Hintojen polkeminen

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Hintojen polkeminen

ViestiKirjoittaja Humalisto » Su Tammi 03, 2016 23:44 pm

Kun kotiolutharrastus lähti liikkeelle kyllästymisestä Suomen naurettavan korkean alkoholiveroon, huomaan, että vielä ei ole kyllä tässä harrastuksessa päästy taloudellisesti plussan puolelle. :) Paikallisesta Prismasta on saanut sahtimaltaita järkyttävän kokoisissa säkeissä, joten sitä raaka-ainetta periaatteessa saisi suhteellisen huokeasti, mutta humala tuntuu olevan hinnoissaan, eikä ole lähialueilla sattunut silmiin yhtään köynnöstä, josta voisi käydä poimimassa omiin tarpeisiin. Sitten hiivan voisi periaatteessa ottaa talteen edellisestä satsista, mutta mitenhän tämä käytännössä tapahtuu? Pohjasakkaa pullottamalla?

Tiivistettynä: oletteko onnistuneet tekemään onnistuneita satseja, joissa litrahinnat olisi jääneet sinne muutamankymmennen sentin paikeille niin kuin itä-Euroopan maissa matkustellessa?

Vuorela
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vesivehmaa

Re: Hintojen polkeminen

ViestiKirjoittaja Vuorela » Ma Tammi 04, 2016 13:13 pm

Helposti. Litrahinta seilaa jossain 0,25-1,25e/l omissa satseissa kunhan saa pidettyä eräkohtaiset postikulut pieninä.

Humalointi ja erikoismaltaat määrittelee isolta osalta litrahintaa. Joku mieto ja kevyesti humaloitu menee tuohon halvimpaan päähän. Esim. kuivahiivalla tehty mieto wit. Kalliimmasta päästä sitten löytyy DIPAa yms isosti kallimmilla lajikkeilla humaloitua tavaraa.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ma Tammi 04, 2016 14:25 pm

Just joku vehnäolut tuli mieleen. 19 litraa saa tehtyä n. 10 euron panostuksella. Maltaiden hinnat otettu 25kg säkin mukaan, mutta humalan hinnan otin suoraan Brewcating 30g pussin hinnasta. Eli muutaman sentin per litra saattaisi saada säästettyä jos ostaa kerralla enemmän humalaa. Postien osuutta en viitsi laskea, pelimies tilaa tietty raaka-aineita 10x määrän kerralla jos kerran rahan säästäminen on SE juttu.

- Vettä
- 4.5-5 kiloa mallasta (pilsner ja vehnämallas sopivassa suhteessa, hinta n. 1,15e / kg)
- Kaveriksi 1 euron humalat (vaikka 14 grammaa Perleä)
- Pussillinen WB-06 hiivaa (3,40e)

Energiaa (rahaa) tietty kuluu mäskäykseen ja keittoon, sen hinnan voinee jokainen laskeskella omien vehkeidensä mukaan.

Hiivan kierrätyksestä ja kasvattamisesta löytyy erikseen ketjuja, joista voi saada hyviä ideoita: viewforum.php?f=39

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ma Tammi 04, 2016 19:47 pm

heh

Itse aloin aika pitkälti panemaan kun oluen hinta alkoi olla 4.20e/L.
Oma litra hintani pyörii tuolla 0,65-1,40e/L

Jos laitteiston kuoletusta ei lasketa litrahintaan mukaan niin halpoja satseja on helppo tehdä
esim. English mild, SMaSH reseptit tms.

Itse lähdin linjalle että säästän hiivoissa
-> hiivan peseminen, youtube, yeast washing antaa kattavan katsauksen kuinka se tehdään.
-> hiivapankki pakkaseen, se tarkoittaisi 11e hiivan monistamista n.25-26 eräksi ennenkuin uusi tuore erä tarvitsee ostaa
se tiputtaisi hiivan osuuden DME ja muiden aineiden kanssa alle 1e per erä. (To do listalla yhä :mad: )

Humalan kanssa säästää helposti kun ostaa 250g vs 30g paketteja, ja jos omaat vakuumikoneen niin tässä on yksi hyvä käyttö sille, uudelleen pussitus sopiviksi eriksi.

Maltaat, no perus maltaat säkki tavarana säilyvät käyttökelpoisina parikin vuotta ja 25kg säkki on n. 5-7 panoa tyylistä riippuen.
Säkki vs 1kg irtotavarana Esim. viking malt pale ale lapossa 0.27e/kg ero säkin hyväksi.

Postikulut on yksi huomioitava seikka niiden kanssa saat äkkiä satsin hinnan verran tuhlattua ylimääräistä jos et ole tarkana.
:cheers2:

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Ma Tammi 04, 2016 22:09 pm

Laskeskelin että vuonna 2015 tuli pantua yhteensä 85 l olutta, raaka-aineisiin on mennyt kokolailla satku jolloin litrahinnaksi tulee noin 1,20 €. Mun harrastamien oluiden litrahinta kaupassa / alkossa on ehkä keskimäärin 10,- € kieppeillä, luultavasti vähän yli tuon, eli jonkin verran säästöä voi katsoa syntyneen. En toki voi sanoa että laatu olisi aina ihan sitä mitä "oikeiden" panimoiden tuotteissa on, mutta aina tuosta on tullut juotavaa ja monesti jopa hyvää.

Laitteiston kuoletusta en ole laskenut kun en enää edes muista paljonko niihin on uponnut. Vehkeet (siis tuolla panimossa) on kuitenkin sen verta vaatimattomat että niiden arvo vois olla suunnilleen sama kun mitä noihin raaka-aineisiin on viime vuonna uponnut.

Hiivan talteenottoa on tullut harkittua ja jonkun verran jo toteutettuakin, siitä syntyy kuitenkin säästöä melko paljon. Humalia on tilauksessa Saksasta mutta niistä ei kunnon satoa ainakaan tänä vuonna kannata odottaa.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”