Mistä ostatte maltaat?

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Mistä ostatte maltaat?

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Elo 30, 2013 7:36 am

Koitin vuosi sitten tilata Sellon Cittariin samalla tavalla sahtimallasta mutta eivät lupautuneet. Hintavaksi olisi ilmeisesti tullut. Kauppiasvetoisia kun ovat.

Viikin Prisma sen sijaan tilasi minulle säkin. Mitään ylimääräisiä kuluja ei tullut. Alkuviikosta kävin kysymässä ja lupasivat tilata ja että tulisi parissa päivässä. Soittivat kuitenkin vielä peräänkin ja pahoittelivat että kun ei ehdi kuin perjantaiksi (muistaakseni). Todella hyvää palvelua oli.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 30, 2013 8:51 am

Semmoista hieman yli 20€ sillä säkillä taitaa yleensä olla hintaa. Ja sanotaanko, että riittävän tuoretta ne aina on. Parasta ennen -päiväys on niin pian säkityksestä, että ei ehdi mennä pahaksi.

Buzzz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Buzzz » Ma Helmi 10, 2014 21:38 pm

Oulun limingantullin prismassa oli kaksi 20kg sahtimallas pussia puoleen hintaan. Parasta ennen heinäkuussa. Toisen vein, toinen jäi vielä hyllyyn.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » Ma Helmi 10, 2014 21:43 pm

Onkohan kukaan kysyny, jos sieltä (Inex partner) sais muutakin kuin sahti mallasta?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Helmi 10, 2014 22:01 pm

Ingenjör kirjoitti:Onkohan kukaan kysyny, jos sieltä (Inex partner) sais muutakin kuin sahti mallasta?

Saa varmaan kun hinnasta sopii, mutta miksi pitäisi saada? Esim. Brewcat myy maltaita säkeittäin hyvään hintaan.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ma Helmi 10, 2014 22:15 pm

Lähimarketti olisi ihan kiva paikka hakea perusmallasta, välillä tuntuu vähän hassulta maksaa 20 euron säkistä 20 euroa postikuluja, mutta onneksi se menee ohi.

Mixa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Mixa » Pe Maalis 21, 2014 9:44 am

kuminilkat kirjoitti:
Mixa kirjoitti:Olin tuossa lomalla Heinolassa ja siellä oli Cittarissa 20 kg säkkejä rouhittua sahtimallasta. Kysyin onko niitä jatkuvasti valikoimassa ja vastattiin että aina silloin kun ne ei satu olemaan loppu. Itse en asu sillä suunnalla mutta jos joku muu sattuu asumaan.

Mikä oli hinta? Ja katoitko millasia päiväyksiä parasta ennen? Mietin jos sitä tilaisi Vantaalle Cittariin, siellä oli kyllä kotiolut/viiniosasto, mut paljon tyhjiä hyllyjä ja sai vaan jotain coopersin perusuutteita. Tarkotus olis kuitenkin vähitellen kallistua sinne täysmäskäyksen puolelle ja kun uuteen kattilaan menee satoja euroja niin ois se kiva että raaka-aineita sais halvemmaks ettei niin hirvittävää persnettoa tulis aina.

Olisko hinta ollut tasan 20€ ja päiväystä en muista tarkkaan mutta tarkistin sen ja totesin olevan pitkä. Mulla on vieläkin sitä ja hyvin on pelittänyt. Sitä oli siellä siis ihan valikoimassa. En tiedä paljonko sitten tulee hintaa jos erikseen tilaavat.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Huhti 08, 2014 10:53 am

Viking Malt pale ale -maltaan kilohinta pudonnut viime toukokuusta 0.545 => 0.502 eli 7.9%, eli 40kg:n rouhimaton säkki maksaa nyt €20.08 + 14% alv.

"maksaa maltaita" -sanonnan täytyy olla sarkastinen heitto, sehän on "halpaa kuin saippua" eli "cheap as chips". :cheers1:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ti Syys 09, 2014 20:24 pm

Kaappaan tämän ketjun, kun en äkkiseltäni löytänyt osuvampaa. Myyrmannin Viinimaailmasta saa kuulemma ostaa valmiiksi rouhittuna joitain maltaita. Tämä kiinnostaa mua, koska en omista mallasmyllyä. Onko kellään tietoa kuinka tuoretta tavaraa voi odottaa saavansa, jos ostaa rouhitut maltaansa sieltä?
"Ihan hyvää"

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Su Elo 23, 2015 13:02 pm

Laitoin paikalliselle k-kauppiaalle kyselyn saako sahtimallasta tilattua?Lupasi laittaa kyselyä.Lukasin tuossa ketjusta että Viking maltilta saisi suoraan mallasta jos on firma.Minulla on voimassa oleva toiminimi.Onko kukaan ostanut sieltä tuolla lailla?Ja onko jotain minimi määriä mitä myyvät ulos?Ps.Tokmannille meni myös kysely =)
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Elo 23, 2015 14:45 pm

Viikkari myy vaikka yhden säkin. Sitä vähempää ei saa. Heidän säkkikokonsa taisi hieman muuttua tuossa joku aika sitten, en tiedä mitä kokoja nykyisin myyvät.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Elo 23, 2015 16:02 pm

25kghan nuo Viikkarin säkit kaikki nykyisin. Tosin jos useampaa kuin kahta laatua tilaukseen laittavat niin jonkin aikaa sitten ainakin lätkäisivät päälle 50€ keräilymaksun.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Su Elo 23, 2015 16:56 pm

äyni kirjoitti:Viikkari myy vaikka yhden säkin. Sitä vähempää ei saa. Heidän säkkikokonsa taisi hieman muuttua tuossa joku aika sitten, en tiedä mitä kokoja nykyisin myyvät.

Yritin googlettaa tätä viikaria laihoin tuloksin.Onko mallas valmistaja vai välittäjä/myyjä.Ja mistä päin löytyy?
RDWHAHB

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Elo 23, 2015 17:08 pm

Viikkarilla tarkoitetaan Viking Maltia, joka on mallastamo ja sijaitsee lahdessa.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Su Elo 23, 2015 17:12 pm

Tänks.
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Elo 25, 2015 19:22 pm

Jep,jep paikallinen k-kauppias ei saa keskon kautta maltaita.Ja tokmannin valikoimiin kuulemma ei kuulu.Se on jos kakskin säkkii ottaa matkiksella niin hintoihinhan se tulee....
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 26, 2015 7:59 am

Porin prismassa on hyllyssä viking maltin sahtimallasta 28,45€/25kg säkki.Kauppias sano et saavat tilaamalla myös muuta vikingin mallasta.Olix se nyt Mikkolassa Tre.tien alussa :-D No kumminki matkan varrella opiskelu paikkaan |:)
RDWHAHB

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Elo 26, 2015 10:49 am

Jos mä hommaan tota sahtimallasta tuon 25 kg.Mitä muuta kannattais ottaa.Eli mitä olisi hyvä olla hyllyssä mitä menee suuria määriä?Toki riippuu oluen laadusta mitä?Ja erikois maltaita saa tilattuu kun tilaa hiivat jne.Tais olla vähän turha kysymys.Mut Laitan tähän mitä ajattelen tekeväni lähi tulevaisuudessa.Portteri,London pride tapainen semmoinen meripihkan värinen(se oli kaunis ja hyvän makuinen olut,huom.minulla ei ole kovin pitkä kokemus eri lajeista.Lähinnä nuo tsekki bisset oli tapetilla),Stouttia ja ihan pelkästä sahtimaltaasta kevyesti ipaa.Jätetään nuo laakerit siihen kun saan kaapin.Koettakaa jaksaa mun kysymyksiä.Seuraava on kumminkin pelkästä sahtimaltaasta,kevyesti humaloitu.Vklnä pullotan varmaan ekan ipani nii otan vähän makuja siitä.
RDWHAHB

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Elo 26, 2015 11:05 am

Itsellä oluiden perusrunko lähtee lähinnä Pale ale tai Pilsneri maltaista. Näiden päälle pystyy rakentamaan aika usean reseptin erikoismaltaiden avulla.
Sahtimallashan on hyvin samaa perua noiden kanssa. Tarkkaa eroa en tiedä, kun sahtimallasta en ole käyttänyt, mutta palesta/pilsneristä kun alkaa reseptiä suunnitella niin tietää 100% mitä mallasta olueeseen menee.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 26, 2015 12:53 pm

Minulla on sahtimallas ollut lähes kaikissa oluissa perusmaltaana. Toimii hyvin. Joku Maris Otter ja Pale Ale -pohjainen on tullut tehtyä ja tarkoitus olisi koittaa vielä Viennalla joku tehdä. Jos tekee runsas-erikoismaltaisen oluen ei pohjamaltaalla ole niin suurta merkitystä. Vaaleissa yhden tai kahden maltaan oluissa runkoaineella on jo enemmän merkitystä. Myöskään voimaakkaasti humaloiduissa India Pale Aleissa se ei ole tarkka se pohja kun humalathan siinä maussa ja hajussa jyllää.

Sahtimallas taisi olla pääosin Pilsner-mallasta, lisäksi siinä on jotain tummempaa, oliko joku Dark Ale tms. mallasta mukana kymmenisen prosenttia. Tarkat specsit löytyvät jostain täältä foorumin keskusteluista, en nopealla haulla löytänyt.

Palaa sivulle “Maltaat”