Puista

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

darrakuda
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Puista

ViestiKirjoittaja darrakuda » To Tammi 12, 2017 19:05 pm

Löysin varaston syövereistä palasia visakoivua ja katajalautaa, kävi mielessä paahtaa niistä tehtyjä kiekkoja/kuutioita ja heittää ainakin vahvempien, miksei myös miedompien, oluiden kanssa pönttöön antamaan puisevia aromeitaan. Onko kenelläkään kokemuksia vaikkapa juuri koivun tai katajan, tai ylipäänsä muiden puiden kuin tammen käytöstä kypsytyksessä? Miten esimerkiksi hedelmäpuut toimisivat? Onko vinkkejä paahtamiseen?

juusohuu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Valkeakoski

Re: Puista

ViestiKirjoittaja juusohuu » La Syys 30, 2017 20:02 pm

Eikös tammea käytetä se vahvan makua antavan ominaisuuden vuoksi, kun matkitaan tammitynnyreissä kypsyttämistä. Todennäköisesti useimmat puulajit eivät anna samalla tavalla makua, paitsi ehkä kataja. Pyökkiä jotkut ovat käyttäneet, mutta oluen selkiyttämisen avuksi. Paahtamisesta en osaa sanoa. Mutta kerro kokemuksistasi, jos ja kun olet kokeillut.

darrakuda
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä

Re: Puista

ViestiKirjoittaja darrakuda » La Loka 07, 2017 15:19 pm

Katajasta sain ainakin aivan hirvittävän tekeleen laittamalla tripelin kera pulloon pienen palasen sitä. Koivua en ole vielä kokeillut muuhun kuin barley wineen, en ainakaan itse ole onnistunut siitä vielä mitään sellaista löytämään joka voisi olla peräisin puusta. Pitäisi testailla tässä joskus miedommilla ja yksinkertaisemmilla oluilla.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”