Kirsikoista

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pälkäne
18 tai yli: Olen

Kirsikoista

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Su Elo 02, 2015 20:37 pm

Tänä vuonna tuntuu kaikenlaista marjaa tulevan reilusti, niin myös kirsikoita. Tulipa mieleen että vois tehdä jonkinmoisen kriek-satsin. Onkohan kellään mielipidettä siitä kuinka paljon kirsikoita pitäis kerätä vaikkapa 10 litran satsia varten? Monenlaista lambic- ja kriek- reseptiä on googlatessa tullut vastaan mutta tätä asiaa en ole onnistunut selvittämään. Kaikki muutkin vinkit ja ideat kyseisen oluen valmistamisesta otetaan kiitollisena vastaan.

Commissaari
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Kirsikoista

ViestiKirjoittaja Commissaari » Su Elo 02, 2015 21:54 pm

Valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi mutta rohkenen ehdottaa seuraavaa. Jos sinulle jää niitä kirsikoita käyttämättä niin suosittelen tekemään kirsikkalikööriä.

Laita saman verran kisikoita ja sokeria lasitölkkiin ja lisää sitten kirkasta viinaa niin paljon, että marjat ainakin peittyvät. Jotakuinkin saman verran kirsikoita, sokeria ja kirkasta. Sitten purkki pimeään kaappiin ja ravista joskus kun muistat. Joukuussa siivilöit marjat pois ja pullotat liköörin. Suosittelen!

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Su Elo 02, 2015 22:32 pm

Pitänee tuota likööriäkin kokeilla, kirsikoita riittää kyllä molempiin :)

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Ma Elo 03, 2015 9:25 am

Onnistuin sitten löytämään hyvän artikkelin lambicin ja sen hedelmäversioiden valmistuksesta ja sieltähän tämä asia selvisi. Pari kiloa kirsikoita tarvitaan 10 l satsiin ja ne lisätään sinne vasta kun olut on ollut käymässä vuoden tai pari. Ei mitään hätäisen miehen homma siis. Tämän syksyisistä voi siten hyvinkin tulla kirsikkalikööriä.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Elo 03, 2015 11:05 am

Kaikki hapanoluet eivät ole lambiceja. Lisäksi kirsikat sopivat moniin eri oluttyyleihin, esim. kypsytettyihin imperial strouteihin.

Myös täällä on ollut puhetta kirsikkaoluista:
viewtopic.php?f=4&t=1268&p=10285&

Commissaari
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja Commissaari » La Elo 22, 2015 20:38 pm

Tässä vielä kuva valmistumassa olevista kirsikkalikööreistäni. Ovat n. viikon vanhoja. Sokeri ei vielä liuennut lopullisesti. Joulukuussa sitten marjat siivilöidään pois ja kirkkaalla säädetään tarvittaessa maku (itselle) sopivaksi.
Liitteet
Kirsikkaa.jpg
Kirsikkalikööriä valmistumassa

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Su Elo 23, 2015 21:56 pm

Mulla kävi tässä vähän vanhanaikaisesti. Laitoin keräämäni kirsikkasatsin yhteen vehnäoluen kanssa ja tarkoitus oli kerätä kirsikoita lisää ja tehdä niistä likööriä, sitten tuli hitonmoinen rastasparvi... :mad:

Palaa sivulle “Raaka-aineet”