Vesi

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Vesi

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Su Kesä 16, 2013 14:10 pm

Brewcat kirjoitti:Karvassuola, maitohappo ja kipsi meillä ainakin nyt vakkarina hyllytavarana, jos joku tarvinnee nuita.

Huomasin ja tilasinkin juuri maitohappoa. Oikeastaan ainoastaan kalsiumkloridi (CaCl) on sellainen suola jota teillä voisi olla hyllyssä myös, nyt en tarvitse sitä (vielä joitakin grammoja jäljel), mutta näin yleisesti.

Sakke
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Laukaa

ViestiKirjoittaja Sakke » To Syys 05, 2013 11:35 am

Kalsiumkloridi = maantiesuola. Löytynee hyvin varustetuista tietukikohdista kautta maan. :P Kiteisenä. Liuosta on ehkä hankalampi annostella. :confus:

Tuli hypoteettinen ajatus mieleen: Mitäs jos nappaisin kämpän väliseinästä palasen veden sekaan?
Eli mitä on poltettu kipsi ja voisiko se toimia oluenpanossa vesikemikaalina? Sitä kun on myytävänä
askartelukaupoissakin jauheena. :hullu:

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Huhti 17, 2015 9:40 am

Sellainen tuli mieleen, että parantaisiko aktiivihiilisuodatus veden laatua / makua? Helsingin vesijohtovedessä on mielestäni jonkinverran sivumakuja? Samoin meidän maatilan porakaivo tuottaa juomakelpoista vettä, mutta sen seassa on jonkun verran valkoista ainetta (kalkkia?)
Tuolla filtterillä saisi varmaankin suodatettua kalkin ja kloorin pois.

Näitä suodattimia käytetään aika laajalti esim. Pietarissa, josta niitä saisi myös kohtalaiseen hintaan ostettua. Hommaan varmaan sellaisen testejä varten seuraavalla reisulla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 17, 2015 12:23 pm

Kyllä aktiivihiilisuodatuksella voi vaikuttaa veteen. Sitten mitä se muutos tekee oluelle on vähän vaikeammin arvioitavissa.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Huhti 17, 2015 21:52 pm

Itse en ole kokenut Helsingin vesijohtovedessä mitään sivumakuja. Päin vastoin vaikea kuvitella, että vesi voisi olla raikkaampaa. Ainoastaa jos vesi on seisonut putkissa pitkään, niin silloin vedestä löytää sivumakuja, mutta sekin ongelma ratkeaa vettä juoksuttamalla. http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/stub-1533

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Huhti 17, 2015 22:02 pm

Muutapa pariksikymmeneksi vuodeksi Lahteen ja maista sitten. Lahtelaisten mielestä käytännössä kaikkialla vedessä on sivumakuja.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Huhti 17, 2015 22:31 pm

Saattaahan se sivumaku johtua talon putkista ja ehkä menee hifistelyksi, mutta kokeilen tätä aktiivihiilisuodatusta silti.
Ainakin maatilan porakaivon vedessä on selkeä sivumaku, joka johtunee kalkista, eli siellä on ainakin suodattimelle käyttöä.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Huhti 17, 2015 23:14 pm

äyni kirjoitti:Muutapa pariksikymmeneksi vuodeksi Lahteen ja maista sitten. Lahtelaisten mielestä käytännössä kaikkialla vedessä on sivumakuja.

Voihan se olla, että sitä on niin tottunut tähän veteen ettei pientä sivumakua huomaa. En toisaalta huomannut silloinkaan, kun tänne aikoinaan muutin. Mutta ei tää kyllä huonoakaan ole. Muistan aikoinaan, kun Hesari teetti sokkotestin, jossa vertailussa oli Helsingin vesijohtovesi vajaan kymmenen eri pulloveden joukossa. Sokkotestin raadissa kaikki valitsivat vesijohtoveden parhaimmaksi. Ja mittauksissa todettiin, että puhtaimmassa pullovedessä oli yli sata kertaa enempi bakteereita kuin hanavedessä. Olen kyllä huonoakin vettä Suomessa maistanut ja ajatellut, että onneksi ei tartte tästä olutta tehdä. Mutta luultavasti suurin osa suomalaisista kotiolutharrastajista on veden suhteen huomattavasti paremmassa asemassa, kuin harrastajat monissa muissa maissa. :cheers1:

Jason
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Jason » Ke Heinä 01, 2015 13:41 pm

Olen ottamassa mökin kaivosta vesinäytettä ja vien sen paikalliseen labraan analysoitavaksi. Olisko kellään ideoita mitä kaikkea siitä kannattaisi samalla analysoida oluen valmistuksen kannalta? Peruspaketti sisältää bakteerit, PH, rauta, mangaani jne.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ke Heinä 01, 2015 21:43 pm

Jason kirjoitti:Olen ottamassa mökin kaivosta vesinäytettä ja vien sen paikalliseen labraan analysoitavaksi. Olisko kellään ideoita mitä kaikkea siitä kannattaisi samalla analysoida oluen valmistuksen kannalta? Peruspaketti sisältää bakteerit, PH, rauta, mangaani jne.

Tossa copy paste:

Calcium Magnesium Sodium Chloride Sulfate Alkalinity
(Ca ppm) (Mg ppm) (Na ppm) (Cl ppm) (SO4 ppm) (CaCO3 ppm)

Noilla pääsee pikälle....

Jason
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Jason » Ke Elo 26, 2015 17:14 pm

Nyt on vedet analysoitu labrassa. Sekä mökin kaivovesi että Helsingin vesijohtovesi. Nyt heräsi sellainen kysymys niille, jotka ymmärtävät enemmän veden muokkauksesta, että kuinka olette huomioineet jäännösalkaliteetin ( residual alkality, en tiedä onko suomennos oikein). Jos muokkaan vettä esim. kalsiumsulfaatilla, magnesiumsulfaatilla ja vaikka fosforihapolla niin tuo RA arvo menee laskureiden mukaan pahasti miinuksen puolelle. Siis arvoksi tulee lähes tulkoon RA -100. Ipalle ja Apalle on suosituksena RA 30 - (-30). Olen käyttänyt Braukaiserin vesilaskuria. Onko tälle ongelmalle mitään tehtävissä? Mitäköhän vaikuttaa? Vai olenko ymmärtänyt jotain pahasti väärin?

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » To Elo 27, 2015 15:56 pm

RA eli residual alkalinity on arvo joka kertoo vedessä olevien alkaanien määrän/suhteen verrattuna tislattuun veteen ja sen Ph:n.
jos Ra on - merkkinen se tarkoitttaa että mäskin Ph on <Ph 7 ja + merkinen >Ph 7.
Toisin sanoen tähän lukuun ei tarvitse kiinnittää huomiota, se on yksi työkalu muiden joukossa jonka avulla voidaan ennustaa lopullisen tuotteen laatua/ominaisuuksia.
Tämä on tynkä vastaus siihen mitä RA on,
jos asia kiinnostaa niin suosittelen ostamaan Brewing elements series: Water by John Palmer & Colin Kaminski ja lukemaan sen. Sieltä löytyy tarkempi vastaus (5+ sivua) s.60,67-70 jne.

Mitä labraa käyttit ja paljon se suurin piirtein kustansi, Itselläni olisi kiinnostus ottaa tarkempi analyysi johtovedestä kuin vesilaitokselta saatu.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Elo 31, 2015 19:37 pm

Onko kokemuksia Lempäälän lähdevedestä? Veljespirtin lähde. Pilsneriä olis talvella ajatus tehdä ja lähdevesi varmaan sopisi siihen tyyliin... lähteen Ph 6,5 ja noista muista luvuista en ymmärrä mitään,
veden kemiahommat vielä opiskelematta pitkälti.

Veden kovuus

1,1 dH
0,21 mmol/l
20 ppm (TDS)

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ti Syys 01, 2015 0:56 am

Oikeastaan vedestä tarvitaan oluen osalta seuraavat tiedot.
Ca (kalsium)
Mg (magnesium)
Na (Natrium)
SO4 (Sulfate)
Cl (Chloride)
HCO3 (bikarbonaatti)
ja yksikkönä ppm (parts per million)
ja tietenkin Ph

koska mainitsit Pilsnerin teon niin tässä on sen kodin Pilsen, Czech arvot.
Otettu beersmith:stä
Ca 7,00 ppm
Mg 2,00 ppm
Na 2,00 ppm
SO4 5,00 ppm
Cl 5,00 ppm
HCO3 15,00 ppm
Ph 8,00

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ma Loka 19, 2015 15:24 pm

Sain paikalliselta vesilaitokselta arvot mitä Beer smith haluaa. Yhtä arvoa heillä ei ainakaan suorilta ollut antaa, Bicarbonate (HCO3) kohtaan vastaus oli: Alkaliteetti on 0,75mmol/l. Voiko tuosta jotenkin arvioida/laskea HCO3 pitoisuuden?
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ti Loka 20, 2015 17:12 pm

Tarvis muutakin kuin pelkän alkaliteetin. Tuolta voit laskea, jos arvoja on vaan tarjottu: http://howtobrew.com/book/section-3/und ... ter-report

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Paimen » Ke Loka 21, 2015 12:52 pm

Tuolla aikaisemmin tässä ketjussa olikin jo suregork kertonut miten lasku menee. Ph on täällä 8 ja sain tulokseksi 45,33ppm. Eiköhän tuo sinnepäin ole.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

Aapr
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: jkl

ViestiKirjoittaja Aapr » To Syys 08, 2016 22:56 pm

Pyysin paikalliselta vesilaitokselta vesiraporttia. Sainkin muutamia kappaleita.

Kaikenmaailman samauksien ja värien seasta poimin tähän nyt vissiin ne käyttökelpoiset:
Alkaliteetti: 0,93mmol/l
Kovuus 0,66mmol/l
Sulfaatti SO4 30,4mg/l
Natriun Na 10mg/l
pH 8.2
Kloridi Cl 4,7mg/l

Eli puuttumaan jäi Magnesium ja Calsium.

Ole tässä nyt useamman illan pyörittänyt tätä hommaa ja jotenkin olen antanut ymmärtää et noista arvoistakin jotain järkevää voi johtaa. Sit huomasin brewersfriendin sivuilta laskurin ja syötin siihen kuvitellakseni arvoja josain järkevässä yksikössä.( http://www.brewersfriend.com/mash-chemi ... alculator/ -->Source water, water reposrt: GH & KH). Sain Calsiumille luvun 18.5mg/l ja Magnesiumille 4.8mg/l. Braukaiserin talulukoilla saisi samoja arvoja (http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... ter_report).

Olenko mä nyt yhtään oikealla suunnalla? Tuntuu nimittäin siltä et hyppään vaan selaimen välilehdeltä toiselle vain unohtaakseni mitä edellisellä englannikielisellä sivulla luki.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Syys 09, 2016 13:18 pm

Kyllä aika lähellä taidat olla. Magnessiumia ei juurikaan suomen hanavedessä ole ja calsiumiakin suht vähän. Turussa päin ainakin on noita lukemia.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Helmi 06, 2017 21:08 pm

Vesianalyysi saapui vihdoin ja tulokset ovat seuraavat
Kuva
Sain viestin liittyen tuloksiin: "Valitettavasti vetykarbonaatin analysoinnissa tapahtui meidän päässä virhe ja näytteestä analysoitiin alkaliteetti vetykarbonaattina eikä puhtaasti vetykarbonaattia." Vaikuttaako tämä tuohon bikarbonaatin tulokseen ja miten? :?

Palaa sivulle “Raaka-aineet”