Mämmi

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

rapakalja
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Mikkeli
18 tai yli: Olen

Mämmi

ViestiKirjoittaja rapakalja » To Huhti 05, 2018 20:23 pm

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan innoittamana tarkoituksena olisi tehdä jonkinlainen mämmistout näin mämmin suurena ystävänä.
Mietityttää kuitenkin, että kuinkahan paljon käymiskelpoisia sokereita imelletyssä mämmissä on vai onko ollenkaan?
Mietin myös, että kai tuo mämmi lisättäisiin vierteeseen vasta keittovaiheessa, eikä jo mäskäyksessä?
Millähän suhteella mallasta ja mämmiä on fiksua laittaa? Ja kuinka paljon 10 litran koe-erään on fiksua mämmiä laittaa?
Jos jollain kokemuksia asiasta, niin olisin todella kiitollinen neuvoista :cheers1:
Neuvoja kuuntelisin myös mielelläni vaikkei kokemuksia asiasta olisikaan =)

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Mämmi

ViestiKirjoittaja Wursti » Ke Huhti 11, 2018 19:58 pm

En tiiä ootko jo tehnyt tämän oluen, mutta vastailen kuitenkin. Mulla ei ole kokemusta mämmioluesta, mutta viime viikon ruisporter tuoksui mäskäysvaiheessa aivan mämmiltä, niin alkoi kyseinen juoma kiinnostamaan. Tarkoitus oli pehmentää porterin suutuntumaa kaurahiutaleilla, mutta ne oli loppu, joten laitoin ruishiutaleita ja Tuoppi-maltaan pussinpohjat.

Laitilan Mämmi Cream Stoutissa on käytetty 10 000 litraan 286 rovetta eli kymmeneen litraan menee alle kolmannes ropposesta. Laktoosin määrän saa varmaan jostain internetin Cream stout -reseptistä.

Mämmi on imelletty mikä mielestäni käytännössä tarkoittaa samaa kun mäskäys, en osaa sanoa kuinka paljon siihen jää käymiskelvottomia sokeriketjuja ja kuinka paljon mämmin paistaminen karamellisoi niitä lisää (mämmin resepti: http://isoaidinreseptilla.blogspot.fi/2 ... i.html?m=1). Ehkä lisäksi saa laittaa jotain ruismallasta, en osaa sanoa.

Testaa ihmeessä ja raportoi tänne miten onnistui! :)

rapakalja
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rapakalja » Ke Huhti 11, 2018 22:07 pm

Toukokuulle varmaankin menee tämä kokeilu. Tuoppi mallasta pitääkin kokeilla tähän olueen. Ilmoittelen myöhemmin minkälaista tavaraa sitten tuli!

rapakalja
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rapakalja » Su Syys 02, 2018 18:38 pm

Tämä tuli pantua huhtikuussa ja perjantaina meni pulloon eli sai käydä rauhassa reilu 4kk. Tässä reseptiikka:

Original Gravity (OG): 1.066
Final Gravity (FG): 1.012
Alcohol (ABV): 7,32 %
Colour (SRM): 17.8 (EBC): 35.1
Bitterness (IBU): 85.3 (Average - No Chill Adjusted)

68.73% Pilsner
17.18% Munich I
6.87% Flaked Oats
5.15% Crystal 90
1.03% Chocolate
1.03% Roasted Barley

0.7 g/L Columbus (14.2% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.7 g/L Magnum (12.5% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.6 g/L Columbus (14.2% Alpha) @ 20 Minutes (Boil)
1 g/L Columbus (14.2% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)

17.5 g/L Mämmi @ 20 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Safale US-05

Tuoppi-mallas unohtui mäskäykseen laittaa, joten lisäsin sitä 100g mäskipatjan päälle huuhteluun.
Maistoin pullotuksen yhteydessä ja oli jo tässä vaiheessa maukasta, mutta mämmiä en tunnistanut mausta.
Annetaan nyt rauhassa jälkikäydä ja kommentoidaan tänne sitten minkälaista tuli.

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Ma Syys 03, 2018 18:13 pm

Vau! Kävikö tämä tosiaan tuohon yläpuolella ilmoitettuun FG:n asti vai mikä oli lopullinen ominaispaino?

rapakalja
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rapakalja » Ma Syys 03, 2018 22:49 pm

Joo kävi 1.012 saakka =)

Wursti
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Wursti » Ti Syys 04, 2018 22:28 pm

Okei, ehkä tuosta vois tehdä jonkun varovaisen johtopäätöksen ettei mämmissä juuri ole käymiskelvottomia sokereita :D

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Syys 05, 2018 22:28 pm

Wursti kirjoitti:Okei, ehkä tuosta vois tehdä jonkun varovaisen johtopäätöksen ettei mämmissä juuri ole käymiskelvottomia sokereita :D

Mämmistäkin on suurin osa vettä. Ehkä 1/4 painosta on rukiin pidempiketjuista sokeria joka ei sellaisenaan käy, siitäkin 20 min keitossa irtoaa varmasti vain osa vierteeseen. Eli jos 17.5 grammasta mämmiä tulisi 2-3 grammaa käymätöntä sokeria per litra 16 Platon vierteeseen jossa on lähemmäs 160 grammaa sokeria / litra niin eipä se tunnu oikein missään. Toki mämmin tarkoitus ei tässä varmaan olekaan tuoda runkoa vaan hieman makua, mutta siihenkin määrä lienee pieni. Jos pitää mämmimäisistä mauista niin ruismallas (tai ruispohjainen kristallimallas) saattavat myös miellyttää.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Syys 06, 2018 13:46 pm

Ihan mielenkiinnosta, että miksi tuo mämmi on keitossa messissä?

Meinaan että luulisi siitä irtoavan tanniineja samaan malliin kuin maltaastakin ja ehkä jopa vierteen entsyymit saisivat mämmistä enemmän sokereita mäskäysastiassa irti. Plus sitten ei päätyisi suodatettavaa matskua keittoastiaan.

rapakalja
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja rapakalja » To Syys 06, 2018 15:34 pm

En osaa mitään fiksua vastausta antaa, että miksi mämmi lisättiin juuri tuossa kohtaa. Tuosta on niin kauan, etten edes muista koko keittoprosessiakaan.

Juuri mämmin makua tässä haettiin. Oli pakko maistaa eilen oluen teon lomassa yksi pullotuksessa vajaaksi jäänyt pullo. Hapot olivat jo tässä vaiheessa yllättävän kovat ja kyllä se mämmi sieltä maistui jo vähän, oliko se sitten tuoppimaltaasta vai itse mämmistä, sitä en osaa sanoa. Nyt vain annan oluelle muutaman kuukauden aikaa kypsyä ennen seuraavaa maistoa. Todennäköisesti tulen jossain vaiheessa tekemään uudestaan jonkinsortin mämmiolutta, sillä tuo mämmin maku sopii mielestäni olueen mukavasti.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”