytän sitä. Lueskelin pale alen ja pilsnerin eroista ja törmäsin tämmöisiin teksteihin "There's also more of SMS which is the precursor to DMS in your beer -- because of this, you usually want to boil beers with lots of pils malt 90 minute instead of the 60 minute boil that's common for many beers."

En kuitenkaan ole täällä palstalla huomannut mitenkään erityisesti että pilsner maltaalla olisi jengi tehnyt 90 in keittoja? Kattilani on 25l ja tuo puolituntia pidempi keitto ei oikein hotsittais. Menee erä kovin pieneksi.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » To Heinä 11, 2013 15:53 pm

Ööh, liika haihtuminen keiton aikanako on ongelma? Lisää vettä? :D

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Heinä 11, 2013 17:08 pm

Ööö... mitähän oikein ajattelin :oops: ? Jotenkin olen aina ajatellut että tulee mitä tulee siitä keitosta. Miksikäs ei lisäisi? Jopas nyt tyhmä olin...

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Heinä 11, 2013 19:46 pm

Nii oli tuossa vielä se mielessä että onko tuolla 90 min keitolla muuta vaikutusta oluen makuun? Sokerit muuttuvat jotenkin tjsp...

Palaa sivulle “Maltaat”