Paljonko piparkakkumaustetta?

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

timox
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jokioinen
18 tai yli: Olen

Paljonko piparkakkumaustetta?

ViestiKirjoittaja timox » Su Elo 27, 2017 19:22 pm

Tarkoitus olisi tehdä jouluksi jonkinmoinen hunajalla, omenoilla ja piparkakkumausteella ryyditetty tummempi ale, mutta piparkakkumaustettapa ei ole aiemmin tullut käytettyä. Onko kenelläkään kokemuksia miten paljon tuota olisi sopiva määrä? Ajattelin 10 minuutin keittoa sen kanssa, vai onko tuohon jotain parempia ajatuksia?

juusohuu
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Valkeakoski
18 tai yli: Olen

Re: Paljonko piparkakkumaustetta?

ViestiKirjoittaja juusohuu » La Syys 30, 2017 19:42 pm

Olen keitellyt talviolutta (winter ale) kuivatuilla mausteilla maustettuna... neilikkaa, anista, chiliä, kanelitankoa, korianteria yms. Laitoin mausteita yhteensä noin kourallisen noin 25 litran satsiin koko keiton ajaksi ja hyväksi on kehuttu. Toisella kerralla uutin samoja mausteita muutaman kuukauden 1-2 desiin vodkaan, siivilöin ja kippasin liemen ennen pullotusta sammioon. Sekin toimi mainiosti. Tuolla uutteella voi nopsasti lisätä makua, jos on jäänyt alakanttiin. Suosittelen ekaan satsiin laittamaan mausteita vähemmän kuin enemmän ja korjaamaan määrää tarvittaessa seuraavassa erässä.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”