Maltaiden säilytys

Maltaiden käyttö ja kuvaukset.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Maltaiden säilytys

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Maalis 16, 2011 14:57 pm

Oletan, että jonkinverran hengittävä ja kosteutta läpäisevä materiaali, kuten paperipussi, on maltaan säilyttimessä optimaalisin.

Vaan miettinyt olen, kuinka syntistä olisi pitää maltaita jonkinsortin (muovi)laatikossa? Voisihan sen vaikka vuorata sisäpuolelta pahvilla tms.
Lähinnä kun tuo reilu puolenkymmentä paperisäkkiä mallasta on vähän hankala säilöttävä. Niiden päälle ei voi mitään laittaa, eikä epämääräisiä muotoja oikein helposti pinoakaan. Mustia kannellisia muovilooria saa aika vaivatta kaupasta. Pahvilla vuoratuna ja reikiä siellä täällä. Tepsisikö?

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: Maltaiden säilytys

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Maalis 16, 2011 15:07 pm

Mä laitoin tommosiin 23l läpinäkyviin muovilodjuihin, menee just 10kg lootaan, kansi ei ole ilmatiivis.
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =158336697
Oli kansineen kylläkin edullisempia citymarketis kuin ohlssonilla. Sitä en sit tiedä että kuinka kamalan syntistä tämä on, toivottavasti ei mee pilalle, viileessä ja kuivassa ovat noin muutoin.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ke Maalis 16, 2011 15:15 pm

Mitenkäs sitten lämpötila. Vanhassa talossa hieman pelottaa nuo mahdolliset pienet vieraat. Mahtaisko maltaat viihtyä kylmäkellarin jääkappilämpötilassa&-kosteudessa?

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Maalis 16, 2011 16:25 pm

Vikingin sivuilta vois löytyä neuvoo ideaali kosteusprosenttiin.

Tuuletustakin pitäs olla ehkä ettei ole liian tunkkaista jos maakellarin tapaista.

Mietin joskus sellasii sinisii tynnyreitä joissa musta kansi. Miks ei peltilaatikosto, pukukaappi tms johon jyrsijän hammas ei pysty. Kierrätyskeskuksista tms.
Jos sais Terran reissullansa

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ke Maalis 16, 2011 21:54 pm

Kylmässä ja kuivassahan niitä pitäisi. Vanhat maakellarit ainakin tuppaa olemaan liian kosteita säilyttää. Varmaan joku iso muovitynnyri johon kangaspussissa maltaat ja jotain mikä imisi kosteuden. Riittäisiköhän pussillinen kuivaa riisiä? Itsellä ne on komerossa rättien ja sun muun kanssa, tuskin optimi lämpötila mutta ainakaan ei liikaa kosteutta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Maalis 17, 2011 10:12 am

VonKluge kirjoitti: jotain mikä imisi kosteuden. Riittäisiköhän pussillinen kuivaa riisiä?

Silica Gel ei myöskän ihan kamalia maksa, ja on loputtomasti uudistettavissa lämmittämällä uunissa.
Askartelukaupoista saa kuulemma kukankuivausraetta joka on silica geliä.
Samoin "hajuttomat" kirkkaat kissanhiekat kuulemma toimivat kuivausrakeina ja ovat vielä halvempia.

Mä varmaan lähden kyllä tuolle muovilooralinjalle ja teen sinne reippaan kokoisia kosteudenpoistopussukoita.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Maalis 17, 2011 10:33 am

Biltemasta saa kans kosteudensyöjiä, 2kg pussi 5.99€.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Maalis 17, 2011 15:43 pm

Etolassa tai vastaavassa on halpoja "kevyt pönttöjä" 10-30L kannella 1-2€ ( muistaakseni hinta). Nää siis aika samanlaisii kuin käymissankot.

Sekä vaan vähän kalliimpia kotimaisia saaveja joihin saa kannet 20 - 45 -60 L. Saaveilla varmaankin löytyy muuallakin käyttöä, jos ei enää tarvitse. Ei kestä kovin hyvin pakkasta, kovat ainakaan.
Jos sais Terran reissullansa

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Tammi 26, 2014 15:25 pm

Kuinka pitkään mielestänne maltaat kestää säilytystä ja miten ne heikkenee ikääntyessään?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Elo 25, 2014 11:38 am

Missä rouhittuja maltaita kannattaisi säilyttää kerrostalossa?
Käytössä on kylmäkellari, jossa on n. 4-5 astetta, kellarivarasto, jossa vaihtelee n. 21-23 (arvio, en ole mitannut) asteen välillä ja huoneisto, jossa vaihtelee vuodenaikojen mukaan n. 22-30 astetta.
Ja kun paikka on valittu, täytyisi sopiva astia löytää. Haenko Biltemasta kannellisia muovilaatikoita vai onko minigrip-pussitus parempi vaihtoehto? Tilojen ilmakosteudesta ei ole tietoa.
Erikoismaltaita ostan kilon pusseissa, perusmaltaaksi hankin juuri 10 kiloa sahtimallasta. Eli järin suurta määrää ei kerralla ole. Säilytysaika tulee olemaan vähintään joitakin kuukausia.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 25, 2014 11:44 am

Ei nuo maltaat ole mitenkään kamalan kranttuja säilytysolosuhteista. Vähän kuin tavalliset jauhot. Kuiva, viileä ja pimeä on paras, mutta noista oikeasti kunnolla tärkeä on kuivuus. Tavallinen huoneilma on tyypillisesti riittävän kuivaa.
Minä sanoisin, että parhaiten säilyvät paperipussissa, tai muussa tiiviissä, mutta jossain määrin hengittävässä astiassa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Elo 30, 2014 13:12 pm

äyni kirjoitti:Ei nuo maltaat ole mitenkään kamalan kranttuja säilytysolosuhteista. Vähän kuin tavalliset jauhot. Kuiva, viileä ja pimeä on paras, mutta noista oikeasti kunnolla tärkeä on kuivuus. Tavallinen huoneilma on tyypillisesti riittävän kuivaa.

Kävin insinöörinvikaisena mittailemassa kosteuksia ja lämpötiloja.
Sisällä asuinhuoneissa on n. 45 rh-%, 26 astetta (ei vaan jäähdy, mahtaako alakerran naapuri lämmittää ihan hulluna).
Saunassa on n. 60 rh-%, 26 astetta (vaihtelee paljon mm. suihkussakäynnin takia).
Kellarivarastossa on n. 42 rh-%, 24 astetta.
Kylmäkellarissa on n. 71 rh-%, 6 astetta (vähän yllättävää, kun kylmäkoneet kuitenkin poistavat ilmasta kosteutta).

Vein ne kellarivarastoon, osa paperipusseissa, muutama vielä muovipussissa, täytynee hankkia pari paperipussia lisää. Ja siivota varastokoppi. :winktoo:

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 30, 2014 7:13 am

Kuinka kauan rouhitut maltaat säilyvät? Ja onko kyse pilaantumisesta vai lähinnä aromien tms. hitaasta menettämisestä?
Kuitenkin kyseessä on kuivatuote ja sahtimallaskin myydään rouhittuna, niin luulisi noiden muidenkin maltaiden säilyvän. Ei ole vielä mallasmyllyä tullut hankittua ja kilohinta kasvaa aika rajusti jos ostaa erikoismaltaat aina 250g pusseissa. Myös saatavuus vaihtelee ajoittain ja noutaminenkin on oma vaivansa, niin mielellään tilaisi kerralla parinkin panokerran maltaat.
Ja vielä kolmantena kysymyksenä, voiko säilyvyyttä parantaa muuten kuin säilyttämällä mahdollisimman kuivassa ja viileässä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 30, 2014 9:01 am

Ne vanhenee samalla tavalla kuin jauhot. Maku muuttuu pikku hiljaa tympeämmäksi. Vaikutus oluen makuun on vähäinen, oikeastaan olematon, kun puhutaan parin-kolmen vuoden aikajänteestä.
Tämä olettaen, että tila on jokseenkin kuiva eikä normaalia huoneenlämpöä kuumempi.

Kosteassa tulee sitten kuvioon homeet yms. ja lämpimässä alkaa maltaiden entsyymit toimimaan.

Itselläni on joitain rouhittuja erikoismaltaita, jotka on 3½ vuotta vanhoja, eikä niissä ole mitään vikaa havaittavissa minun makuaistillani.

Paras säilyvyys on paperipussissa, pimeässä, viileässä ja kuivassa. Kuivuus ylivoimaisesti tärkeintä, kunhan lämmöt on selvästi alle 30°C.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Syys 30, 2014 22:37 pm

äyni kirjoitti:Ne vanhenee samalla tavalla kuin jauhot. Maku muuttuu pikku hiljaa tympeämmäksi. Vaikutus oluen makuun on vähäinen, oikeastaan olematon, kun puhutaan parin-kolmen vuoden aikajänteestä.

äyni kirjoitti:Itselläni on joitain rouhittuja erikoismaltaita, jotka on 3½ vuotta vanhoja, eikä niissä ole mitään vikaa havaittavissa minun makuaistillani.

Hienoa! Uskaltaa luottavaisin mielin jatkossakin tilailla rouhitut maltaat kotiin reippain annoksin. :D

Se 20 senttiä kilolta mitä Lappo ottaa rouhimisesta on ainakin toistaiseksi tuntunut sen verran kohtuulliselta, ettei ole tarvinnut mallasmyllyä hankkia. Eipä olisi kyllä tilaakaan. Ehkä parin vuoden päästä kun on toivottavasti isompi kämppä.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Ke Helmi 22, 2017 10:52 am

Noviisin kysymys: tilailen maltaat rouhittuna ja olen tehnyt semmoisen havainnon, että näistä rouhituista maltaista kun irtoaa sitä valkoista jauhoa, niin onko se jauho se tärkein tuote maltaassa? Nyt se jauho tuppaa valumaan aina pussien/astioiden pohjalle ja mietin, että onko mulla nyt ongelma tässä maltaiden tasalaatuisuudessa sitten jos tänään sitä jauhoa tulee samaan satsiin mukaan enemmän kuin huomenna?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Helmi 22, 2017 20:55 pm

Samaa olen miettinyt. Oletan, että se jauho on juurikin tärkeää ja olen pyrkinyt sekoittelemaan/kaivelemaan säkistä tasaisesti joka satsiin. Varsinkin sahtimaltaiden isoissa säkeissä pohjalle jää joskus tosi runsaasti valkoista.

Coopers
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku/Raisio

ViestiKirjoittaja Coopers » Ma Joulu 04, 2017 11:22 am

BrewZealot kirjoitti:Kellarivarastossa on n. 42 rh-%, 24 astetta.
Kylmäkellarissa on n. 71 rh-%, 6 astetta (vähän yllättävää, kun kylmäkoneet kuitenkin poistavat ilmasta kosteutta).

Palaan tähän vanhaan viestiin näin muutama vuosi jälkeenpäin.
Nuohan ovat suhteellista kosteutta (relative humidity). Oikeasti tuo kylmäkellari on kuivempi kuin kellarivarasto.
Kilogrammassa kylmäkellarin ilmaa on 4,33 grammaa vettä.
Jos kylmäkellarin +6°C ilma lämmitettäisiin -> 24°C, niin rh olisi enää 23%.

Kylmä ilma sitoo itseensä vähemmän kosteutta kuin lämmin ilma. Paukkupakkasillahan ilma on todella kuivaa, mutta RH huitelee silti liki 100% lukemissa. Vastaavasti 80°C saunassa jo RH 30% tuntuu todella kostealta.
www.kotiviini.fi - coopers.com.au

Palaa sivulle “Maltaat”