Omenat oluen valmistuksessa

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Omenat oluen valmistuksessa

ViestiKirjoittaja pohjoses » Pe Huhti 21, 2017 14:14 pm

Ens kesänä olis taas se ongelma, että omenoita tulee 5-15kg ja ne pitäis käyttää johonkin. Yks vaihtoehto olis siideri, mutta ite en kostu siidereistä ja niitä pitää käyttää 4kg per 1l.

Mietinkin, että voiskohan omenoita käyttää oluen valmistukseen? Heittäkääs ajatuksia asiasta.

PekkaPeitsi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Saksa

Re: Omenat oluen valmistuksessa

ViestiKirjoittaja PekkaPeitsi » Pe Huhti 21, 2017 15:15 pm

Tämmöstä tuli äskettäin maistettua: http://www.birramoretti.it/le-birre-di-casa/birra-moretti-alla-friulana Lienee lagerin ja omenamehun seos. Ei kyllä mitenkään kummoinen elämys. Ehkä pitäisin omenat siiderissä, hillossa tai piirakassa.

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » La Huhti 22, 2017 16:41 pm

Tai jos vaan laittaisi niitä kilotolkulla sekundääriin, ainakin vadelmilla, kirsikoilla ja banaanilla toimii mainiosti. Kunhan vaan pakastaa tai kiehauttaa pöpöt ensin pois.

pohjoses
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja pohjoses » Pe Kesä 02, 2017 3:05 am

timox kirjoitti:Tai jos vaan laittaisi niitä kilotolkulla sekundääriin, ainakin vadelmilla, kirsikoilla ja banaanilla toimii mainiosti. Kunhan vaan pakastaa tai kiehauttaa pöpöt ensin pois.

Siis jos oluen siirtää käymisen jälkeen siiviläpussin läpi vaikka kattilaan, tätä kutsutaan sekundääriksi vai?

PS. Mites keiton aikana omenat?

timox
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jokioinen

ViestiKirjoittaja timox » Pe Kesä 02, 2017 8:28 am

Pääkäyminen tehdään ensin ihan normaalisti joka jälkeen siirretään olut toiseen astiaan (ihan samanlainen käymisastia kuin missä se käyminenkin tapahtui) lappoamalla tai hanan kautta jolloin hiivamuhju jää siihen ensimmäiseen astiaan pohjalle. Tähän toiseen astiaan, kakkoseen, sekundääriin lisätään sitten haluttuja makua tuottavia asioita kuten hedelmiä, marjoja tai humalaa.

Itse en ole omenoita kokeillut laisinkaan oluen seassa mutta ainakin useimmilla marjoilla ja hedelmillä se hedelmän varsinainen maku ei tule aitona keittämisen yhteydessä vaan parhaiten maun saa irti lilluttamalla niitä sellaisenaan ainakin muutamasta päivästä viikkoon.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Kesä 15, 2017 17:20 pm

Joo lilluttelemalla tai mehuna, sanoisin. Jos pelkää pöpöjä, niin kuumennus on varmempaa, pakastaminen vain säilöö ja pöpöt voivat vielä virota lämmetessään.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Kesä 15, 2017 19:39 pm

Joo eihän ne pöpöt pakkasessa kuole. Keittäminen ainoa varma tapa.

elde
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja elde » Ti Elo 01, 2017 14:13 pm

Vaikka sanoitkin, ettet ole siidereistä kiinnostunut, niin tuo arvio siiderilitraan kuluvasta omenakiloista on hieman yläkanttiin. Omia omenia mehustamossa mehuksi muuttaneena yleensä litra mehua tulee vähän vajaasta kahdesta kilosta omenia. Siiderissä on hyvä käyttää happamia omenia, syys- ja talviomenat sopii siihen kuin nenä päähän. Mehun voi pastöroida ennen käyttämistä, niin villihiivat ja pöpöt kuolevat.

Saksalaisethan juo Radleria, 50-50 sekoituksena olutta ja virvoitusjuomaa, eli kaipa tuollaisen omena-radlerinkin voisi noista kenties kehittää?

pmustone
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: LPR

ViestiKirjoittaja pmustone » Ti Elo 01, 2017 15:21 pm

Jos haluaa tappaa villihiivat mehusta, voi käyttää sulfiittia. Itse olen yhden satisin tehnyt siideriä, enkä moista käyttänyt ja mitään ongelmia en havainnut. Hyvää tavaraa tuli. Olueeseen en laittaisi omenamehua ilman sulfiittia, en kyllä varmaan muutenkaan. :confus:

Fredrik
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Fredrik » Ti Elo 01, 2017 20:44 pm

elde kirjoitti:Vaikka sanoitkin, ettet ole siidereistä kiinnostunut, niin tuo arvio siiderilitraan kuluvasta omenakiloista on hieman yläkanttiin. Omia omenia mehustamossa mehuksi muuttaneena yleensä litra mehua tulee vähän vajaasta kahdesta kilosta omenia. Siiderissä on hyvä käyttää happamia omenia, syys- ja talviomenat sopii siihen kuin nenä päähän. Mehun voi pastöroida ennen käyttämistä, niin villihiivat ja pöpöt kuolevat.

Saksalaisethan juo Radleria, 50-50 sekoituksena olutta ja virvoitusjuomaa, eli kaipa tuollaisen omena-radlerinkin voisi noista kenties kehittää?

Mistä tuo happamien omenoiden käyttö siiderissä kumpuaa?

elde
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja elde » Ke Elo 02, 2017 8:33 am

Fredrik kirjoitti:Mistä tuo happamien omenoiden käyttö siiderissä kumpuaa?

Kuivemmista lajikkeista tulee happamampaa mehua, mikä taas tarkoittaa ryhdikkäämpää runkoa. Tämä tietysti voi olla myös makuasia, mutta jos mehu on vain makeaa, sokerit käy alkoholiksi ja lopputuote on melko vaatimaton.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”