tammilastut

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

jukkis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kärsämäki
18 tai yli: Olen

tammilastut

ViestiKirjoittaja jukkis » Ti Syys 08, 2009 16:45 pm

Onko kukaan kokeillu käyttää tommosia?

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

Re: tammilastut

ViestiKirjoittaja Joose » Ti Syys 08, 2009 18:54 pm

Ostin tuollaisia, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilemaan. Tarkoitus olisi tehdä jossain välissä imperial stout ja jakaa pariin eri sekondääriin. Sitten maustaa osa noilla lastuilla.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ti Helmi 01, 2011 15:30 pm

Pumpataanpa tätä hiukka. Onko joillain kokemuksia, itsellä olisi tarkoitus tulevaisuudessa kokeilla kun tuli ostettua pussi. Lähinnä kiinnostaa noiden käyttäminen eli
A) Heitetään kiehuvaan vierteeseen
B) Heitetään kiehuvaan veteen ja sieltä kylmennyksen jälkeen pöntöön pääkäymisen jälkeen
C) Suoraan pussista pääkäymisen jälkeen

Lähinnä pelottaa kontaminaatio, esim. tammitynnyrithän joudutaan desifioida ennen käyttöä uutenakin.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Helmi 01, 2011 18:14 pm

Raestlyn kirjoitti että ensin liuottaa viinaan ja sit sekundääriin: viewtopic.php?f=5&t=830&hilit=viski#p5611

Itellä ei oo kokemusta

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Tammi 25, 2012 21:56 pm

Laphroaig on suosikkiviskini ja Bourbon County Stout on yksi parhaista maistamistani oluista, eli pidän viskin mausta oluessa.
Savuoluista en taas tykkää ollenkaan, vaikka olen kyllä yrittänyt maistella Urbockia säännöllisin väliajoin.

Kysymys kuuluukin - jos teen imperial stoutin ja lisään siihen Lapparissa uitettuja tammilastuja, niin mahdanko pitää siitä?
Ratebeeristä löysin tuollaisia oluita, mutta eivät ole osuneet vielä nenän eteen.
Esim. http://www.ratebeer.com/beer/emelisse-i ... ba/142363/

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Pe Tammi 27, 2012 19:43 pm

Miksi ajattelit uittaa ne juuri lapparissa?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Pe Tammi 27, 2012 20:00 pm

Tuoppi kirjoitti:Miksi ajattelit uittaa ne juuri lapparissa?

Koska se on suosikkiviskini.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Su Tammi 29, 2012 11:14 am

Sori, nyt ei oikein yhdistänyt kyllä... :oops: Siinä tapauksessa ei varmasti mitään ongelmaa, hetken luulin sun käyttävän tunturipurojen raikkautta :lol:

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Tammi 30, 2012 1:36 am

ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta suosittelen kokeilemaan viskimallasta. Brouwlandilla ainakin joskus ollut valikoimassa, en tiedä tämän hetken tilannetta. saa terävähkön turpeeseen vivahtavan savuisuuden. jos ei muuten niin ainakin mielikuvitusta käyttämällä.. :)

Kuuseenkurkottaja
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Kuuseenkurkottaja » Ma Heinä 16, 2012 15:16 pm

Ei varsinaisesti taida mennä täysin treadin otsikon alle, mutta oli paras valmiina löytynyt ketju tälle kysymykselle.

Olen lueskellut, että lastuja voi helposti itsekin valmistaa, mutta en löytänyt oikein tietoa kuin "jalopuisten" lastujen valmistuksesta.

Sen sijaan mieltä askarruttaisi, että voiko esimerkiksi kotomaisista kuusesta ja katajasta tehdä itse tikkuja, joita sitten lisäisi sekundääriastiaan antamaan oluelle aromia? Sen tiedän, että mänty taitaa olla myrkyllinen (?), mutta estääkö mikään esimerkiksi yllä mainitsemistani puulaaduista lastujen valmistamisen? :?:

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Heinä 17, 2012 16:01 pm

Kuuseenkurkottaja kirjoitti:Sen sijaan mieltä askarruttaisi, että voiko esimerkiksi kotomaisista kuusesta ja katajasta tehdä itse tikkuja, joita sitten lisäisi sekundääriastiaan antamaan oluelle aromia?

Katajaa on käytetty Suomessa iät ja ajat, joten ilman muuta! Kuusesta en osa sanoa mitään, kokeile. Tuoreesta puusta tulee aina vahva aromi ja pöpöjä, joten voi olla viisasta keittää lastut ensin kunnolla.

Brewcat
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Akaa

ViestiKirjoittaja Brewcat » To Elo 30, 2012 14:49 pm

Hieman omia kokemuksia Brewcatin panolasta:

Tammilastut -

Sterilointi:
höyrytys 15min / uitto viinassa, esim bourbonissa päivän pari. Kumpikin tapa toiminut ok. Brouwland mm. myy lisäksi rikitämiseen soveltuvia tikkuja, mutta en lähtenyt näillä leikkimään.

Käyttö:
Kakkoseen kuivana ;). Yleensä olen antanut muhia 2-4 viikkoa jopa. Riippuen kuinka paljon haluaa aromia, määrä noin 50-100gr / noin 15-20L.

Oluen kypsyessä maku yleensä paranee, koska ainakin mun mielestä noiden tammien hallitseva maku vanilja puskee läpi alkuun.

Viinasta lastujen käsittelyssä:
Islay mataat periaatteessa kuulostavat hyviltä, kiinnostaa kuulla kokeiluiden tuloksia. Mutta henk koht en laittaisi muuta kuin halpoja bourboneita tms. Kentucky Jack esim ok. Islay wiskien maku on melko raju oluen sekaan (puhdas mielipide) ja raaka-aine vähän turhan hyvää tuohon (fakta ;)).

Taitavat olla nuo Bourbon Countyn yms kaltaiset nekin tehty enempi ekan erän Bourbon tynnyrien kera.

Muu käyttö:
Sopivat siderin kypsyttelyyn mainiosti.

Katajat sun muut
Muinaisolusia olen suodatellut katajan läpi.

Jos makua haluaa katajasta, voi mun mielestä aivan hyvin keiton viimeiset 5-15min pistää sekaan paloja. Pääsee sitä sterilointiongelmasta. Mitä enemmän kuorta, sitä voimakkaampi maku. Kannattaa testata varovasti, koska vaikka maku / tuoksu on vierteessä vielä miellyttävä, niin käymisen aikana sitä tulee melko hallitseva. Tästä syystä käytän nykyisellään muinaiskaljojen suodatuksessa mieluummin vain katajan oksien kärkiä, jolloin kuoren määrä on vähäinen. Makuasia tietysti.

Periaatteessa se kakkoseen laittaminen varmaan toimii samoin sitten, makua tulee kyllä. Höyryttäisin oksanpätkiä kyllä sen 15min.

Kiinnostaa tästäkin kuulla muiden kokeiluja!
Brewcat Oy - Cervisia Vitae Bonae
http://www.shop.brewcat.fi/
Yrittäjäntie 5, 378910 Akaa
GSM: 040 199 3924 (Arkisin noin 08-16 välillä)
Tai (mieluiten) email: kauppa[miumiumau]brewcat.fi

iepi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kauhajoki

ViestiKirjoittaja iepi » To Kesä 12, 2014 20:12 pm

Käytin juuri noita brewcatin tammilastuja olikohan ameriikan tammi medium savustuksella.
Ale oli kypsymässä kahdessa 5,5 litran pullossa 30 päivää. Molemmissa pulloissa oli 25g lastuja.

Just pullotin kaljan, ja tulihan kyllä sitten hyvvää, vaikka ei ole hiilihappoja ja on lämmintä. Tammen maku on juuri sopiva ettei puske liikaa läpi.

Samalla muuten tuli testattua ettei Sodastreamilla kannata hiilihapottaa kaljaa, ei taho pysyä pullossa.
Anna sitä valloo tai oksennan piälles! -Toni Jääskeläinen-

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Elo 12, 2014 10:57 am

Kokeiliko kukaan foorumilainen kotimaisten (poltto)puiden käyttöä lastuina? Millaisia lastuja ylipäätään olette käyttäneet (koko, puulaji jne.)?
Tässä viimeisinä lomapäivinä mietin, josko ottaisi halkopinosta muutaman halon ja löisi kirveellä sopiviin paloihin, paahtaisi uunissa ja sitten kevyesti polttaisi pinnalta. Meneekö työ hukkaan ja mikä pahempaa, meneekö olut hukkaan jos lykkään ne esim. sekundääriin?

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Pe Joulu 05, 2014 11:14 am

Mä olen ainakin viskin "maustanut" pihasta otetuilla kepeillä. Leikkaa irti, antaa kuivua pari viikkoa. Sitten hiukan polttanut pintoja ja uuniin hetkeksi paahtumaan folion päälle. Sitten ku on jäähtynyt ni pulloon. Ralfyn viskivideoista otin ohjeet. https://www.youtube.com/watch?v=0zRkoT6nFu0

Nyt laitoin omaan imperial stoutiin tammilastua, jotka oli lionneet 6 cl islayn viskissä, johon oli uutettu vaniljaa. Ehkäpä kokeilen alkuun pitää noin 18 päivää niitä siellä.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja nilz » Su Syys 06, 2015 20:00 pm

Kapakka kirjoitti:Mä olen ainakin viskin "maustanut" pihasta otetuilla kepeillä. Leikkaa irti, antaa kuivua pari viikkoa. Sitten hiukan polttanut pintoja ja uuniin hetkeksi paahtumaan folion päälle. Sitten ku on jäähtynyt ni pulloon. Ralfyn viskivideoista otin ohjeet. https://www.youtube.com/watch?v=0zRkoT6nFu0

Nyt laitoin omaan imperial stoutiin tammilastua, jotka oli lionneet 6 cl islayn viskissä, johon oli uutettu vaniljaa. Ehkäpä kokeilen alkuun pitää noin 18 päivää niitä siellä.

Mites viski on onnistunut? Oletko kokeilut eri puulajia? Oletko myös uittanut puuta portweinissä?
Rupesi kiinnostamaan tuon keinon toimivuus myös oluessa / siiderissä. Siideriin voi ainakin laittaa ihan huoletta tätä keppiä, kun kontominatiovaara on aika pieni. Mutta mites olet hoitanut desinfionnin oluessa? Toimisiko tässä kans 15 min höyrytys?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Syys 06, 2015 22:08 pm

nilz kirjoitti:
Kapakka kirjoitti:Mä olen ainakin viskin "maustanut" pihasta otetuilla kepeillä. Leikkaa irti, antaa kuivua pari viikkoa. Sitten hiukan polttanut pintoja ja uuniin hetkeksi paahtumaan folion päälle. Sitten ku on jäähtynyt ni pulloon. Ralfyn viskivideoista otin ohjeet. https://www.youtube.com/watch?v=0zRkoT6nFu0

Mites viski on onnistunut? Oletko kokeilut eri puulajia? Oletko myös uittanut puuta portweinissä?
Rupesi kiinnostamaan tuon keinon toimivuus myös oluessa / siiderissä. Siideriin voi ainakin laittaa ihan huoletta tätä keppiä, kun kontominatiovaara on aika pieni. Mutta mites olet hoitanut desinfionnin oluessa? Toimisiko tässä kans 15 min höyrytys?
Joskus tullut heitettyä sellaisenaan, mutta yleensä koitan liottaa viinassa jonkin aikaa. Eli viina tappaa nyt ainakin jotain siitä puusta, en tiedä paljonko jää jäljelle pöpöjä.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja nilz » Ke Syys 09, 2015 12:24 pm

Kokeilin tuota keppiviritystä halppis single malt whiskyyn ja täytyy sanoa, että ainakin tuoksu on aivan eri maailmasta! :kuola: Pitäisi nyt maltaa odottaa sen muutaman viikon, ennen kun maku tasoittuu.
Käytin itse kuivattua koivua ensin n. 225C asteisessa uunissa jonkun 20 min, tämän jälkeen foolion ja lorautin päälle vähän Drambuie likööriä. Sitten keppiä 20 min viskiin, ulos, pullo kiinni odottamaan.

Tätä on kyllä pakko kokeilla myös olueseen. Varmaankin voisi laittaa jollain narulla käymisastiaan muutamaksi päiväksi (ottaen huomioon suurempi nestevolyymi). Isoin huoli on desinfoinnin suhteen, mutta jos muutaman viinapullon maustaa ennen sitä, niin kai ne pöpöt kuolevat pois...

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Syys 09, 2015 16:03 pm

Onko kukaan harrastanut lastujen käyttöä hiivan siirtoon? Eli suoraan primääriin käymään ja lastut seuraavaan satsiin? Aikoinaan Sprecherin panimokierroksella näin tällaisen kaupallisessa koossa, muistaakseni hake oli pyökkiä.

Juho_L
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juho_L » To Maalis 31, 2016 10:08 am

Herätetäänpäs tämä ketju henkiin. Olisi tarkoitus tehdä old alea ja ajattelin maustaa sitä viskitynnyrilastuilla. Tuntuu, että lastujen kohdalla on netissä liikkeellä perin ristiriitaista tietoa. Osa sanoo, että jos pitää yli viikon, niin menee kitkeräksi, toiset taas liottaa kuukauden. Tuossa varmaan on määrällä myös jonkinlainen vaikutus?

Tyypillisestihän noita lastuja on heitetty sekundääriin, mutta tämän old alen kohdalla ajattelin tehdä niin, että heitän ne pääkäymisen jälkeen primääriin x-ajaksi, mistä sitten lappoan oluen sekundääriin kypsymään kuukausiksi, jotta saan rajoitettua sen tammilastuajan ilman kolmatta lappoamista tertiääriin.

Kysynkin siis, että kun olette käyttäneet tammilastuja, niin a) miten paljon, b) miten pitkään ja c) mikä oli lopptulos? Piinkovia lukemia tiskiin!

Palaa sivulle “Raaka-aineet”