Mehun lisääminen

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Mehun lisääminen

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Pe Syys 15, 2017 8:05 am

Tarkoitus tehdä kokeilu Dipa johon tarkoitus lisätä hapanta mehua esim. verigreippi.
Mikä olisi sopiva määrä valmista mehua esim. 10l batchiin, ja onko väliä lisääkö keittovaiheessa vai esim. sekundääriin?

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

Re: Mehun lisääminen

ViestiKirjoittaja timox » Pe Syys 15, 2017 8:19 am

Olen todennut että melko hyvin toimii hedelmä kuin hedelmä (tai marja) kun lisää sen sekundääriin. Toiminut melko hyvin apriikooseista, puolukoista, mustikoista, vadelmista, kirsikoista ja vesimelonista. Kannattaa toki pastoröida ennen lisäämistä. Itse laittaisin greipin hedelmälihatkin lillumaan sekaan. Useimmissa tapauksissa olen laittanut noin kilon marjaa/hedelmää 13 litran erään ja se on ollut omaan makuuni melko sopiva.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Pe Syys 15, 2017 8:42 am

Joo aikalailla tuollaista määrää mietinkin. Harkinnassa on myös pihlajanmarjoista tekeminen.
Eli keittää marjat ja lisää sokeria, jotta happamuutta saa pois. Tarkoituksella olen mehuna tehnyt vähän miedompaa. Vajaa kilo marjoja pariin litraan vettä, ja muutama desi sokeria. Jotkut "laimentavat" myös omenalla.

Eli tuossa tapauksessa ehkä joku 1,5l mehua 10l batchiin, eli nostaa 11,5l. Lähinnä mietin tuota keittovaiheessa, kun siinä on itsessään sokeria jo.
Tai jos lisää sekundääriin mehua, niin pitää se varmasti huomioida pullotussokerissa.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Pe Syys 15, 2017 9:37 am

Itsellä olisi tyrnejä kerättynä pakkasessa ja samanlaiset pohdinnat käynnissä. Todennäköisesti teen saisonin, josta puolet eli noin 10l jää kypsymään tyrnien kanssa kakkoseen kun loput menee pulloon sellaisenaan.
Sekundääriin lisätty sokeri(marjat) kyllä pitäisi käydä pois, joten sitä tuskin tarvitsee pullotussokerissa huomioida. Vai olitko ajatellut sekoittaa mehun ja samantien pullottaa? Se voi olla hankalampaa kun ei tiedä paljonko mikäkin hiiva marjojen sokereista pystyy hyödyntämään.
Samaten tuota mehua tehdessä jos lisäät sokeria niin se ei vähennä happamuutta kun oluthiiva sen kuitenkin lopulta syö.
Sattumalta muuten eilen keräsin myös pihlajaa ja useasta lähteestä luin että marjat kannattaisi pakastaa(joko puussa tai pakastimessa) ennen käyttöä.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Pe Syys 15, 2017 10:14 am

Tarkoitus nimenomaan lisätä mehu ennen pullotusta sekundääriin, ja siksi tuo pullotussokeri kysymys, kun ei välttis ehdi enää käydä.
Pakastaminen myös tarkoituksena ennen käyttöönottoa (vähentää kuulemma myös happamuutta).
Tuota sokerin syömistä pois en tullut ajatelleekseni.
Tarkoitus saada suht tasapainoinen maku. Eli ei liian hapan, mutta kuitenkin pihlajan aromi saisi sieltä esiin tulla.
Humalina ajattelin käyttää sitruksisen ja metsäisen yhdistelmää. Jotain akselilta Citra, Chinook, Centennial akselilta. Ehkä Enigmaa katkerona.

Ps. Tuo Saison pitää myös testata jossain vaiheessa. Ilmoittele kun pääset maistamaan.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » Pe Syys 15, 2017 10:36 am

Jotkuthan jäädyttää mehun ja heittää keiton loputtua kattilaan. Silleen se viilentää sit samalla. 10 litrassa se jäähdytys ei tosin kauheesti aikaa vie niin varmasti parempi lisätä sekundääriin, jos saa mehusta silleen enemmän irti

timox
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja timox » Pe Syys 15, 2017 13:17 pm

Tein viime viikolla gruitin johon laitoin sekä mäskiin että keittoon (30 min) puoli kiloa pihlajanmarjaa. Ja nyt kun sitä maistaa keskeneräisenä, niin juurikaan ei pihlajanmarjan makua maista, ainakaan vielä. Ehkä happamuutta hiukan mutta siankärsämö ja krassinkukka antavat sen verran yrttisyyttä että tuosta pihlajasta ei oikein osaa sanoa.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Pe Syys 15, 2017 19:16 pm

Minkäkokoinen batchi oli kyseessä?

timox
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja timox » Pe Syys 15, 2017 19:47 pm

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » La Syys 16, 2017 21:50 pm

Ootko murskannut noi marjat jotenkin tai suomeksi, saanut kaiken niistä irti? Mietin että miten voi verrata kun ite tosiaan duunannnut mehuna, eli puristanu kaiken mitä marjoista irti saa.

timox
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja timox » La Syys 16, 2017 22:48 pm

En ole murskannut tms. Sellaisenaan vaan sekaan. Toki jos pakastaa tai pastoröi, niin hajoavat väkisinkin enemmän.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Su Syys 17, 2017 16:50 pm

Lisättiin 15l batchiin keiton loppuun 1l jossa 500g ja sitten sekundääriin varmaan sama.
keräsin tuossa joutessa myös ruusunmarjaa ja marja aroniaa, josko niistäkin saisi värkättyä jotain kokeilua. Pakkasessa on myös kerkkää ja raparperia.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ma Loka 09, 2017 13:00 pm

Lisättiin sekundääriin vielä 1l mehua. Ja vkl lähti pulloon. Tuli vaan mieleen, että mitenköhän paljon tuossa olisi pitänyt huomioida pullotussokerin määrä. Laitettiin aika lailla se 4.5g/l mutta tuossa mehussahan itsessään sitä sokeria myös on. FG:kin jäi 1022. Toivottavasti ei tule ihan Vischy-vettä, saatika räjähdä.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Loka 09, 2017 13:46 pm

Closetostupid kirjoitti:Lisättiin sekundääriin vielä 1l mehua. Ja vkl lähti pulloon. Tuli vaan mieleen, että mitenköhän paljon tuossa olisi pitänyt huomioida pullotussokerin määrä. Laitettiin aika lailla se 4.5g/l mutta tuossa mehussahan itsessään sitä sokeria myös on. FG:kin jäi 1022. Toivottavasti ei tule ihan Vischy-vettä, saatika räjähdä.

Räjähdys vaara. Veikkaan että noista voi tulla pullopommeja... :mrgreen: kyllä se mehun sokeri on aika lailla käymiskelpoista joten se olisi pitänyt huomioida tai antaa käydä pois ennen pullotusta vai oliko niin kauan ehtisi käydä sokerit niin alas kun käy?

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ma Loka 09, 2017 14:05 pm

oli se 2 viikkoa sekundäärissä, mutta tuskin siellä hirveesti hiivaa enää on joka muuttuisi alkomaholiksi.
Mitäs tossa kannattaisi nyt tehdä. Varovasti avata joku tuotos muutaman päivän päästä?

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Loka 10, 2017 8:04 am

No jos se mehu on siel sekundäärissä ollut 2viikkoa ni kyllä se sit on kerennyt muttumaan jo alkohiliksi ennen pullotusta... Sit voi olla ihan hyvä. Testiin vaan viikon loppuna.

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Ti Loka 10, 2017 8:40 am

No hyvä jos näin on! aattelin ettei ainakaan kokonaan kun pääkäyminen on ohi, ja sekundääriin vaihdettu, niin hiiva käytännössä jo tehnyt tehtävänsä. no paljon on vielä opittavaa...

raaste
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja raaste » Pe Loka 20, 2017 23:34 pm

Onko kukaan kokeillut tehdä fruit ipaa käyttäen raaka-aineina mangoa, aprikoosia, papaijaa yms.? Olen muutaman Kona Brewingin Hanalei IPAn juotuani miettinyt josko kokeilisi itsekkin valmistaa jotain tuon tyylistä. Voiko tuollaiseen käyttää säilykkeitä? Tavarat nakataan sekundääriin ja odotellaan pari viikkoa? Miten tollaisten makeiden hedelmien aromit saadaan säilymään kun ne tuppaa varmaan kuitenkin käymään?

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Loka 24, 2017 11:48 am

Tein mangoapaa jossa eräkoko 22l. Keitossa lisäsin 1.26kg tuoretta soseutettua mangoa ja secuun 0.74kg. Alkoi nakertaa kun mango ei vieläkään maistunut kunnolla niin ostin prismasta mangopyrettä 1.2kg ja nakkasin sellaisenaan käymisastiaa. Pullotuksessa vielä maistan ja jos aromia puuttuu niin lisään capellan sweet mango sähköröökitiivistettä 15ml. Säilykkeiden sijaan suosisin mieluummin tuoreita hedelmiä. Oma setti liian kuivaa omaan makuun joten täytyy jollain makeuttaa ennen kuin pulloitan

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ti Marras 07, 2017 23:48 pm

Sellanen kyssäri liittyen tuohon tarkkaan ABV lukemaan että millä kaavalla saan laskettua mangosta tulleet voltit? Reseptin mukaan voltit olis 6.5%+pullokäyminen 0.3% joka tekee 6.8% Tuohon pitäisi ynnätä vielä mangosta saatu sokeri eli mangossa 10.7% sokeria/100g joten 3.2kg mangoa on sokeria 342.4g jos laskee kaavalla (3200g/100)x10.7

Joten: Millä kaavalla saan laskettua kuinka paljon mangosta saatu sokeri nostaa alkoholipitoisuutta?

Palaa sivulle “Raaka-aineet”