Maltaiden savustus.

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Maltaiden savustus.

ViestiKirjoittaja ttsalo » Pe Tammi 11, 2019 0:23 am

No niin, nyt pääsin maistelemaan valmista olutta ja lopputulos on aika lailla "mitä jos Schlenkerla tekisi ykkösolutta". Hyvää, vaikkakaan ei sitä mitä oli tarkoitus tehdä...

Kama
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kama » Pe Tammi 11, 2019 12:10 pm

Luin jostain, että maltaisen savustus kannattaa/täytyy tehdä kylmäsavustamalla, eli maltaat ovat pitkän, viilentävän putken päässä lämmön lähteestä. Muuten lämpö muuttaa maltaiden ominaisuuksia liikaa. Yksi vaihtoehto savuun voisi olla lisäämällä ennen pullotusta savustettua Lapsang Souchong-teetä, jota jotkut on kai käyttänyt hyvällä menestyksellä. Siinä savu ei ole kovin kitkerän makuista.

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » Ti Helmi 19, 2019 13:02 pm

Jep, eli jos haluaa käyttää tuollaista kuumasavustinta, kannattaa varautua siihen että maltaiden käymiskelpoisuus on radikaalisti pienempi kuin perusmaltaan. Ja jos tästä maltaasta nyt tekisi normaalivahvuisen oluen yksinkertaisesti pistämällä sitä enemmän, niin saisi kyllä melkoisen savupommin...

Kama
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kama » Pe Maalis 01, 2019 12:33 pm

Olen ajatellut, että makunystyräni kestävät savua hyvin ja väsäsin käytännössä 100% savumaltaista oluen. Vähän siinä oli karamelliä mukana. Tein sekoituksen, jossa osa peated, osa omenapuulla ja loput muistaakseni kirsikkasavustettua. Laitoin vielä tammilastuja mukaan pääkäymisen jälkeen. Lopputulos oli aivan hirveä. Tai siis kyllä sitä juo, mutta ei kovin mieluusti. :) En ole koskaan viemäröinyt olutta, mutta tämä on nyt aika lähellä. Savuaromi ei ole lainkaan samaan tapaan vahva kuin rauchbeerissä tai skottiviskeissä. Tässä on sellainen vähän märkään nahkaan tai taljaan kääntyvä hapan maku, joka ei ole hyvä laisinkaan. Ehkä se on vain uskottava, että maltillinen määrä on sittenkin parempi..

kraft
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja kraft » Ma Maalis 11, 2019 20:24 pm

Tulipa tässä tehtyä kaksi satsia olutta johon lisänä savusaunassa mallastettua ohraa.
Itse maltaat eivät tuoksuneet savulle kevyen huuhtelun jälkeen lainkaan, mutta ainakin toiseen satsiin tuli niin kitkerä savunmaku ettei sitä pysty juomaan. :D

Seuraaviin satseihin ehkä max. 2%, muuten tulee kuraa.

Palaa sivulle “Maltaat”