Kaakao

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Kaakao

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ke Huhti 20, 2011 21:52 pm

Suklaa valmistukseen tuli tilattua kaikkea kivaa, näitähän voisi olueeseenkin tunkea. Kaakaopapu varmasti sopisi loistavasta murskattuna eli nibsinä ja viinaan upotettuna.
Onko kellään kokemusta millaisen maun tuo luo?
Kaakaopapuhan on aika pirun pahanmakuinen ja ilmeisesti niitä voisi paahtaa erimakuiseksi. Epäilyttää tosin irtoaako noista rasvaa, tosin sehän ei härskiinny. Kaakaojauhe taitaa olla ainoa ei rasvaa sisältävä kaakao tuote mutta siinä pelkona on sakeutuminen.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

Re: Kaakao

ViestiKirjoittaja Karvis » Ke Huhti 20, 2011 23:02 pm

Ainakin stouteissa kaakaojauhe on kiva lisä, jos haluaa kokeilla. Sitä kun lisää keiton lopussa kattilaan. Stoutti kun on sitten mustaa, niin mahdollinen sakeus ei haittaa/näy.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 21, 2011 10:27 am

Kyllä kaakaojauheessa on rasvaa, jos tarkoitat leivontakaakaojauhetta jotain reilu 10%. Laitoin tuossa taannoin Stouttiin vierteen keittovaiheessa reilu 100g kaakaota sekaan ja ihmettelin että mitä valkosta paskaa tässä pöntön pinnalla on kun aloin lappoamaan valmista tuotetta, sitä rasvaahan se. Suurin osa kaakaosta painui pöntön pohjalle, niinkuin käy kaakaomukissakin. Vierre maistui reilun suklaiselle keiton jälkeen mutta jo lappoamisvaiheessa suurin osa kaakaon mausta oli hävinnyt ja nyt tuotteessa on vain kaakaon vivahde. En usko että vaikka kaakaon määrää reseptissä kasvattaisi niin makuun saisi hirveästi enemmän kaakaon makua, taitaa olla että nuo kaupalliset käyttää jotain esansseja.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » To Huhti 21, 2011 11:03 am

Useimmiten kaakojauheissa on rasvaa, mutta kyllä sitä rasvatontakin on olemassa (useat elintarvikkeet käyttävät). En tiedä mikä on saatavuus kuluttajille.
Se mitä omaa kokemusta tuosta kaakaon lisäämisestä stouttiin on, että kyseessä on todellakin mielenkiintoinen lisävivahde makuun. Se ei ole mikään räjähtävän voimakas, juuri niinkuin ajattelinkin. Kerran olen vain kokeillut, joten massiivista kokemusta ei ole. Ainakin englannissa jotku kaupallisetkin panimot käyttävät kaakaojauhetta, eivät esansseja.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » To Huhti 21, 2011 15:05 pm

Katsoinpa tuolta Big Tree Farmsin sivuilta ja näytti olevan 25% rasvaa tuossa jauheessa. Tarkoitus olisi vääntää enemmän porter tyylinen ja epäilen ettei ne maut kestä jos keiton aikana pistää. Voisihan sitä kokeilla tehdä vodkakaakaon jonka kakkosastiaan pistäisi viikoksi kypsymään. Kahvi ainakin maistuu paremmin jos sen kumoaa kakkosastiaan eikä keiton aikana käytä.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » To Huhti 21, 2011 15:07 pm

Itse lisännyt kaakaojauhetta (fazer ögon) pullotusvaiheessa. Kaakaota suodatinpussiin ja vettä päälle, jotta suurin osa rasvasta jäisi pois. Taisin käyttää jonkun n.0,4l/15l olutta. Samalla tavalla tein kahvillekin, jota tuli vajaa litra. Molemmista tein lähes "tuplavahvuista" ja kaadoin pullotusastiaan. Lapposin oluen päälle ja sekoitin kevyesti. Lopputuloksessa kahvia oli ehkä aavistus liikaa, kaakaota juuri sopivasti. Sakkaa tulee pullon pohjaan normaalia enemmän, mikä saa oluen vaahtoamaan avatessa.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » To Huhti 21, 2011 22:31 pm

Tästä(kin) asiasta tiedän harvinaisen vähän, mutta kommentoin silti:

Varmaan olisi hyvä päästä jotenkin selville, mitä kaakaon maku itse asiassa on, miten se irtoaa kaakaopavuista ja liukeneeko se ylipäätään veteen. Normi kaakaojauhe ainakin laskeutuu hyvin tehokkaasti kupin pohjalle jättäen lähes neutraalin makuisen maidon jälkeensä. Pullottaessa lisättynä sitä varmaan nousee pullon pohjasta sopivasti, tai sitä on sitoutuneena rasvassa oluen pinnalla.

Kahvihan taas käyttäytyy täysin eri tavalla (uuttuu), miksi? voisiko pitkällä keittoajalla saavuttaa jotain?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 22, 2011 9:45 am

kaakaossa taitaa olla aika niukasti vesiliukoisia ainesosasia, tai ainakaan ne eivät anna paljoakaan makua. uutto alkoholiin voi olla mahdollista, rasvaan uuttuvat / liukenevat aika todennäköisesti, mutta öljyn lisääminen olueeseen ei taida ketään houkuttaa.

Pitäisi tehdä kokeita, että mitenkä tuosta voisi saada tehtyä kunnollista tavaraa olueeseen sekoitettavaksi.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 13, 2012 20:34 pm

VonKluge kirjoitti:Kaakaopapu varmasti sopisi loistavasta murskattuna eli nibsinä ja viinaan upotettuna.
Onko kellään kokemusta millaisen maun tuo luo?

Potkitaan wanhaa ketjua ylös, kun huomasin että ihan paikallisessa citymarketissa oli noita nibsejä, eli murskattua kaakaopapua. On toki saattanut olla jo ties kuin pitkään, en ole vaan huomannut ja varmasti tilaamalla netistä, stockalta ja gurmee kaupoista ainakin on saanut. Mutta kun citareitten hyllyltä nykyään löytyy niin on varmaankin usemman olutharrastajan ulottuvilla, että käykääpä kuikuilemassa oman citarin hyllyiltä löytyykö ja testaamassa miten sopii oluseen, morebeer ainakin myy myös nibsejä.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Touko 14, 2012 20:15 pm

Jos ne cittarin nibsit on ns. superfoodia, niin miellyttävää kaakaon makua on ehken turha odottaa.

Kun kaakao kaikissa normaaleissa käytöissään on aina fermentoitu ja paahdettu, niin tuo superfoodi on paahtamatonta, kun siinä on kuulemma kaikki ihanat terveelliset aineet tallella (olkoonkin että käytännössä kaikki kaakaosta tehdyt tutkimukset on tehty paahdetulla kaakaolla.)
Paahtamaton kaakao ei ole kamalan kaakaomaista maultaan. Ennemminkin sen mausta tulee ensimmäisenä mieleen se käynyt papu. Jotkut noista pitää kait ihan oikeastikin...

Kaakaota voi paahtaa itsekin, mutta ei se ihan vaivatonta ole.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”