Maltaiden ja humalien erot

Raaka-aineiden käyttö ja kasvatus

Valvojat: suorama, Elmo

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Maltaiden ja humalien erot

ViestiKirjoittaja Tomokka » Su Maalis 01, 2015 18:34 pm

Haluaisin kysyä vähän kokeneemmilta oluen panijoilta, että miten olette oppineet tunnistamaan erilaistan humalien ja maltaiden vaikutuksen oluessa? Itelleäni olisi tavoite oppia tuntemaan vähän paremmin miltä esimerkiksi pale mallas maistuu ja mikä ero on sillä jos sekaan heittää vaikka vähän viennaa. Mietinkin, että onko kokeneemmilla käyttäjillä ollut joku systemaattinen tapa oppia erilaisten maltaiden tai humalien ominaisuudet? Ite mietin että olisiko järkevää tehdä reseptejä siten, että käyttää esimerkiksi pelkästään pale mallasta, ja sitten vain yhtä humalaa, ja seuraavan satsiin vaihtaa esimerkiksi vain humalan pois jne.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Maltaiden ja humalien erot

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Maalis 01, 2015 18:48 pm

Ehdottamasi tapa on juuri se jolla yksittäiset ainesosat oppii tuntemaan. SingleMaltSingleHop eli SMASH oluita panemalla saat nopeasti selkoa eri maltaista ja humalista. Kannattaa lähteä liikkeelle jostain itselle valmiiksi mieluisasta humalalajikkeesta niin ei jää oluet juomatta :)

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ma Maalis 02, 2015 13:14 pm

Pitää varmaan alkaa laittamaan vähän enemmän noita smash panoja tulemaan :). Varmaan aloitan perus pala-ale maltaasta johon yhtä humalaa sekaan.

Lueskelin vähän internetistä, että monet suosittelee käyttämään humalia, joilla on korkea alpha pitoisuus kun tehdään smash keitoksia. Onko porukka samaa mieltä tällä foorumilla?

Arttu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Arttu » Ma Maalis 02, 2015 13:41 pm

Riippuu mielestäni tyylilajista, smash pale ale vaatii jonkinverran katkeroa, joten jotain 3% alfa humalaa tarvitaan aika paljon, puhumattakaan IPAsta. Toisaalta peruslageri pilsnermaltaasta ja Saazista on sekin smash olut, johon ei paljon humalaa kulu.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Maalis 02, 2015 14:12 pm

Kun sillä samalla humalalla hoidetaan sekä katkerot, että aromit ja flavorit, niin pitää olla ensisijaisesti humala, joka maistuu miellyttävälle. Mikä sitten on hyvää riippuu kunkin omasta mausta. Minusta jotkut korkean alfahappopitoisuuden humalat on olleet aika inhottavia pelkkänä katkerohumalanakin.
Kannattaa siis suosia humalia joista tietää / luulee pitävänsä. Katkeroa saa sitten lisää suuremmalla humalamäärällä.

Omista tekeleistäni itseäni miellyttävin smash on tullut PaleAle / Fuggles -yhdistelmällä. Yhden humalan keitoksista (jossa siis useita eri maltaita) Bramling Cross toimi äärettömän hyvin.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ma Maalis 02, 2015 14:36 pm

Itellä on vähän vielä hakusessa mistä humalista pitää omissa keitoksissa, joten aika avoinna ehdotuksille :).Toi fuggles vois olla ihan varteen otettava vaihtoehto, koska sitä saa brewcatiltä aika halvalla.

Netissä tosiaan kun lueskelin mitä humalia pitäisi käyttää niin niissä sanottiin että alhasissa alpha humalissa on ongelmana se, että jos haluaa katkeroo niin niitä pitää keittää paljon kerralla josta jää niiden mukaan ruohonen maku olueeseen. Itellä ei ole mitään kokemusta siitä pitääkö kyseinen väite paikkaansa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Maalis 02, 2015 17:36 pm

Ruoho maistuu paremmalle kuin pahanmakuinen humala-aromiflavori (tietenkin). ;D

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Maalis 03, 2015 17:07 pm

Minusta citra ja cascade toimii hyvin, vaikka käyttäisi vain yhtä humalalajiketta oluessa.

Palaa sivulle “Raaka-aineet”