Vesi

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Vesi

ViestiKirjoittaja Jaakko » Su Heinä 15, 2012 17:24 pm

humle.se

toimittaa viikossa ja toimitus maksaa 15e

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Heinä 16, 2012 10:16 am

Hyvää palvelua myös:
http://www.themaltmiller.co.uk/index.ph ... t&catId=10

posti maksaa kiloon asti £7.10 ja kiloon saa mahtumaan jo paljon hiivaa ja kipsiä.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ma Elo 20, 2012 16:08 pm

Osaisiko joku kertoa HCO3 (bicarbonate) arvon Hsy Pitkäkosken vesiraportista? Kaikki muut Beersmithiin tuosta saan helposti, mut siihen loppuu kemian osaaminen. Olen yrittänyt googlettaa ja Palmerin ohjeita lukea, mut ei vaan aukea. Onko sitä tietoa tuosta edes mahdollista onkia? Liittynee jotenkin karbonaattikovuuteen ja alkaliteettiin.. Käsittääkseni se ei ole tuo kokonaiskovuus kuitenkaan?

Tässä taulukko:

http://www.hsy.fi/VESI/JUOMAVESI/VEDENL ... lukko.aspx

suregork
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Ma Elo 20, 2012 19:49 pm

pH:ssa 8.6 bikarbonaatti on dominoiva ioni, eli [HCO3-] >>> [CO3(2-)]. Oletetaan että karbonaattipitoisuus on 0, ja koko alkaliteetti johtuu bikarbonaatista.
Kuva

Alkaliteetti = 0.75 mmol/l
M(HCO3-) = 61 g/mol
C(HCO3-) ~= 61 * 0.75 = 45.75 mg/l = 45.75 ppm

http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... ter_report

Todellisuudessa toi bikarbonaatti pitoisuus on vähän pienempi (noin 44.1 ppm) ja karbonaattipitoisuus on noin 0.8 ppm.

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » Ti Elo 21, 2012 7:29 am

Kiitos kovasti viitseliäisyydestä! Toi veden kemia on koko panohommissa kyllä vaikeimmin ymmärrettävä asia. Tilasin ebaysta Kiinalaisen ph mittarin ja Humlesta suoloja. Jos yrittäisi tämänkin saran ottaa ymmärrykseen pikkuhiljaa.

suregork
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja suregork » Ti Elo 21, 2012 9:40 am

Tässä vielä tarkemmat laskelmat jos kiinnostaa..

Alkaliteetti = [HCO3(-)] + 2 * [CO3(2-)]

Hendersonin–Hasselbalchin yhtälö sanoo että:
Kuva

Eli,

[CO3(2-)] / [HCO3(-)] = 10 ^ (pH - pKa)

pKa-arvo bikarbonaatille on ~10.32 (Ka = 4.8 * 10 ^(-11))

Eli karbonaatti:bikarbonaatti suhde pH:ssa 8.6 on:

[CO3(2-)] / [HCO3(-)] = 10 ^ (8.6 - 10.32) = 0.0191
[CO3(2-)] = 0.0191 * [HCO3(-)]

Vedenlaatutaulukon mukaan alkaliteetti on 0.75 mmol/l, eli bikarbonaattipitoisuus on:
0.75 mmol/l = [HCO3(-)] + 2 * [CO3(2-)] = [HCO3(-)] + 2 * ( 0.0191 * [HCO3(-)] ) = 1.038 * [HCO3(-)]
[HCO3(-)] = 0.75 mmol/l / 1.038 = 0.722 mmol/l

Bikarbonaatin moolimassa on 61.0168 g/mol, eli bikarbonaattipitoisuus ppm:na:
[HCO3(-)] = 0.722 mmol/l = 0.722 mmol/l * 61.0168 mg/mmol = 44.08 mg/l = 44.08 ppm

Karbonaattipitoisuus on:
0.75 mmol/l = [HCO3(-)] + 2 * [CO3(2-)] = (1/0.0191) * [CO3(2-)] + 2 * [CO3(2-)] = 54.33 * [CO3(2-)]
[CO3(2-)] = 0.75 mmol/l / 54.33 = 0.0138 mmol/l

Karbonaatin moolimassa on 60.01 g/mol, eli karbonaattipitoisuus ppm:na:
[CO3(2-)] = 0.0138 mmol/l = 0.0138 mmol/l * 60.01 mg/mmol = 0.828 mg/l = 0.828 ppm

J-M
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Satakunta

ViestiKirjoittaja J-M » Pe Syys 14, 2012 14:37 pm

En nyt lukenut joka tekstiä niin tarkkaan mutta ymmärsinkö oikein että ph-mittarin avulla(mittaamalla ph-arvo) saadaan selvillä onko vesi hyvää vai ei oluen valmistukseen?

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Su Syys 16, 2012 1:05 am

J-M kirjoitti:En nyt lukenut joka tekstiä niin tarkkaan mutta ymmärsinkö oikein että ph-mittarin avulla(mittaamalla ph-arvo) saadaan selvillä onko vesi hyvää vai ei oluen valmistukseen?

Tiivistettynä: ei.

Pidemmin selostettuna, vedessä on muutama tekijä, jotka vaikuttavat siihen, miten hyvin vesi sopii tietyn tyylin tekemiseen. Yleisesti ottaen riittä, että vesi maistuu kelvolliselta. Jos se maistuu pahalta, saattaa se maistua myös oluessa. Sitten kun on aikansa pannut oluita ja haluaa hioa jotain reseptiä vielä hiukan paremmaksi, voi ruveta säätämään vettä sopivammaksi. Veden ominaisuudet saa tietää vesiraportista, jos vesi tulee joltain laitokselta. Jos se tulee vaikkapa omasta kaivosta, niin sitten se vaatinee laboratoriotutkimusten teettämistä.

Mutta hyvin pitkälle oluen panemisessa pääsee sillä, että vesi on juomakelpoista makunsa puolesta. Pöpöt kuolee keittäessä.

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » La Loka 06, 2012 9:35 am

Nyt on testailtu veden virittelyä kolmen 20l satsin verran. Eka Pale ale, johon lisäaineet: Burton On Trent, UK. Toka Dry Irish Stout, johon Dublin Ireland -vesi. Kolmas Savuportteri (Vahva makeahko Baltic Portter pyyppinen) Lontoon vesiprofiililla, mutta lisäsin lisäaineet vain mäskäysveteen. En huuhteluveteenkin niinkuin kahdessa edellisessä.

Laskurina olen käyttänyt Beersmithin water profile toolia, joka laskee tarvittavat kipsin, kalkin, pöytäsuolan, calcium cloridin, epsom suolan ja leivontasoodan määrät. Asun Lintuvaarassa eli Pitkäkoskelta käsittääkseni meidän hanavesi tulee.

Pale alesta tuli aivan kamalaa. Dry Stoutissa sama maku, ja aika juomakelvotonta. Veikkaan, että maku on joko kipsi tai kalkki. Tosi vaikea maistaessa eritellä oluen maun seasta. Molemmat satsit joutaa viemäriin. Ph mittarilla (ostin pale alen tekemisen jälkeen) mitattuna Dry stoutin mäskin ph olisi ilman aineitakin ollut 5.2 - 5.6 rajoissa. (Nyt en muista tarkkoja lukuja, koska panojen jälkeen kone tilttasi ja jouduin asentamaan Windowsin uusiksi. Beersmithin resepteistä osa bittiavaruuteen. Ja ne varmuuskopiot?!)

Sitten Savuportteri. Eilen maistoin ekan pullon kypsymätöntä viikko sitten pullotettua tavaraa. Olipahan tosi hyvää. Tässä mitään pahoja makuja ei ollut. Tosin Lontoon veden saavuttamiseksi ei Beersmithin laskurin mukaan lisätä kalkkia lainkaan vaan kipsiä. Ja lisäsin vain mäskäys veteen lisäaineet. En sitten tiedä miltä ilman lisäaineita valmistettuna maistuisi, kun en ole aikaisemmin tehnyt. Muistaakseni tämänkin ph oli rajoissa ilmankin virittelyä.

Loppuajatuksia:
Miksi viritellä? Ei ainakaan ph:n takia näyttäisi olevan välttämätöntä tummillakaan oluilla. Ja tuo paha maku. Onkohan se kipsi? Pitäsikin muuten laittaa vähän veden sekaan kipsiä ja maistaa maistuuko samalta.. .. No niin käväisin välissä maistamassa. Kipsi veden seassa ei maistunut miltään, eikä myöskään kalkki. Veden seassa ei tietenkään ole sama asia kuin valmiissa oluessa. Miltäs se tanniini maistuukaan, jos sitä on liuennut liikaa mukaan korkeammalla ph arvolla? Vähän on sekavat mietteet homman hyödyllisyydestä. Kun en osaa edes kuvailla mitenkään tuota pahaa makua. Oluet kun ovat tähänkin asti onnistuneet ilman virittelyjä...

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » La Loka 06, 2012 9:50 am

Jaa. Ei se ainakaan tanniini ole. Kävin Beersmithin blogista lukaisemassa Phenolics and tannins -artikkelin.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Loka 26, 2012 21:49 pm

Sunkka kirjoitti:Nyt on testailtu veden virittelyä kolmen 20l satsin verran. Eka Pale ale, johon lisäaineet: Burton On Trent, UK. Toka Dry Irish Stout, johon Dublin Ireland -vesi. Kolmas Savuportteri (Vahva makeahko Baltic Portter pyyppinen) Lontoon vesiprofiililla, mutta lisäsin lisäaineet vain mäskäysveteen. En huuhteluveteenkin niinkuin kahdessa edellisessä.

Laskurina olen käyttänyt Beersmithin water profile toolia, joka laskee tarvittavat kipsin, kalkin, pöytäsuolan, calcium cloridin, epsom suolan ja leivontasoodan määrät. Asun Lintuvaarassa eli Pitkäkoskelta käsittääkseni meidän hanavesi tulee.

Pale alesta tuli aivan kamalaa. Dry Stoutissa sama maku, ja aika juomakelvotonta. Veikkaan, että maku on joko kipsi tai kalkki. Tosi vaikea maistaessa eritellä oluen maun seasta. Molemmat satsit joutaa viemäriin. Ph mittarilla (ostin pale alen tekemisen jälkeen) mitattuna Dry stoutin mäskin ph olisi ilman aineitakin ollut 5.2 - 5.6 rajoissa. (Nyt en muista tarkkoja lukuja, koska panojen jälkeen kone tilttasi ja jouduin asentamaan Windowsin uusiksi. Beersmithin resepteistä osa bittiavaruuteen. Ja ne varmuuskopiot?!)

Sitten Savuportteri. Eilen maistoin ekan pullon kypsymätöntä viikko sitten pullotettua tavaraa. Olipahan tosi hyvää. Tässä mitään pahoja makuja ei ollut. Tosin Lontoon veden saavuttamiseksi ei Beersmithin laskurin mukaan lisätä kalkkia lainkaan vaan kipsiä. Ja lisäsin vain mäskäys veteen lisäaineet. En sitten tiedä miltä ilman lisäaineita valmistettuna maistuisi, kun en ole aikaisemmin tehnyt. Muistaakseni tämänkin ph oli rajoissa ilmankin virittelyä.

Loppuajatuksia:
Miksi viritellä? Ei ainakaan ph:n takia näyttäisi olevan välttämätöntä tummillakaan oluilla. Ja tuo paha maku. Onkohan se kipsi? Pitäsikin muuten laittaa vähän veden sekaan kipsiä ja maistaa maistuuko samalta.. .. No niin käväisin välissä maistamassa. Kipsi veden seassa ei maistunut miltään, eikä myöskään kalkki. Veden seassa ei tietenkään ole sama asia kuin valmiissa oluessa. Miltäs se tanniini maistuukaan, jos sitä on liuennut liikaa mukaan korkeammalla ph arvolla? Vähän on sekavat mietteet homman hyödyllisyydestä. Kun en osaa edes kuvailla mitenkään tuota pahaa makua. Oluet kun ovat tähänkin asti onnistuneet ilman virittelyjä...

Veden säädöllä olutta ei juomakelvottomaksi saa vaikka menisi pieleenkin. Veikkaan että jokin muu on mennyt pieleen.
Itse säädän veden käytännössä jokaiseen satsiin eikä koskaan ole ollut ongelmia.

Tummat maltaat laskee mäskin ph:ta joten suomessa pehmeällä pohjavedellä nimen omaan onnistuu yleisesti ottaen tummat paremmin.
Vaaleat maltaat ei jaksa tuoda mäskin ph:ta alas pehmeäävettä käyttäessä jolloin tarvitaan joko veden säätämistä tai maitohappoa tai hapanmallasta.

Suosittelen ettei turhaan stressaa vedestä jos on vasta aloittanut harrastuksen tai muuten omat tuotokset tyydyttää muutenkin.
Ilman veden säätöäkin saa hyvää olutta mutta jos haluaa sen viimeisenkin silauksen niin sitten voi säätää vedenkin mutta ensin muut perus asiat kunnolla haltuun. Hyvällä vedellä ei hyvää olutta saada jos jokin muu on pielessä.

patinoitunu runomies
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja patinoitunu runomies » Ke Touko 22, 2013 12:53 pm

Ssami kirjoitti:Mistä ootte ostanu nuita kipsejä, kalkkeja sun muita? Vai saako ihan normi kaupoista? Ja onko tuon ph:n alentamiseen ainut vaihtoehto jokin ulkomailta tilattava tökötti, vai saako Votkaiguaanin mainitsemaa maitohappoa Suomesta? Näitähän ei nyt älyttömiä ämpärillisiä tarvis.

Kipsiä ja maitohappoa (mutta ei katkerosuolaa) löysin brewcatiltä: http://www.shop.brewcat.fi/panimon-kemia-c-69.html
Lapossa myydään katkerosuolaa ja kipsiä mutta sieltä taas ei saa maitohappoa: http://www.lappo.fi/category/25/muut-valmistusaineet
"Ken lemmi ei viinaa, naista ja laulua, hän koskaan ei käydä saa elämän koulua. Hän narri on ja narriksi jää ja tyhjääkin tyhjempi narrin on pää" - Ilmari Kianto

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Touko 22, 2013 14:03 pm

Ssami kirjoitti:Mistä ootte ostanu nuita kipsejä, kalkkeja sun muita? Vai saako ihan normi kaupoista? Ja onko tuon ph:n alentamiseen ainut vaihtoehto jokin ulkomailta tilattava tökötti, vai saako Votkaiguaanin mainitsemaa maitohappoa Suomesta? Näitähän ei nyt älyttömiä ämpärillisiä tarvis.

Kai noita saa muualtakin... apteekki/luontaistuote tai maasta kaivamalla :nauru:

Juu mutta itse olen tilannut humle.se kaupasta muiden tuotteiden ohella koska on helpointa.
Itse käytän nimen omaan humlea pää asiassa kaikkiin tarvikkeiden ja aineiden tilaamiseen.... toimitus 15e ja tulee 3-4päivässä

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Touko 22, 2013 15:55 pm

Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että sekä Lappoon että Brewcatiin kannattaa laittaa sähköpostia, jos jotain haluamaa ei ole hyllyssä. Humlen ja Brouwlandin valikoimista hankkivat ainakin ja halvemmilla postikuluilla.

Minusta ainakin on hemmetin kiva, että on kotimaisia toimijoita alalla. Ja konseptilla joka on täysin kilpailukykyinen joka suhteessa.

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: vaasa

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ke Touko 22, 2013 18:39 pm

Minun käsityksen mukaan ainakin lappo.fi ja shop.brewcat.fi myy ph-liuskoja mittaamiseen sun muita tykötarpeita myöskin lisä-aineita esim maitohappoliuosta.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Touko 22, 2013 19:07 pm

:geek:
Viimeksi muokannut Jaakko, Ke Touko 22, 2013 19:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: vaasa

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ke Touko 22, 2013 19:10 pm

[color=#80FF00]
äyni kirjoitti:Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että sekä Lappoon että Brewcatiin kannattaa laittaa sähköpostia, jos jotain haluamaa ei ole hyllyssä. Humlen ja Brouwlandin valikoimista hankkivat ainakin ja halvemmilla postikuluilla.

Minusta ainakin on hemmetin kiva, että on kotimaisia toimijoita alalla. Ja konseptilla joka on täysin kilpailukykyinen joka suhteessa.

[/color]

:cheers2:

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Touko 22, 2013 19:36 pm

http://www.youtube.com/watch?v=h4FV0OfZeJA

Pitäisikö itsekkin kokeilla jostain lähteestä :)

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Touko 22, 2013 20:29 pm

Jaakko kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=h4FV0OfZeJA

Pitäisikö itsekkin kokeilla jostain lähteestä :)

Mitä? Eikö kaikkien vesi tulekaan kaivoon lähteestä? :super:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Brewcat
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Akaa

ViestiKirjoittaja Brewcat » To Kesä 13, 2013 14:29 pm

Karvassuola, maitohappo ja kipsi meillä ainakin nyt vakkarina hyllytavarana, jos joku tarvinnee nuita.
Brewcat Oy - Cervisia Vitae Bonae
http://www.shop.brewcat.fi/
Yrittäjäntie 5, 378910 Akaa
GSM: 040 199 3924 (Arkisin noin 08-16 välillä)
Tai (mieluiten) email: kauppa[miumiumau]brewcat.fi

Palaa sivulle “Raaka-aineet”