Caramel eli kinuski oluessa

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: turku
18 tai yli: Olen

Caramel eli kinuski oluessa

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ma Kesä 22, 2015 20:30 pm

tervehdys

tuossa lueskilin ajan kuluksi HBT Won my first competition! ja siinä oleva resepti tartui silmään.
Eli
reseptissä mainitaan 52oz Carmel eli 1474g kinuski karkeja (vanilijalla maustettuja).

Löytyykö vastaavaa karkkia Suomen markinoilta?
ja onko mahdollista korvata toi kinuski esim. kandisokerilla ja tammilastuilla??

Oletettavasti toi porter on aika makean puoleinen joten aina on varaa säätää sitä alaspäin.
:jano:

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija

Re: Caramel eli kinuski oluessa

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Pe Kesä 26, 2015 13:16 pm

Hmm 100 kertaa luettu ja ei yhtään kommentia tai vinkkiä..

Eli ei kellään ole mitään kokemusta vastaavasta kinuski karamellin käytöstä tms.?
tai muuten kinuski aromin tuomista olueen esim. maltainen, sokerien tms. avulla?

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Pe Kesä 26, 2015 14:17 pm

Ei ole kokemusta, mutta kun tuota 'caramellia' katsoo niin toffeetahan tuo on.
Olisko Brunbergin Alku toffee about samaa. http://www.brunberg.fi/en/tuotekategoria/alku-en/
Hieman näyttäisi Alku sisältävän enemmän sokeria ja vähemmän rasvaa.

Kinuski/toffeehan on poltettua(sopivasti) sokeria ja kermaa. Lisäksi hieman vaniljan makua joko korvaamalla osa sokerista vaniljasokerilla tai sitten esanssilla tahi vaniljatangolla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Kesä 26, 2015 14:46 pm

Jotain fudge-tyyppistä taitaisi olla. Omarit, alku-toffeet tai mitkä hyvänsä lienevät hyvä lähtökohta. Tai sitten voi etsiä reseptin ja tehdä itse. Ei liene kamalan vaikeaa. Jokin ameriikan herkkuja myyvä kauppa saattaa myös olla ratkaisu.Joka tapauksessa karamellien suurin merkitys on sokerin tuoma alkoholi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Kesä 26, 2015 14:55 pm

Itse lähtisin hakemaan kinuskin makua varmaan hieman liian tummaksi keitetyn toffeen avulla. Siis kermaa, voita ja sokeria kattilaan, reseptejä on netti pullollaan.

Tärkeintä on saada oikeanlaisia maillardeja ja karamellisoitumista. Toffeen makuun vaikuttaa myös käymiskelpoiset sokerit, mutta niillä ei oluen makuun ole oikeastaan mitään merkitystä, ellei toffeeta ole liikaa maltaisiin verrattuna.

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » La Kesä 27, 2015 14:28 pm

Kinuskia on vuosien varrella tullut keiteltyä jonkin verran kotona ja tuo tumma kinuski voisi olla ratkaisu.
Toisaalta mietin tuossa että tuoko kinuskin kerma ja voi runkoa kuten maitosokeri olueeseen, jos niin
olisko mahdollista korvata toffeen esim. paahdettu sokeri + maltodekstriini kombolla
Koska karamelli siirappi on todella helppo tehdä, se on vain voita ja kermaa vaille toffee

Mitä tuohon alkuperäiseen reseptiin tulee niin alan kallistun toffee/kinuskin kanssa tuohon itse tehtyyn, ei tarvi miettiä mitä muuta ylimääräistä sinne oluen joukkoon menee ja saa haluamsa määrän.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”